Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse om miljøtilladelse til udvidelse af husdyrbrug
Dato
28. maj 2024
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Husdyrbrugloven
Højdepunkt
Stadfæstelse med ændringer af miljøtilladelse til udvidelse og ændring af et husdyrbrug
Lovreferencer
Miljø- og Fødevareklagenævnet har behandlet en klage over Halsnæs Kommunes miljøtilladelse af 18. juni 2021 til ændring og udvidelse af et økologisk husdyrbrug. Husdyrbruget, der er beliggende på [Adresse 1], 3390 Hundested, består af et kvægbrug med malkekøer og opdræt, et udendørs svinehold og et æglæggende hønsehold. Den oprindelige godkendelse fra 2016 omfattede 252,93 dyreenheder (DE) efter den dagældende Husdyrbrugloven § 12.
Den nye miljøtilladelse indebærer en overgang til regulering efter produktionsareal (stipladsmodellen) og en udvidelse af det samlede produktionsareal fra 1.869 m² til 2.243 m². Dette inkluderer 60 m² til slagtesvin, 45 m² til æglæggende høns, og det resterende areal til kvæg. Projektet omfatter også opførelse af en udendørs løbegård på 226 m² og opsætning af kalvehytter på i alt 253 m². Husdyrbruget anvender desuden to eksisterende gyllebeholdere og en møddingsplads.
Klagerens anbringender
En omboende klagede over afgørelsen den 13. juli 2021 med supplerende bemærkninger. Klager anførte, at kommunens afgørelse bygger på ukorrekte forudsætninger, der vil medføre alvorlige miljøkonsekvenser. Særligt blev der peget på følgende:
- Dispensation fra afstandskrav: Kommunen har meddelt dispensation fra Husdyrbruglovens § 9, stk. 3, jf. Husdyrbruglovens § 8, stk. 1, nr. 3, så en ny løbegård i beton placeres inden for 15 meter til en nærliggende sø, der er omfattet af Naturbeskyttelseslovens § 3. Klager mente, at dispensationen var forkert begrundet, da kvæget allerede passerer søen i god afstand.
- Ammoniakpåvirkning: Udvidelsen vil medføre en væsentlig negativ påvirkning på søen med en merdeposition af ammoniak på 13,5 kg N pr. ha pr. år.
- Bilag IV-arter: Kommunen har ikke foretaget tilstrækkelig undersøgelse af forekomst af bilag IV-arter, især padder som stor vandsalamander, som klager har observeret i nærheden. Den ansøgte løbegård tæt på søen kan påvirke disse arter negativt.
- Fluegener: Der har i årevis været tiltagende fluegener fra den eksisterende produktion, og etablering af løbegården uden automatisk udmugning samt ekstra kalvehytter vil forværre dette.
Kommunens og ansøgers bemærkninger
Halsnæs Kommune genbesigtigede husdyrbruget og fastholdt, at andre placeringer af løbegården ikke var praktisk mulige uden store ombygninger. Kommunen henviste til en særskilt, ikke-påklaget dispensation efter naturbeskyttelsesloven. Ansøger understregede, at den valgte placering syd for stalden var den eneste, der tillod en ny ind- og udgang uden at ændre hele staldens konstruktion og indretning, herunder udmugningsanlæg og malkesystem.
Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæster Halsnæs Kommunes afgørelse af 18. juni 2021 om miljøtilladelse til ændring og udvidelse af husdyrbruget, dog med en række ændringer i vilkårene.
Nævnet har behandlet klagen i henhold til Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 11, stk. 1, og har fokuseret på kravet om anvendelse af BAT, dispensation fra afstandskrav, ammoniakpåvirkning af natur og bilag IV-arter samt fluegener. Nævnet bemærker, at en særskilt afgørelse om dispensation efter Naturbeskyttelseslovens regler ikke er påklaget.
Kravet om anvendelse af BAT
Nævnet konstaterede, at mobile grisehytter og mobile hønsehuse fejlagtigt var medregnet i opgørelsen af produktionsarealet i kommunens BAT-beregning, da produktionsarealet alene udgøres af arealer i fast placerede husdyranlæg, jf. Bekendtgørelse om godkendelse og tilladelse m.v. af husdyrbrug § 2, stk. 1, nr. 4. Efter en genberegning fandt nævnet, at husdyrbrugets BAT-krav er 2.564 kg NH3-N pr. år, og at den faktiske ammoniakemission vil være den samme, hvilket overholder den lovfastsatte emissionsgrænseværdi, jf. Bekendtgørelse om godkendelse og tilladelse m.v. af husdyrbrug § 25, stk. 1. For at sikre overholdelse af beregningsforudsætningerne og da husdyrbruget er økologisk, justeres og tilføjes følgende vilkår:
- Nyt vilkår 2a: Husdyrbruget skal drives økologisk.
- Vilkår 7 ændres: Mobilt hønsehus får grundareal på 37 m² (tidligere 45 m² produktionsareal), og opstilling af mobile grisehytter til slagtesvin med et samlet grundareal på 60 m² tillades.
- Vilkår 14 ændres: Husdyrbrugets samlede produktionsareal må ikke overstige 2.138 m² (tidligere 2.243 m²).
- Vilkår 15 ændres: Tabel for produktionsarealer, staldsystem og dyretype i de enkelte staldafsnit opdateres.
- Vilkår 17 ændres: Gødningsopbevaringslagre får specificerede overfladearealer: Gyllebeholder 1: 290 m², Gyllebeholder 2: 883 m², og af møddingspladsens areal på 317 m² må alene anvendes 167 m² til oplag af fast husdyrgødning.
- Vilkår 18 og 47 ophæves.
Dispensation fra afstandskrav i husdyrbrugloven
Nævnet fandt ikke grundlag for at tilsidesætte Halsnæs Kommunes vurdering af, at der kan meddeles dispensation fra afstandskravet på 15 m til søen efter Husdyrbruglovens § 9, stk. 3, jf. Husdyrbruglovens § 8, stk. 1, nr. 3. Nævnet lagde vægt på, at kommunen har undersøgt alternative placeringer, og at samtlige alternativer ville kræve en større omlægning af den eksisterende drift. De fastsatte vilkår, herunder daglig rengøring, vurderes tilstrækkelige til at begrænse gener og forurening.
Ammoniakpåvirkning af den omkringliggende natur, herunder bilag IV-arter
Nævnet efterprøvede de standardiserede beregninger af ammoniakdeposition og fandt, at beskyttelsesniveauerne for kategori 1-, 2- og 3-natur er overholdt, jf. Bekendtgørelse om godkendelse og tilladelse m.v. af husdyrbrug § 24, stk. 1, jf. Bekendtgørelse om godkendelse og tilladelse m.v. af husdyrbrug §§ 25-30. Nævnet korrigerede ruheden for oplandet mellem søen og staldbygningerne samt gyllebeholderne til henholdsvis 'ringe vegetation' og 'skov'. Baggrundsbelastningen blev fastsat til 9,3 kg N pr. ha pr. år (gennemsnit af grid-niveau over tre år). Den samlede ammoniakpåvirkning af søen vil dermed være 37,3 kg N pr. ha pr. år. Nævnet fandt ikke grundlag for at tilsidesætte kommunens vurdering af, at merdepositionen ikke vil medføre risiko for tilstandsændringer af søen.
Vedrørende bilag IV-arter, herunder arter optaget i Rådets direktiv 92/43/EØF (habitatdirektivets bilag IV, litra a), jf. Bekendtgørelse om udpegning og administration af internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter § 10, stk. 1, nr. 1, fandt nævnet ikke grundlag for at tilsidesætte kommunens vurdering. Projektet indebærer ikke fjernelse af yngle- eller rasteområder, og en indirekte påvirkning via øget ammoniakdeposition vurderes uden betydning.
Fluegener
Nævnet fandt ikke grundlag for at tilsidesætte kommunens vurdering og fastsætte yderligere vilkår til begrænsning af fluegener. Nævnet justerede dog vilkår 37 og 38 for at inkludere forebyggelse af fluegener og tilføjede et nyt vilkår for at sikre tilsyn:
- Vilkår 37 ændres: Der skal på ejendommen udføres effektiv forebyggelse og bekæmpelse af fluer i overensstemmelse med de nyeste retningslinjer fra Institut for Agroøkologi, Aarhus Universitet.
- Vilkår 38 ændres: Forebyggelse og bekæmpelse af fluer skal ske fra det tidlige forår, herunder ved ugentlig udmugning i kalvehytterne.
- Nyt vilkår 51a: Der skal føres logbog over fluebekæmpelsen.
Det indbetalte klagegebyr tilbagebetales. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17, stk. 1.
Lignende afgørelser