Command Palette

Search for a command to run...

Klage afvist grundet overskredet klagefrist i sag om afslag på genoptagelse af afgørelse om vedligeholdelse af vindmølle

Sagen omhandler en klage fra en borger (klager) over Energistyrelsens afslag på en anmodning om genoptagelse af en tidligere afgørelse. Klager ansøgte den 10. august 2016 om godkendelse til at servicere sin egen vindmølle. Energistyrelsen afslog ansøgningen den 2. maj 2019 via e-mail med den begrundelse, at vindmøllen var for stor til, at klager kunne godkendes til service på egen mølle. Afgørelsen indeholdt ikke klagevejledning.

Tidligere klageforløb

Den 26. september 2019 indgav klager en klage til Energiklagenævnet over Energistyrelsens afgørelse af 2. maj 2019. Energiklagenævnet vurderede, at klagefristen ikke var udløbet, da der ikke var givet klagevejledning, jf. Forvaltningsloven § 25, stk. 1. Den 10. marts 2021 stadfæstede Energiklagenævnet Energistyrelsens afgørelse af 2. maj 2019. Begrundelsen var, at klager ikke i tilstrækkelig grad havde dokumenteret ekspertise vedrørende vedligeholdelse og service af Bonus 95 KW vindmøller. Nævnet fandt desuden, at klager ikke opfyldte kravet i Bekendtgørelse om teknisk certificeringsordning for vindmøller bilag 2, pkt. 3 om ejerens servicering siden opstilling af vindmøllen.

Anmodning om genoptagelse

Energistyrelsen havde forud for Energiklagenævnets afgørelse af 10. marts 2021 modtaget en ny ansøgning fra klager om godkendelse til at vedligeholde og servicere egen vindmølle, jf. Bekendtgørelse om teknisk certificeringsordning for vindmøller § 9, stk. 3. Energistyrelsen behandlede denne ansøgning som en anmodning om genoptagelse, da klager tidligere havde ansøgt og fået afslag. Energistyrelsen vurderede, at klager fortsat ikke opfyldte de stillede krav for at opnå en godkendelse. Den aktuelle klage til Energiklagenævnet vedrører Energistyrelsens afgørelse af 1. marts 2021 om afslag på denne anmodning om genoptagelse.

Energiklagenævnet afviser klagen over Energistyrelsens afgørelse af 1. marts 2021.

Klagefrist og overskridelse

Klagen blev modtaget af Energiklagenævnet den 9. april 2021. Energistyrelsens afgørelse af 1. marts 2021 blev meddelt klager samme dag. Ifølge Bekendtgørelse om teknisk certificering og servicering af vindmøller m.v. § 42, stk. 2 skal en klage indgives inden 4 uger efter, at afgørelsen er meddelt den pågældende. Klagefristen udløb således den 29. marts 2021, hvilket betyder, at klagefristen blev overskredet med 11 dage.

Vurdering af fristoverskridelse

Energiklagenævnet kan på baggrund af uskrevne forvaltningsretlige regler se bort fra en fristoverskridelse (oprejsningsbevilling), hvis der foreligger særlige forhold. Efter en konkret vurdering fandt Energiklagenævnet, at der ikke var grundlag for at se bort fra fristoverskridelsen. Nævnet lagde vægt på, at klager ikke var fremkommet med bemærkninger i relation til fristoverskridelsen, og at der ikke i øvrigt var kendskab til forhold, der kunne begrunde en oprejsningsbevilling.

Afgørelsens hjemmel og retsvirkning

Afgørelsen er truffet i henhold til Bekendtgørelse om teknisk certificering og servicering af vindmøller m.v. § 42, stk. 1 jf. Lov om fremme af vedvarende energi. Afgørelsen kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed. Søgsmål til prøvelse af afgørelser truffet af Energiklagenævnet efter Lov om fremme af vedvarende energi § 66, stk. 5 skal være anlagt inden 6 måneder efter, at afgørelsen er meddelt den pågældende. Afgørelsen er truffet af Energiklagenævnets formand, jf. Bekendtgørelse om forretningsorden for Energiklagenævnet § 6, stk. 1.

Lignende afgørelser