Command Palette

Search for a command to run...

Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse om tilladelse til tilførsel af råstoffer til oparbejdning i Dybendals Råstofgrav ophæves

Miljø- og Fødevareklagenævnet behandlede en klage fra Danmarks Naturfredningsforening, lokalafdeling Sorø, vedrørende Region Sjællands tilladelse til tilførsel af råstoffer til oparbejdning og produktforbedring i Dybendals Råstofgrav. Den oprindelige tilladelse fra 2016 omhandlede erhvervsmæssig indvinding af op til 80.000 m³ råstoffer årligt, hvor råstofforekomsten vurderedes at være af særdeles god kvalitet.

Ansøgning og Region Sjællands afgørelse

I 2019 ansøgte virksomheden om tilladelse til at tilføre 25 % af den tilladte indvindingsmængde fra andre grusgrave, primært Vedde Grusgrav, til Dybendals Råstofgrav. Formålet var oparbejdning og produktforbedring af de indvundne råstoffer. Ansøgningen omfattede også en lovliggørelse af tidligere tilførte 4.711 tons råstoffer fra Parnas Grusgrav.

Region Sjælland meddelte den 24. juni 2021 tilladelse til det ansøgte i henhold til Råstoflovens § 7, stk. 1. Regionen lagde vægt på, at arealet var udlagt til graveområde i Råstofplan 2016, og at den årlige indvinding hidtil havde ligget under den tilladte mængde på 80.000 m³. Regionen vurderede, at den forøgede aktivitet ikke ville påvirke omgivelserne ud over det grundlag, den eksisterende tilladelse var givet på, herunder med hensyn til støj og trafik. Regionen vurderede desuden, at projektet ikke ville påvirke Natura 2000-områder eller bilag IV-arter væsentligt.

Klagen fra Danmarks Naturfredningsforening

Danmarks Naturfredningsforening påklagede afgørelsen den 16. juli 2021. Klager anførte, at den påklagede afgørelse led af en væsentlig retlig mangel, idet Region Sjælland ikke havde undersøgt strandtudsens levesteder i området eller vurderet projektets indvirkning på artens levevilkår. Desuden mente klager, at efterbehandlingsplanerne i den oprindelige gravetilladelse burde tilpasses kendskabet til forekomsten af strandtudse.

Miljø- og Fødevareklagenævnet (MFKN) behandlede sagen og begrænsede sin prøvelse til spørgsmålet om, hvorvidt Region Sjælland i tilstrækkeligt omfang havde afvejet og begrundet hensynene opregnet i Råstoflovens § 3 i forbindelse med tillægget til råstoftilladelsen. Nævnet har mulighed for at begrænse sin prøvelse til de væsentligste forhold, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 11, stk. 2.

Mangelfuld afvejning af hensyn

MFKN fandt, at Region Sjællands afgørelse led af en væsentlig retlig mangel, som medførte, at afgørelsen var ugyldig. Nævnet understregede, at ændringer eller tilføjelser til en råstofindvindingstilladelse alene kan ske gennem en afgørelse, hvor processen efter Råstoflovens § 7, stk. 1 følges. Dette indebærer en samlet vurdering af den oprindelige tilladelse med de ønskede ændringer.

Det fremgik ikke af afgørelsen eller det underliggende materiale, at Region Sjælland faktisk havde foretaget en tilstrækkelig afvejning og vurdering af de hensyn, der er opregnet i Råstoflovens § 3. Specifikt manglede en begrundelse for, hvordan regionen, i lyset af nye oplysninger om råstofressourcens omfang (mindre end først antaget) og kvalitet (behov for oparbejdning), havde afvejet disse hensyn over for de modstående hensyn i loven. Selvom regionen havde forholdt sig til støjgener, var det ikke tilstrækkeligt at antage, at den samlede mængde bearbejdede råstoffer ikke ville overstige den oprindeligt tilladte mængde på 80.000 m³. En skriftlig afgørelse skal indeholde en begrundelse, der henviser til retsregler og angiver hovedhensyn ved skønsudøvelse, jf. Forvaltningslovens § 22 og Forvaltningslovens § 24, stk. 1. En mangelfuld begrundelse anses generelt for en væsentlig retlig mangel.

Yderligere bemærkninger

MFKN bemærkede desuden, at den oprindelige vurdering af råstoffernes kvalitet var "særdeles god", men Region Sjælland havde ikke undersøgt, vurderet og begrundet behovet for oparbejdning og produktforbedring af de indvundne råstoffer. Nævnet gjorde opmærksom på, at tilladelse til oplag af importerede råstoffer, der ikke skal anvendes til oparbejdning/forbedring af de på stedet indvundne råstoffer, ikke kan rummes i en tilladelse efter Råstoflovens § 7, stk. 1.

Afgørelse

Miljø- og Fødevareklagenævnet ophævede Region Sjællands afgørelse af 24. juni 2021 om tilladelse til tilførsel af råstoffer til brug for oparbejdning og produktforbedring af råstoffer udvundet i Dybendals Råstofgrav. Det indbetalte klagegebyr tilbagebetales. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17 og Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Miljø- og Fødevareklagenævnet mv. § 2.

Lignende afgørelser