Command Palette

Search for a command to run...

Energiklagenævnets afgørelse om afslag på udbetaling af tilskud fra Bygningspuljen grundet overskredet ansøgningsfrist

Sagen omhandler en klage fra P1 (klager) over Energistyrelsens afgørelse om afslag på udbetaling af tilskud fra Bygningspuljen til et energiforbedringsprojekt på klagers ejendom i Eskebjerg. Klager havde ansøgt om tilskud til etablering af en varmepumpe, og Energistyrelsen havde den 10. december 2020 meddelt tilsagn om tilskud.

Baggrund for Bygningspuljen

Bygningspuljen er en støtteordning, der har til formål at nedbringe energiforbruget og omstille varmeforsyningen i helårsboliger i Danmark. Ordningen giver helårsboligejere mulighed for at ansøge om tilskud til energirenoveringer.

Energistyrelsens afslag

Den 12. marts 2021 ansøgte klager om udbetaling af tilskud. Energistyrelsen meddelte den 3. maj 2021 afslag på ansøgningen. Begrundelsen for afslaget var, at ansøgningen om udbetaling var indsendt for sent i henhold til Bekendtgørelse om tilskud til energibesparelser og energieffektiviseringer i bygninger til helårsbeboelse § 22, stk. 3 og Bekendtgørelse om tilskud til energibesparelser og energieffektiviseringer i bygninger til helårsbeboelse § 24. Projektet blev anset for afsluttet den 8. februar 2021, da fakturaen var betalt. Ansøgningen blev indsendt den 12. marts 2021, hvilket var 32 dage efter projektets afslutning, og dermed to dage efter den fastsatte frist på 30 dage. Klager var blevet oplyst om denne frist i tilsagnsbrevet.

Klagers argumenter

Klager anførte, at konsekvensen af den minimale overskridelse af tidsfristen (to dage) var uforholdsmæssig. Klager påpegede desuden, at Energistyrelsen havde brugt 52 dage på at konstatere fristoverskridelsen, og at alle øvrige kriterier for udbetaling var opfyldt. Klager mente, at tilsagnsbrevet burde ændres for at tydeliggøre vigtigheden af 30-dages fristen og udtrykte frustration over manglende fleksibilitet og konduite i sagsbehandlingen.

Energistyrelsens fastholdelse

Energistyrelsen fastholdt sin afgørelse og henviste til, at udbetalingsansøgningen ikke opfyldte betingelserne i Bekendtgørelse om tilskud til energibesparelser og energieffektiviseringer i bygninger til helårsbeboelse § 22, stk. 3. De understregede, at klager var blevet informeret om alle betingelser, herunder risikoen for bortfald af tilsagn i henhold til Bekendtgørelse om tilskud til energibesparelser og energieffektiviseringer i bygninger til helårsbeboelse § 30, i tilsagnsbrevet.

Energiklagenævnet stadfæstede Energistyrelsens afgørelse om afslag på udbetaling af tilskud fra Bygningspuljen.

Nævnets begrundelse

Nævnet lagde vægt på følgende:

  • Ifølge Bekendtgørelse om tilskud til energibesparelser og energieffektiviseringer i bygninger til helårsbeboelse § 22, stk. 3 skal ansøgning om udbetaling af tilskud indsendes senest 30 dage efter projektets afslutning.
  • Bekendtgørelse om tilskud til energibesparelser og energieffektiviseringer i bygninger til helårsbeboelse § 30, nr. 5 fastslår, at tilsagn om tilskud kan bortfalde, hvis fristen for indsendelse af udbetalingsansøgning overskrides.
  • Det fremgik af sagens oplysninger, at klager betalte fakturaen for varmepumpeinstallationen den 8. februar 2021, hvilket blev anset for projektets afslutning. Ansøgningen om udbetaling blev indsendt den 12. marts 2021.

Energiklagenævnet fandt, at klager ikke havde overholdt den fastsatte frist, og at Energistyrelsen derfor med rette havde truffet afgørelse om afslag på udbetaling af tilskuddet. Afgørelsen blev truffet i henhold til Bekendtgørelse om tilskud til energibesparelser og energieffektiviseringer i bygninger til helårsbeboelse § 32, stk. 1.

Lignende afgørelser