Klage over afgørelse om tilbagebetaling af grundbetaling og grøn støtte for 2018 - manglende medhold
Dato
14. oktober 2021
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Landbrugsstøtte
Højdepunkt
Ikke medhold i klage over afgørelse om grundbetaling og grøn støtte i 2018 i Hillerød
Sagen omhandler en klage over Landbrugsstyrelsens afgørelse af 8. april 2021, som krævede tilbagebetaling af grundbetaling og grøn støtte for støtteåret 2018. Klager havde oprindeligt ansøgt om støtte for 16,45 ha, herunder mark nr. 22-0 på 5,47 ha, via fællesskema 2018 indsendt den 11. april 2018. Støtten blev udbetalt den 2. december 2018 for det fulde areal. Klager indsendte dog en ændring til fællesskema 2018 den 20. marts 2019, hvorved ansøgningen for mark nr. 22-0 blev trukket tilbage, og det ansøgte areal reduceret til 10,98 ha. Landbrugsstyrelsen krævede herefter den udbetalte støtte for mark nr. 22-0 tilbagebetalt med henvisning til Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) nr. 809/2014 artikel 7, stk. 1.
Klager påklagede afgørelsen til Miljø- og Fødevareklagenævnet den 12. april 2021. Klager anførte, at ændringen til fællesskema 2018 var en åbenlys fejl, opstået ved en utilsigtet indsendelse af en kladde, der var oprettet med henblik på fællesskema 2019. Klager opdagede fejlen kort efter indsendelsen og indsendte derefter det korrekte fællesskema for 2019. Klager mente desuden, at det ikke burde være muligt at indsende en ændring til et færdigbehandlet fællesskema uden en fejlmeddelelse.
Landbrugsstyrelsen fastholdt sin afgørelse og bemærkede, at det ikke kunne anses for en indlysende fejl, da styrelsen ikke kunne vide, om tilbagetrækningen var en bevidst korrektion af en tidligere forkert ansøgning. Styrelsen henviste til Kommissionens fortolkningsnotat nr. 2011-09 af 15. februar 2011 om berigtigelse af indlysende fejl, som kræver, at der ikke må være mistanke om svig eller uærlighed, og at fejlen skal være indlysende ved en simpel gennemgang. Styrelsen fremhævede, at klager har en generel mulighed for at trække arealer ud af sin ansøgning, også i efterfølgende ansøgningsår, for at undgå uretmæssig modtagelse af støtte. Endvidere påhviler det støtteansøgeren at gøre sig bekendt med støttebetingelser og ansøgningsprocedurer, da der er tale om en erhvervsrettet støtteordning.
Miljø- og Fødevareklagenævnet traf afgørelse i sagen i henhold til Landbrugsstøtteloven § 22 b, stk. 1 og Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17 og Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8. Nævnet begrænsede sin prøvelse til støtteberettigelse og tilbagetrækning af ansøgning for mark nr. 22-0 samt korrektion af indlysende fejl, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 11, stk. 1.
Støtteberettigelse og tilbagetrækning af ansøgning
Nævnet fandt, at klager ikke var berettiget til grundbetaling og grøn støtte for mark nr. 22-0 for støtteåret 2018. Dette skyldtes, at klager ved indsendelse af ændring til fællesskema 2018 den 20. marts 2019 havde fjernet mark nr. 22-0 fra sin ansøgning. Ifølge Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) nr. 809/2014 artikel 3, stk. 1, kan en støtteansøgning trækkes helt eller delvis tilbage på et hvilket som helst tidspunkt. En sådan tilbagetrækning skal sætte støttemodtageren i samme situation som før indgivelsen af de pågældende dokumenter, jf. forordningens artikel 3, stk. 3. Nævnet vurderede derfor, at klagers støtte skulle beregnes på baggrund af det tilrettede areal efter tilbagetrækningen.
Korrektion af indlysende fejl
Miljø- og Fødevareklagenævnet vurderede, at klagers ændring af fællesskema 2018 ikke kunne betragtes som en indlysende fejl, der muliggjorde en korrektion af ansøgningen. Ifølge Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) nr. 809/2014 artikel 4, 1. afsnit, kan ansøgninger korrigeres, hvis der foreligger indlysende fejl, som den kompetente myndighed anerkender på grundlag af en samlet vurdering og forudsat god tro. Bestemmelsens 2. afsnit fastslår, at indlysende fejl alene må anerkendes, hvis de uden videre kan påvises ved en materiel kontrol af oplysningerne i dokumenterne.
Nævnet lagde vægt på, at den indsendte ændring til fællesskema 2018 ikke indeholdt modstridende oplysninger, der umiddelbart indikerede en fejl. Da klager på et hvilket som helst tidspunkt kan tilbagetrække en ansøgning, var det ikke indlysende ud fra en materiel kontrol, at tilbagetrækningen af støtteansøgningen for mark nr. 22-0 skyldtes en fejl. Landbrugsstyrelsen kunne ikke pålægges at kende årsagen til, at marken var fjernet. Derfor fandt nævnet, at klager ikke havde mulighed for at korrigere sin ansøgning som følge af en indlysende fejl.
Klagerens anbringende om, at der ikke kom en fejlmeddelelse ved indsendelse af ændringen, kunne ikke føre til en anden vurdering, da tilbagetrækning af dele af en ansøgning kan foretages på ethvert tidspunkt og ikke i sig selv er en fejl. Nævnet bemærkede desuden, at det påhviler støtteansøgeren at udvise særlig agtpågivenhed ved udfyldelse og indsendelse af støtteansøgninger i en erhvervsrettet støtteordning.
Miljø- og Fødevareklagenævnet gav ikke medhold i klagen over Landbrugsstyrelsens afgørelse om tilbagebetaling af grundbetaling og grøn støtte for støtteåret 2018.
Lignende afgørelser