Command Palette

Search for a command to run...

Miljø- og Fødevareklagenævnet behandlede en klage over Aalborg Kommunes miljøgodkendelse af en motocrossbane på Adresse 1, Svenstrup, dateret 17. august 2021. Godkendelsen, der er et tillæg til en eksisterende miljøgodkendelse fra 1996, indebar en udvidelse af træningstiderne fra to til tre ugentlige dage. Klagen blev indgivet af en lokalforening den 10. september 2021, med supplerende bemærkninger over tid.

Klagepunkter

Klageren anførte en række væsentlige punkter:

  • Miljøgodkendelsen ville medføre betydelige støjgener i området, herunder i rekreative områder og omkringliggende byer.
  • Den udarbejdede støjberegning var fejlbehæftet, især med hensyn til terrænforhold, ændringer i landskabet siden 1981, og anvendelsen af en 'fuld gas andel' på 31 % for A-kørere og 18 % for B-kørere, i stedet for de anbefalede 60 % ifølge Miljøstyrelsens vejledning. Klageren kritiserede også brugen af data fra andre baner og manglende hensyn til støj fra højttaleranlæg og gravemaskiner.
  • Der var ikke sket retmæssig partshøring af alle omboende, herunder en husstand mindre end 500 meter fra banen. Klageren påpegede også, at partshøringen ikke var offentliggjort, og at klagerforeningen, der er registreret efter Miljøbeskyttelseslovens § 76, ikke var blevet orienteret.
  • Der burde udarbejdes en lokalplan for området, da projektet ikke kunne rummes inden for rammerne af den gældende kommuneplan, og lokalisering af motorsportsbaner typisk kræver en lokalplan ifølge vejledningen om støj fra motorsportsbaner.
  • Generne fra banen medførte risiko for menneskers sikkerhed og sundhed.

Kommunens bemærkninger

Aalborg Kommune bemærkede, at partshøring var foretaget af de oprindeligt vurderede parter, men at en ændret fordeling af kørere reducerede støjkonsekvenszonen, hvorfor de pågældende beboere ikke længere blev anset som parter. Kommunen fastholdt, at støjberegningen var baseret på analysevirksomhedens undersøgelser, der viste, at 'fuld gas andele' ikke er banespecifikke, og at Miljøstyrelsens støjfaggruppe havde godkendt dette grundlag.

Nye oplysninger under sagsbehandlingen

Miljø- og Fødevareklagenævnet anmodede ansøger om dokumentation for, at dellastkorrektioner ikke er banespecifikke, og at den konkrete bane var sammenlignelig med den, hvorfra data var anvendt. Ansøger fremsendte tre prøvetagningsrapporter, men nævnet fandt dem utilstrækkelige og anmodede om yderligere dokumentation. Ansøger anmodede herefter om at sætte sagen i bero for at kunne dokumentere støjbelastningerne.

Miljø- og Fødevareklagenævnet begrænsede sin prøvelse til alene at omfatte forholdet om støj, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 11, stk. 1. Sagens øvrige klagepunkter blev ikke behandlet.

Vurdering af støjdokumentation

Nævnet vurderede, at den påklagede afgørelse var meddelt med hjemmel i Miljøbeskyttelseslovens § 33 samt den dagældende Bekendtgørelse om godkendelse af listevirksomhed og Bekendtgørelse om standardvilkår i godkendelse af listevirksomhed. Virksomheden er omfattet af listepunkt H 201 på bilag 2 til godkendelsesbekendtgørelsen. Ifølge Bekendtgørelse om standardvilkår i godkendelse af listevirksomhed afsnit 13, punkt 13.3, litra F, nr. 5 skal ansøgninger indeholde en beregning af støjniveauet udført som en "Miljømåling – ekstern støj", jf. Bekendtgørelse om kvalitetskrav til miljømålinger.

Nævnet fandt, at den udførte "Miljømåling – ekstern støj" dateret 19. februar 2021, som Aalborg Kommune havde lagt til grund for miljøgodkendelsen, ikke opfyldte kravene til støjdokumentation. Dette skyldtes manglende dokumentation for de anvendte beregningsforudsætninger, især vedrørende dellastkorrektionen. Der var ikke tilstrækkelig dokumentation for, at dellastkorrektionen ikke er banespecifik, og at data fra en anden bane kunne anvendes. Desuden var grundlaget for at fastsætte "fuld gas andelen" til henholdsvis 31 % og 18 % for A- og B-kørere ikke tilstrækkeligt beskrevet eller dokumenteret, og der var ikke grundlag for at fravige Miljøstyrelsens vejledning, der generelt forudsætter en "fuld gas andel" på 60 %.

Yderligere bemærkninger

Miljø- og Fødevareklagenævnet bemærkede desuden, at Aalborg Kommune ved den fornyede behandling af sagen skal fastsætte vilkår for brug af højttaleranlæg og eventuelt støjende maskiner til banevedligeholdelse, jf. Miljøstyrelsens vejledning om støj fra motorsportsbaner.

Afgørelse

Miljø- og Fødevareklagenævnet ophævede Aalborg Kommunes afgørelse af 17. august 2021 om miljøgodkendelse af motocrossbanen og hjemviste sagen til fornyet behandling i Aalborg Kommune.

Lignende afgørelser