Command Palette

Search for a command to run...

Planklagenævnets afgørelse om landzonetilladelse for udhus og solhave i Frederikshavn

Dato

18. marts 2022

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, landzone (efter 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afgørelse i klagesag om Frederikshavn Kommunes afgørelse om, at opførelsen af et

Frederikshavn Kommune traf den 6. september 2021 afgørelse om, at opførelsen af et udhus på 47 m² og en solhave på 30 m² på ejendommen [A1] ikke krævede landzonetilladelse. Kommunen vurderede, at udhuset var omfattet af undtagelsen i Planlovens § 36, stk. 1, nr. 8, og at solhaven ikke var en bygning, der krævede tilladelse. Danmarks Naturfredningsforening klagede over denne afgørelse til Planklagenævnet. Sagen omhandler spørgsmålet, om forholdet er undtaget fra kravet om landzonetilladelse, jf. Planlovens § 36, stk. 1, nr. 8 og Planlovens § 36, stk. 1, nr. 10.

Ejendommens placering og kommuneplan

Ejendommen er beliggende i landzone, højt i landskabet med udsigt til havet, ca. 250 m øst for udsigtslokaliteten [F1]. Området er udpeget med geologiske bevaringsværdier, økologiske forbindelser og naturbeskyttelsesinteresser i kommuneplan 2015 for Frederikshavn Kommune. Kommuneplanen fastsætter, at geologiske beskyttelsesområder og særligt værdifulde naturområder så vidt muligt skal friholdes for større byggeri og tekniske anlæg, der kan forringe naturværdierne. Ejendommen ligger desuden i kystnærhedszonen, ca. 1,6 km fra kysten, og ca. 250 m fra Natura 2000-område N8, Åsted Ådal, Bangsbo Ådal og omkringliggende overdrevsområder.

Sagens forhistorie

Der har tidligere været flere ansøgninger og afgørelser vedrørende bebyggelse på ejendommen:

  • 2015: Kommunen gav landzonetilladelse til en ny bolig på 346 m² og et udhusareal på 210 m². Natur- og Miljøklagenævnet ændrede tilladelsen til et afslag, da den samlede bygningsmasse på 556 m² blev anset for at være for stor.
  • Efter 2017: Efter ændringer til planloven blev der ansøgt om landzonetilladelse til en bolig på 363 m², en udestue på 29 m² og en garage på 76 m², hvilket gav et samlet bruttoetageareal på 468 m². Kommunen gav tilladelse til dette projekt.
  • 2020: Der blev ansøgt om et udhus på 76 m². Kommunen gav tilladelse, men Planklagenævnet ændrede den 13. oktober 2021 tilladelsen til et afslag, da det samlede byggeri ville overstige 500 m², og undtagelsesbestemmelserne derfor ikke fandt anvendelse. Nævnet fandt desuden, at der ikke kunne gives landzonetilladelse på grund af landskabelige og planlægningsmæssige hensyn i området.

Planklagenævnet har behandlet klagen over Frederikshavn Kommunes afgørelse om, at opførelsen af et udhus og en solhave ikke krævede landzonetilladelse. Nævnet har kompetence til at behandle en kommunes afgørelser efter Planlovens § 35, stk. 1, jf. Planlovens § 58, stk. 1, nr. 1, samt retlige spørgsmål i forbindelse med kommunens øvrige afgørelser efter planloven, jf. Planlovens § 58, stk. 1, nr. 3.

Undtagelser fra krav om landzonetilladelse

Generelt kræves der landzonetilladelse for ny bebyggelse i landzone, jf. Planlovens § 35, stk. 1. Der findes dog undtagelser, herunder for garager, carporte, udhuse, drivhuse og lignende bygninger på op til 50 m², når de opføres i tilknytning til enfamiliehuse eller sommerhuse, jf. Planlovens § 36, stk. 1, nr. 8. En anden undtagelse gælder for til- og ombygning af helårshuse, hvor husets samlede bruttoareal ikke overstiger 500 m², jf. Planlovens § 36, stk. 1, nr. 10.

Planklagenævnets vurdering

Planklagenævnet bemærker, at undtagelsesbestemmelsen i Planlovens § 36, stk. 1, nr. 8 kun gælder for fritliggende småbygninger og ikke for integrerede strukturer. Nævnet fandt, at udhusets og solhavens arealer skulle medregnes i det samlede bruttoetageareal i henhold til Planlovens § 36, stk. 1, nr. 10. Dette skyldes, at de ansøgte bygninger opføres i sammenhæng med den eksisterende bebyggelse og dermed fremstår som et samlet element i landskabet. Det ændrer ikke ved denne vurdering, at solhaven ikke er overdækket, da dens mure har samme højde som udhuset og indeholder vinduer og en port, hvilket får den til at fremstå som en integreret del af det samlede byggeri.

Det samlede bruttoetageareal for ejendommen, inklusive den eksisterende bolig, udestue, garage, det nye udhus og solhaven, ville udgøre 545 m². Da dette overstiger grænsen på 500 m² i Planlovens § 36, stk. 1, nr. 10, kræver opførelsen af udhuset og solhaven landzonetilladelse efter Planlovens § 35, stk. 1.

Planklagenævnet har udelukkende forholdt sig til spørgsmålet om, hvorvidt der kræves landzonetilladelse, og har ikke vurderet, om en sådan tilladelse kan gives, da dette er en førsteinstansbehandling, der tilhører kommunen.

Afgørelse

Planklagenævnet ophæver Frederikshavn Kommunes afgørelse af 6. september 2021. Dette betyder, at kommunens afgørelse ikke længere er gældende. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Planklagenævnet § 4, stk. 1. Planklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal være anlagt inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4. Det indbetalte klagegebyr tilbagebetales.

Lignende afgørelser