Command Palette

Search for a command to run...

Udstykning af sommerhusgrunde kræver lokalplan

Dato

4. marts 2022

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, retlig (efter 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afgørelse i klagesag om Syddjurs Kommunes afgørelse om, at udstykning af sommerhusgrunde

Syddjurs Kommune traf den 22. april 2021 afgørelse om, at udstykning af seks sommerhusgrunde fra ejendommen [A1], 8400 Ebeltoft, ikke var lokalplanpligtig. En lokal grundejerforening klagede over denne afgørelse, idet de mente, at projektet var lokalplanpligtigt i henhold til Planloven § 13, stk. 2.

Ejendommen og Området

Ejendommen, der er ubebygget og har et grundareal på 23.900 m², ligger i et sommerhusområde udlagt i bygningsvedtægten for Ebeltoft Kommune fra 1970. Området er ikke omfattet af en lokalplan eller byplanvedtægt. I kommuneplan 2020-2032 er ejendommen omfattet af rammeområde 1.13.S17, Sommerhusområde ved Lyngsbæk, og er desuden udpeget som et område med særlige naturbeskyttelsesinteresser under Grønt Danmarkskort. Ejendommen er placeret i den nordlige udkant af sommerhusområdet, grænsende op til åbent markareal.

Kommunens Begrundelse

Kommunen begrundede sin afgørelse med, at udstykningen af seks grunde, der ville forøge det eksisterende sommerhusområde på 470.000 m² med cirka 5%, ikke ville medføre en væsentlig ændring af det bestående miljø. Kommunen lagde vægt på, at udstykningen planlægningsmæssigt hang sammen med det eksisterende sommerhusområde, da de samme byggemuligheder gjaldt efter byggeloven og kommuneplanrammen.

Planklagenævnet ophævede Syddjurs Kommunes afgørelse af 22. april 2021, hvilket betyder, at kommunens afgørelse ikke længere er gældende. Sagen blev hjemvist til fornyet behandling i kommunen.

Planklagenævnets Vurdering af Lokalplanpligt

Planklagenævnet fandt, at den ansøgte udstykning medfører en væsentlig ændring i det bestående miljø, og at projektet derfor er lokalplanpligtigt i henhold til Planloven § 13, stk. 2. Nævnet lagde vægt på, at udstykningen muliggør opførelse af seks sommerhuse på en hidtil ubebygget grund, hvilket vil ændre ejendommens anvendelse samt nærområdets karakter og landskabsmæssige værdi. Desuden blev den samlede størrelse af den ejendom, der ønskes udstykket, i forhold til sommerhusområdets størrelse tillagt betydning.

Nævnet fremhævede også, at udstykningen sker i et sommerhusområde, hvor rekreative natur- og friarealer har særlig betydning for områdets karakter og værdi. Dette understøttes af, at ejendommen i kommuneplanen er udpeget som et område med særlige naturbeskyttelsesinteresser. Nævnet vurderede, at projektets karakter gjorde det relevant at inddrage offentligheden og vurdere det i en planlægningsmæssig sammenhæng, hvor offentligheden får mulighed for at udøve indflydelse på planlægningen, herunder i forhold til sommerhusenes udformning.

Nævnets Kompetence og Afgørelsens Endelighed

Planklagenævnet har kompetence til at behandle retlige spørgsmål i forbindelse med kommunale afgørelser efter planloven, jf. Planloven § 58, stk. 1, nr. 3. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne i henhold til Lov om Planklagenævnet § 4, stk. 1. Planklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal anlægges inden for seks måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4. Det indbetalte klagegebyr tilbagebetales.

Lignende afgørelser