Command Palette

Search for a command to run...

Planklagenævnets afslag på genoptagelse af klagesag vedrørende dispensation i Herning

Dato

10. december 2021

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, retlig (efter 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afslag på genoptagelse af Planklagenævnets afgørelse om afvisning af klage over Herning

Planklagenævnet traf den 22. november 2021 afgørelse om at afvise en klage vedrørende Herning Kommunes dispensation af 4. februar 2021. Dispensationen omhandlede etablering af boliger i stueplan, afvigelser fra byggelinje og byggefelter samt sokkelhøjden på ejendommen [A2], Herning, i strid med lokalplan nr. 11.C30.1, Centerområde ved [A1]. Klagen blev oprindeligt afvist på grund af for sen betaling af klagegebyret.

Sagens Baggrund og Tidligere Forløb

Herning Kommune havde den 4. februar 2021 givet dispensation fra §§ 3.8, 7.7 og 8.16 i lokalplan nr. 11.C30.1. En ejerforening klagede over denne afgørelse den 1. marts 2021. Planklagenævnet afviste klagen den 22. november 2021, da klagegebyret var betalt for sent.

Anmodning om Genoptagelse

Klageren anmodede den 23. november 2021 om genoptagelse af sagen. Klageren anførte, at den sene betaling skyldtes manglende daglig kontrol af e-boks og en ferie, hvorfor betalingen først skete den 1. november 2021, kort efter hjemkomst og opdagelse af opkrævningen. Klageren argumenterede for, at en forsinkelse på få dage ikke burde føre til afvisning af en sag af så stor betydning for borgerne.

Planklagenævnet har kompetence til at vurdere, om en sag skal genoptages, og har pligt til at genoptage en sag, hvis der foreligger nye faktiske oplysninger af væsentlig betydning, væsentlige sagsbehandlingsfejl, eller væsentlige nye retlige forhold. Nævnet har dog ikke pligt til at genoptage en sag alene på grund af uenighed i nævnets fortolkning eller praksis.

Vurdering af Nye Faktiske Oplysninger

Planklagenævnet fandt ikke, at klagerens nye oplysninger om årsagen til den sene betaling af gebyret kunne føre til en genoptagelse af sagen. Nævnet lagde vægt på, at klageren udtrykkeligt var blevet orienteret om efteropkrævningen og konsekvenserne ved manglende rettidig betaling. Meddelelsen var fremsendt med digital post, og det er adressatens ansvar at gøre sig bekendt med indholdet af post i den digitale postkasse, jf. Lov om Digital Post fra offentlige afsendere § 10. Meddelelsen anses for at være kommet frem, når den er tilgængelig for klageren i postløsningen.

Planklagenævnets Afgørelse

Planklagenævnet konstaterede, at det efteropkrævede gebyr var indbetalt den 1. november 2021, hvilket var efter den fastsatte frist. Nævnet fandt ikke, at der forelå undskyldende omstændigheder, jf. Lov om Planklagenævnet § 8, stk. 1. Nævnet lagde vægt på, at sekretariatet havde fremsendt brev om afklaring af klagegebyr og en efteropkrævning, hvoraf det tydeligt fremgik, at klagen ville blive afvist ved manglende rettidig betaling. Fakturaen var fremsendt den 13. oktober 2021.

Planklagenævnet vurderede, at de fremlagte oplysninger ikke var af så væsentlig betydning, at der var en vis sandsynlighed for et andet resultat, hvis de havde foreligget ved nævnets tidligere stillingtagen til sagen. På denne baggrund afslog Planklagenævnet anmodningen om at genoptage sagen, da betingelserne for genoptagelse ikke var opfyldt.

Afsluttende Bemærkninger

Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Planklagenævnet § 4, stk. 1. Afgørelsen om afslag på genoptagelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal være anlagt inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4. Fristen på 6 måneder for den oprindelige afgørelse regnes fra den 22. november 2021.

Lignende afgørelser