Command Palette

Search for a command to run...

Afslag på slagtepræmie for 2020 - manglende overholdelse af holdeperiode

Miljø- og Fødevareklagenævnet har behandlet en klage over Landbrugsstyrelsens afgørelse om afslag på slagtepræmie for 2020 for en landbruger i Høng. Landbrugsstyrelsen havde afslået ansøgningen, da klageren ikke havde leveret mindst fem præmieberettigede dyr til slagtning, og fordi holdeperioden for et specifikt dyr (CKR-nr. [F2]) ikke var overholdt. Styrelsen henviste til Bekendtgørelse om slagtepræmie for kvier, tyre og stude § 11 og Bekendtgørelse om slagtepræmie for kvier, tyre og stude § 14, stk. 1 som grundlag for afslaget. Det blev også oplyst, at en videreførelse af holdeperioden kræver indsendelse af producentskifte inden den 20. januar i året efter ansøgningsåret, jf. Bekendtgørelse om slagtepræmie for kvier, tyre og stude § 19, stk. 2.

Klageren påklagede afgørelsen den 20. april 2021 og anførte, at klagers søn kun havde været registreret som ejer af dyret i en kortere periode grundet økonomiske omstændigheder. Klageren fremhævede, at dyret altid havde opholdt sig på klagers adresse, haft samme CHR-nr. og tilhørt klagers CVR-nr. siden fødslen. Klageren mente desuden, at CHR-afdelingen ikke havde vejledt fyldestgørende om nødvendigheden af et producentskifte og handlede i god tro.

Landbrugsstyrelsen oversendte klagesagen til Miljø- og Fødevareklagenævnet den 18. maj 2020. Styrelsen bemærkede, at CHR-afdelingen, som klageren havde søgt vejledning hos, primært har ansvaret for registrering af besætninger og dyr og derfor ikke kan forventes at have kendskab til betingelserne for slagtepræmieordningen. Styrelsen fastholdt, at klageren burde have henvendt sig til Landbrugsstyrelsen for vejledning om slagtepræmieordningen.

Miljø- og Fødevareklagenævnet har truffet afgørelse efter Bekendtgørelse om slagtepræmie for kvier, tyre og stude § 14, stk. 1 og Bekendtgørelse om slagtepræmie for kvier, tyre og stude § 14, stk. 2, samt Landbrugsstøtteloven § 22 b, stk. 1. Nævnet giver ikke medhold i klagen over Landbrugsstyrelsens afslag på slagtepræmie for 2020.

Nævnets prøvelse og bemærkninger

Miljø- og Fødevareklagenævnet begrænsede sin prøvelse til spørgsmålet om overholdelse af holdeperioden for dyret med CKR-nr. [F2], jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 11, stk. 1. Nævnet fandt, at der ikke var fremkommet andre forhold, der kunne ændre Landbrugsstyrelsens afgørelse.

Det fremgår af Bekendtgørelse om slagtepræmie for kvier, tyre og stude § 14, stk. 1, at et dyr skal have opholdt sig på producentens bedrift i mindst to sammenhængende måneder af de sidste tre måneder inden slagtning eller udførsel. Holdeperioden beregnes ud fra CHR-registreringen af dyrets indgang på bedriften og kan tidligst begynde dagen efter registreringen, jf. Bekendtgørelse om slagtepræmie for kvier, tyre og stude § 14, stk. 2.

Konkret vurdering af holdeperioden

Nævnet lagde til grund, at dyrets indgang på klagers bedrift blev registreret den 31. december 2019. Holdeperioden startede derfor den 1. januar 2020. Dyret blev bragt til slagtning den 4. februar 2020. Da perioden fra 1. januar 2020 til 4. februar 2020 er mindre end de krævede to sammenhængende måneder, fandt nævnet, at holdeperioden ikke var overholdt.

Afvisning af klagerens argumenter

Nævnet afviste klagerens argumenter om, at dyret fysisk havde opholdt sig på klagers adresse og haft samme CHR-nr. siden fødslen. Det blev bemærket, at dyret indtil den 30. december 2019 var registreret som tilhørende klagers søns CPR-nr. og dermed ikke som en del af klagers bedrift før den 31. december 2019. Sønnens umyndighed og klagers varetægt ændrede ikke på dette forhold.

Endvidere kunne klagerens påstand om vildledende vejledning fra CHR-afdelingen ikke føre til et andet resultat. Nævnet fastslog, at der ikke kan opnås berettigede forventninger om støtte fra en anden myndighed end den, der er ansvarlig for det pågældende område, i dette tilfælde Landbrugsstyrelsen for slagtepræmieordningen.

Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8.

Lignende afgørelser