Command Palette

Search for a command to run...

Planklagenævnets afgørelse om landzonetilladelse til opførelse af fire rækkehuse i Ballerup

Dato

26. november 2021

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, landzone (efter 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afgørelse i klagesag om Ballerup Kommunes landzonetilladelse til opførelse af fire

Ballerup Kommune meddelte den 15. marts 2021 landzonetilladelse til opførelse af fire rækkehuse på ejendommen [A1], matr.nr. [F1]. Danmarks Naturfredningsforening, Ballerup, klagede over afgørelsen. Planklagenævnet behandlede spørgsmålet om, hvorvidt der kunne gives landzonetilladelse til forholdet, jf. Planlovens § 35, stk. 1.

Ejendommen og kommuneplanen

Ejendommen er beliggende i landzone, cirka 230 meter fra nærmeste byzone. Den er udpeget som økologisk forbindelse i kommuneplan 2020 for Ballerup Kommune, og en del af ejendommen er udpeget som bevaringsværdigt landskab. Ejendommen ligger desuden inden for skovbyggelinjen og er omfattet af kommuneplanramme 9.F9, der udlægger området til rekreativt område, herunder kolonihaver, med en maksimal bebyggelsesprocent på 10 % og kun én etage.

Ejendommen er også omfattet af Fingerplan 2019, indre grøn kile. Ifølge Fingerplanens § 18, stk. 1 skal kommuneplanlægningen i disse områder sikre, at de forbeholdes overvejende almen, ikke-bymæssig friluftsanvendelse og friholdes for bebyggelse og anlæg til bymæssige fritidsformål.

Det ansøgte projekt omfatter opførelse af fire rækkehuse i to plan, hver på cirka 180 m², i alt 720 m². Et eksisterende enfamiliehus på ejendommen skal nedrives i forbindelse med opførelsen af rækkehusene.

Kommunens afgørelse

Ballerup Kommune begrundede sin landzonetilladelse med, at det eksisterende enfamiliehus uden landzonetilladelse kunne tilbygges med op til 500 m². Kommunen vurderede, at det ansøgte projekt ikke adskilte sig væsentligt herfra og ikke ville have en negativ påvirkning på de landskabelige og naturmæssige værdier i området.

Klagen

Klageren anførte, at området for det ansøgte er udlagt til fritidsformål og ligger inden for skovbyggelinjen, indre grøn kile og økologiske forbindelser. Klageren henviste desuden til kommunens sagsfremstilling til Teknik- og Miljøudvalget, hvor administrationen havde indstillet afslag på ansøgningen.

Planklagenævnet har kompetence til at behandle en kommunes afgørelse efter Planlovens § 35, stk. 1, jf. lovens § 58, stk. 1. Nævnet kan desuden tage stilling til retlige spørgsmål i forbindelse med kommunens øvrige afgørelser efter planloven, jf. lovens § 58, stk. 1.

Generelt om landzonetilladelser

I landzone må der ikke uden kommunal tilladelse foretages udstykning, opføres ny bebyggelse eller ske ændring i anvendelsen af bestående bebyggelse og ubebyggede arealer, jf. Planlovens § 35, stk. 1. Hovedformålet med landzonereglerne er at forhindre byspredning i det åbne land og sikre, at bymæssig udvikling sker planlagt. Reglerne skal administreres under hensyntagen til landskabelige, rekreative og arealressourcemæssige hensyn samt erhvervslivets muligheder for vækst og udvikling. Områder i landzone skal som udgangspunkt friholdes for spredt og uplanlagt bebyggelse, medmindre det er nødvendigt for driften af landbrug, skovbrug og fiskeri. Praksis lægger stor vægt på lovens almene formål og præcedensvirkning.

Generelt om ny helårsbolig og skovbyggelinjen

Efter hidtidig praksis gives som altovervejende hovedregel afslag på ansøgninger om at opføre fritliggende boliger i det åbne land og i landområder med spredt bebyggelse. Praksis er særligt restriktiv tæt på byzone for at sikre en klar grænse mellem by og land. Nye boliger i landzone bør baseres på planlægning, typisk lokalplanlægning.

Der må ikke placeres bebyggelse inden for en afstand af 300 meter fra skove, jf. Naturbeskyttelseslovens § 17, stk. 1. Dette forbud gælder dog ikke for bebyggelse i landzone, hvortil der er meddelt landzonetilladelse efter Planlovens § 35, stk. 1, jf. Naturbeskyttelseslovens § 17, stk. 2. Ved ansøgninger inden for skovbyggelinjen skal hensynet til skoven som landskabselement og levested varetages ved administrationen af landzonereglerne.

Planklagenævnets vurdering

Planklagenævnet fandt, at der i den konkrete sag ikke var tale om genopførelse af en helårsbolig, men derimod en nyopførelse af fire rækkehuse. Nævnet vurderede, at der ikke kunne gives tilladelse til det ansøgte byggeri, da planlægningsmæssige og landskabelige hensyn talte afgørende imod. Nævnet lagde vægt på følgende:

  • Ejendommen ligger i et område, der i kommuneplanrammen er udlagt til kolonihave.
  • Byggeriet adskiller sig væsentligt fra den eksisterende bebyggelse i området.
  • Det ansøgte er i strid med landzonebestemmelsernes formål om at sikre en klar grænse mellem by og land og vil medføre uplanlagt byspredning.
  • Der er tale om opførelse af fire rækkehuse på en tidligere beboelsesejendom i et område nær byzone, i et område med økologiske forbindelser, inden for skovbyggelinjen og i Fingerplanens indre, grønne kiler, hvor området skal friholdes for bebyggelse.
  • En tilladelse til fire rækkehuse vil kunne få en uønsket præcedensvirkning for andre lignende ansøgninger.

Da der ikke kunne gives landzonetilladelse til det ansøgte, tog Planklagenævnet ikke stilling til, hvorvidt projektet eventuelt var lokalplanpligtigt.

Afsluttende bemærkninger

Planklagenævnet ændrede Ballerup Kommunes afgørelse af 15. marts 2021 om landzonetilladelse til opførelse af fire rækkehuse på ejendommen [A1], matr.nr. [F1], til et afslag. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Planklagenævnet § 4, stk. 1. Planklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. Eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal være anlagt inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4. Det indbetalte klagegebyr tilbagebetales.

Lignende afgørelser