Command Palette

Search for a command to run...

Miljø- og Fødevareklagenævnets afvisning af klage over Råstofplan 2020 pga. overskredet klagefrist

Sagen omhandler en klage indgivet af en indvinder til Miljø- og Fødevareklagenævnet vedrørende Region Nordjyllands vedtagelse af Råstofplan 2020. Klagen fokuserede primært på retningslinje 4 i planen, som fastsætter forudsætninger for driftstider og afstandskrav for graveområdet [graveområde1]. Klager anførte, at begrundelsen for disse forudsætninger var ukorrekt, at de påvirkede forsyningssikkerheden, og at tilsvarende forudsætninger ikke var fastsat for andre graveområder.

Region Nordjylland vedtog Råstofplan 2020 den 29. juni 2021 og offentliggjorde vedtagelsen på regionens hjemmeside den 1. juli 2021. Klager blev orienteret om vedtagelsen og modtog en klagevejledning samme dag. Klagevejledningen informerede om en klagefrist på 4 uger fra den offentlige bekendtgørelse på regionens hjemmeside, i henhold til Råstoflovens § 13, stk. 1 og Råstoflovens § 16, stk. 1.

Klager indgav sin klage til Miljø- og Fødevareklagenævnet via klageportalen den 29. august 2021. Klager præciserede den 2. februar 2023, at klagen specifikt vedrørte retningslinje 4 i Råstofplan 2020 og desuden skulle anses som en klage over vilkår om driftstider og afstandskrav fastsat i Region Nordjyllands afgørelse af 14. december 2017, som gav klager tilladelse til erhvervsmæssig indvinding på [matr.nr.1], [matr.nr.2], [matr.nr.3] og [matr.nr.4].

Miljø- og Fødevareklagenævnet afviste at realitetsbehandle klagen over Region Nordjyllands afgørelse af 29. juni 2021 om vedtagelse af Råstofplan 2020.

Begrundelse for afvisning

Nævnet konstaterede, at klagefristen på 4 uger, jf. Råstoflovens § 16, stk. 1, udløb den 29. juli 2021, da afgørelsen blev offentligt bekendtgjort og meddelt klager den 1. juli 2021. Klagen blev indgivet den 29. august 2021, hvilket var efter klagefristens udløb.

Nævnet bemærkede, at der ikke findes bestemmelser i råstofloven, der giver Miljø- og Fødevareklagenævnet mulighed for at se bort fra overskridelser af klagefristen. Selvom forvaltningsretlig praksis i særlige tilfælde kan tillade en myndighed at se bort fra en fristoverskridelse, er nævnets praksis restriktiv, især i sager med modstående interesser. Nævnet fandt ikke, at der i den konkrete sag forelå særlige omstændigheder, der kunne begrunde en fravigelse af klagefristen.

Klage over tidligere afgørelse

For så vidt angår klagers forsøg på at inkludere klage over Region Nordjyllands afgørelse af 14. december 2017, truffet med hjemmel i Råstoflovens § 7, stk. 1, bemærkede nævnet, at der skal oprettes en selvstændig klage for hver afgørelse. Disse to afgørelser blev anset for at være separate, og klagefristen i Råstoflovens § 16, stk. 1, finder ligeledes anvendelse for klager over afgørelser truffet efter Råstoflovens § 7.

Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17 og Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Miljø- og Fødevareklagenævnet mv. § 2. Eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Råstoflovens § 43, stk. 1. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8.

Lignende afgørelser