Command Palette

Search for a command to run...

Klage over Landbrugsstyrelsens afgørelse om grundbetaling og nedsættelse af grøn støtte for 2020

En landbruger ansøgte om grundbetaling og grøn støtte for 2020, herunder anmeldelse af 84,78 ha miljøfokusområde (MFO). Landbrugsstyrelsen foretog en fysisk kontrol den 18. september 2020, hvor det blev konstateret, at kravet om 5 % MFO ikke var opfyldt. På mark nr. 5-0, anmeldt med MFO-græsudlæg, blev dækningsgraden af efterafgrøden målt til under 5 %, hvor det krævede var 20 % baseret på kontroltidspunktet og den manglende indberetning af såtidspunktet. Ifølge Bekendtgørelse om direkte støtte til landbrugere efter grundbetalingsordningen mv. § 46, stk. 3 skal etablering af efterafgrøder i perioden 21. august til 7. september indberettes senest den 10. september. Klager havde ikke indberettet såtidspunktet for mark nr. 5-0, selvom klager hævdede at have sået den 7. september 2020 og at have bedt sin konsulent om at indberette datoen den 4. september 2020. Klager anførte, at dækningsgraden senere var over 40 % og at den manglende indberetning var en fejl fra konsulentens side. Landbrugsstyrelsen afviste klagers forklaring, da såtidspunktet ikke var indberettet rettidigt, og fastholdt, at dækningsgraden skulle vurderes ud fra en etablering før den 21. august 2020. Som følge af den manglende opfyldelse af MFO-kravet, som skulle udgøre mindst 11,44 ha, nedsatte Landbrugsstyrelsen den grønne støtte med 61,79 ha og pålagde en sanktion på 41,72 ha, hvilket resulterede i en udbetaling af grøn støtte til 125,15 ha. Dette skete i henhold til Forordning (EU) nr. 1307/2013 artikel 46, stk. 1, og Forordning (EU) nr. 640/2014 artikel 26, stk. 2, og artikel 28, stk. 1 og 3.

Miljø- og Fødevareklagenævnet har ikke givet medhold i klagen over Landbrugsstyrelsens afgørelse om grundbetaling og nedsættelse af grøn støtte for 2020. Nævnet har begrænset sin prøvelse til overholdelse af kravene til efterafgrøder som miljøfokusområde på mark nr. 5-0 og proportionalitet. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17.

Overholdelse af krav til efterafgrøder som miljøfokusområde

Nævnet fandt, at efterafgrøderne på mark nr. 5-0 ikke levede op til kravene som miljøfokusområde. Det blev lagt til grund, at klager havde sået blandinger af efterafgrøder i henhold til Bekendtgørelse om direkte støtte til landbrugere efter grundbetalingsordningen mv. § 43, stk. 1, nr. 2. Da klager ikke havde indberettet såtidspunktet for sen etablering af MFO-efterafgrøder på mark nr. 5-0 senest den 10. september 2020, skulle dækningsgraden vurderes ud fra en etablering den 20. august 2020, jf. Bekendtgørelse om næringsstofreducerende tiltag og dyrkningsrelaterede tiltag i jordbruget § 7, stk. 1. Ifølge Landbrugsstyrelsens kontrolinstruks og den såkaldte "trappemodel" var mindstekravet til dækningsgraden på kontroltidspunktet den 18. september 2020 20 %. Nævnet fandt ikke grundlag for at tilsidesætte Landbrugsstyrelsens vurdering, understøttet af billeddokumentation, at dækningsgraden på mark nr. 5-0 ikke oversteg 5 %. Derfor kunne marken ikke anvendes til at opfylde forpligtelsen om 5 % MFO i henhold til Forordning (EU) nr. 1307/2013 artikel 46, stk. 1.

Proportionalitet

Miljø- og Fødevareklagenævnet fandt, at Landbrugsstyrelsen havde inddraget proportionalitetsprincippet ved afgørelsen. Nævnet bemærkede, at nedsættelsen og sanktionen skyldes, at klager ikke kunne påvise et miljømæssigt fokusområde svarende til mindst 5 % af bedriftens omdriftsareal. Beregningen af nedsættelse og sanktion efter Forordning (EU) nr. 640/2014 artikel 26, stk. 2, og artikel 28, stk. 3, er alene afhængig af størrelsen af det manglende miljøfokusområde. Nævnet fremhævede, at proportionalitetsprincippet er indbygget i de præcise regler for miljøfokusområder og i reglerne om sanktion for manglende opfyldelse af kravet om udlægning af mindst 5 % af omdriftsarealet som miljøfokusområder, herunder vægtningsreglerne i Forordning (EU) nr. 1307/2013 artikel 46, stk. 3. Der er taget hensyn til overtrædelsernes alvor og omfang i nedsættelses- og sanktionsreglerne i Forordning (EU) nr. 640/2014 artikel 26, stk. 2, og artikel 28, stk. 1 og 3. Nævnet konkluderede, at Landbrugsstyrelsen ikke var overladt et lovmæssigt skøn, som kræves for, at proportionalitetsprincippet kan finde anvendelse ud over de indbyggede regler.

Lignende afgørelser