Planklagenævnets afgørelse om krav om landzonetilladelse for etablering af jordvold i Hedensted Kommune
Dato
21. marts 2022
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, landzone (efter 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i klagesag om Hedensted Kommunes indirekte afgørelse om, at etablering
Hedensted Kommune traf den 28. oktober 2021 en indirekte afgørelse om, at etablering af jordvolde på ejendommen [A1], matr.nr. [F1], kræver landzonetilladelse. Ejeren af ejendommen klagede over denne afgørelse til Planklagenævnet. Ejendommen er en landbrugsejendom beliggende i landzone og uden for kommuneplanens rammer. Den igangsatte jordvold fremgår af sagens bilag med billedmateriale.
Kommunens afgørelse
Kommunens afgørelse var et standsningspåbud, som Planklagenævnet fortolkede som en indirekte afgørelse om, at jordvoldene kræver landzonetilladelse.
Klagens indhold
Klagen vedrørte udelukkende kommunens afgørelse om, at jordvoldene kræver landzonetilladelse. Klager anførte, at jordvoldene grundet deres størrelse ikke kræver landzonetilladelse.
Planklagenævnets kompetence
Planklagenævnet er kompetent til at behandle klager over kommunale afgørelser efter Planloven § 35, stk. 1 (landzonebestemmelserne), jf. Planloven § 58, stk. 1, nr. 1. Nævnet kan desuden tage stilling til retlige spørgsmål i forbindelse med kommunens øvrige afgørelser efter planloven, jf. Planloven § 58, stk. 1, nr. 3. Det er et retligt spørgsmål, om et bestemt forhold kræver landzonetilladelse.
Planklagenævnet kunne ikke give medhold i klagen over Hedensted Kommunes indirekte afgørelse. Dette betyder, at kommunens afgørelse om, at etablering af jordvoldene kræver landzonetilladelse, fastholdes.
Generelt om bagatelgrænsen for landzonetilladelse
Der gælder en bagatelgrænse for, hvad der udløser krav om landzonetilladelse. En vurdering af, om et forhold falder under denne grænse, afhænger af, om det pågældende forhold har betydning i forhold til landzonebestemmelsernes formål. Særligt for ændret anvendelse skal ændringen have en vis blivende karakter og være relevant i forhold til landzonereglerne. Tidligere praksis har vist, at f.eks. stiforløb eller etablering af indkørsler/driftsveje på landbrugsejendomme typisk ikke kræver landzonetilladelse, da de ikke anses for at have den fornødne relevans.
Generelt om jordvolde
Efter hidtidig praksis anses jordvolde af et vist omfang for en ændret anvendelse af et ubebygget areal, som kræver landzonetilladelse. Sådanne jordvolde påvirker landskabet og bør kun tillades, hvis der foreligger en særlig begrundelse for det.
Planklagenævnets vurdering af jordvoldene
Planklagenævnet fandt, at etablering af jordvoldene udgør en ændret anvendelse, der kræver landzonetilladelse, jf. Planloven § 35, stk. 1. Nævnet lagde vægt på jordvoldenes størrelse og udformning. Da jordvoldene er placeret i det åbne land, vil de visuelt påvirke oplevelsen af landskabet. Nævnet vurderede derfor, at forholdet ikke falder under bagatelgrænsen for krav om landzonetilladelse.
Afsluttende bemærkninger
Planklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal være anlagt inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4. Det indbetalte klagegebyr tilbagebetales ikke, da nævnet ikke har givet klageren medhold eller ændret den påklagede afgørelse, jf. Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Planklagenævnet § 3.
Lignende afgørelser