Command Palette

Search for a command to run...

Fredningsnævnet for Sydjylland, nordlige del, traf den 8. marts 2021 afgørelse om fredning af Vejle Ådal og tilkendte erstatning samt godtgørelse for sagkyndig bistand. Fredningssagen blev oprindeligt rejst af Danmarks Naturfredningsforening den 21. marts 2017, og efter et revideret forslag og flere fristforlængelser blev fredningen endeligt besluttet.

Fredningsnævnet fastsatte erstatning til ejere, brugere og andre rettighedshavere for det tab, fredningen påførte dem, i henhold til Naturbeskyttelsesloven § 39, stk. 1. Erstatningerne blev som udgangspunkt fastsat efter standardtakster, som kunne reduceres eller bortfalde, afhængigt af om arealerne i forvejen var omfattet af generelle reguleringer, såsom Naturbeskyttelseslovens § 3 om beskyttede naturtyper, fredskovspligt eller Museumslovens § 29 a om sten- og jorddiger. Halv grundtakst blev tilkendt for arealer omfattet af Naturbeskyttelseslovens § 16 og Naturbeskyttelseslovens § 18 om beskyttelseslinjer. Offentligt ejede arealer blev ikke kompenseret i henhold til Naturbeskyttelseslovens § 39, stk. 1.

En række lodsejere, Miljøstyrelsen og Vejle Kommune påklagede Fredningsnævnets afgørelse til Miljø- og Fødevareklagenævnet i henhold til Naturbeskyttelseslovens § 43. Klagerne omhandlede blandt andet utilstrækkelig erstatning for værditab, forringede jagtmuligheder, begrænsninger i landbrugsdrift (f.eks. forbud mod flerårige udsigtshæmmende afgrøder som juletræer og energipil), manglende mulighed for etablering af nye dræn og hegn, samt gener som følge af øget offentlig færdsel på stier. Flere lodsejere henviste til Grundlovens § 73 og krævede fuldstændig erstatning, ofte understøttet af ejendomsmæglervurderinger. Vejle Kommune anmodede desuden om kompensation for udgifter til stietablering og plejeplaner samt en ændret fordeling af erstatningsudgifterne, så staten afholdt ni tiendedele i stedet for tre fjerdedele, med henvisning til fredningens nationale betydning i henhold til Naturbeskyttelseslovens § 49, stk. 5.

Miljøstyrelsen bemærkede i sine indlæg, at erstatningsfastsættelsen burde følge fast praksis og de anvendte takster, og at mange af lodsejernes krav om forhøjede erstatninger for jagtforringelser, værditab og eget tidsforbrug ikke var berettigede. Miljøstyrelsen påpegede også, at visse arealer var fejlagtigt registreret som § 3-beskyttede eller at der ikke var taget højde for arealer inden for åbeskyttelseslinjen, hvor der burde tilkendes halv grundtakst og tillæg for beplantningsforbud. En central diskussion var også, hvorvidt fredningen ophævede genopdyrkningsretten, hvilket Miljøstyrelsen afviste, idet arealerne kunne dyrkes som hidtil, og kun ved ophør af landbrugsproduktion skulle holdes lysåbne i henhold til Lov om drift af landbrugsjorder § 5.

Miljø- og Fødevareklagenævnet ophævede Fredningsnævnet for Sydjylland, nordlige dels afgørelse af 8. marts 2021 om erstatning i anledning af fredningen af Vejle Ådal. Nævnet traf en ny afgørelse om erstatning i medfør af Naturbeskyttelseslovens § 44, stk. 1.

Nævnet har ved en særskilt afgørelse af 5. juli 2024 besluttet at frede Vejle Ådal med visse ændringer i fredningsbestemmelserne. Blandt andet er forbuddet mod opsætning af jagttårne og jagtstiger fjernet, og forbuddet mod etablering af nye dræn gælder ikke længere i private haver. Desuden er flere foreslåede stiforløb, herunder langs Vejle Å og i Vesterby Skov, udtaget af fredningen.

Erstatningsprincipper og takster

Miljø- og Fødevareklagenævnet har fastholdt en fast praksis for erstatningsfastsættelse, hvor erstatninger som udgangspunkt fastsættes efter takster, der reduceres eller bortfalder, hvis arealet allerede er omfattet af generelle reguleringer. Nævnet anvendte grundtaksten for 2021 på 3.700 kr. pr. ha, med en mindsteerstatning på 3.700 kr. Der tilkendes ikke grund- eller mindsteerstatning for arealer omfattet af Naturbeskyttelseslovens § 3, fredskovspligt, Museumslovens § 29 a eller Museumslovens § 29 e. Halv grundtakst tilkendes for arealer omfattet af Naturbeskyttelseslovens § 16 og Naturbeskyttelseslovens § 18. Offentligt ejede arealer kompenseres ikke i henhold til Naturbeskyttelseslovens § 39, stk. 1.

Nævnet fastsatte følgende tillægstakster:

  • Fastholdelse af eksisterende stier: 15 kr. pr. løbende meter.
  • Forbud mod udsigtshæmmende beplantning: 7.500 kr. pr. ha. For arealer omfattet af Naturbeskyttelseslovens § 16 (ikke også § 3): 3.000 kr. pr. ha.
  • Løvtræsbinding: 7.000 kr. pr. ha.

Behandling af klagepunkter

Miljø- og Fødevareklagenævnet afviste de fleste klager om forhøjede erstatninger for jagtforringelser, værditab og forringede udnyttelsesmuligheder, da det ikke blev godtgjort, at fredningen medførte yderligere begrænsninger end dem, der allerede fulgte af den generelle lovgivning. Klager over sagsbehandlingstiden blev også afvist, da Fredningsnævnet havde overholdt fristerne i Naturbeskyttelseslovens § 37 a. Krav fra Vejle Kommune om erstatning for udgifter til stietablering og plejeplaner blev afvist, da disse udgifter afholdes af kommunen som plejemyndighed.

En undtagelse var klagen fra [Virksomhed 5] (lb.nr. 49), som Fredningsnævnet havde anset for offentligt ejet. Miljø- og Fødevareklagenævnet vurderede, at [Virksomhed 5] ikke er offentligt ejet, men privatejet, og derfor skal tilkendes erstatning for de arealer, der indgår i fredningen. Dette blev vurderet i henhold til Vandsektorlovens § 14 og Vandsektorlovens § 2, stk. 1.

Tilkendte erstatninger og godtgørelse

Den samlede erstatning til de 105 lodsejere, der omfattes af fredningen (845,31 ha, hvoraf 248,70 ha er offentligt ejet), udgør 2.758.033 kr. Nævnet har tilkendt følgende erstatninger:

Lb.nr.Ejer/VirksomhedErstatning (kr.)
1[Person 1]3.700
2[Person 2]3.700
3[Person 3]3.700
4 og 19[Person 4] og [Person 5]3.700
5a[Virksomhed 1]4.661
5b[Person 6] og [Person 7]56.680
6[Person 8]3.700
7, 9 og 10a[Virksomhed 2]9.725
8a og 34[Virksomhed 3]99.885,50
8b[Person 9] og [Person 10]57.105,50
11[Forening 1]3.700
12 og 134NaturstyrelsenIngen erstatning
13[Person 11]47.628
14[Person 12]8.667
15[Person 13]0
16[Person 13] og [Person 14]0
17[Person 15]3.700
18[Person 16] og [Person 15]117.443
20, 38, 77, 78, 81, 82, 83, 84, 86, 87, 93, 94, 97, 106b, 107, 108, 109, 110, 118 og 125Vejle KommuneIngen erstatning
21[Person 17] og [Person 18]55.627,50
22[Person 19]3.700
23[Person 20]3.700
24[Virksomhed 4]0
25[Person 21]0
26a[Person 22]128.297,50
26b[Person 22], Naturstyrelsen og [Person 23]3.700
27[Person 24]5.872,50
28[Person 25], [Person 26], [Person 27] og [Person 28]11.342
29[Person 29] og [Person 30]3.700
30[Person 31]37.468
31 og 32[Person 32]38.917
33[Person 33]9.652,50
35[Person 34] og [Person 35]3.700
36[Person 36] og [Person 37]0
37[Person 38]3.700
39[Person 39] og [Person 40]3.700
40[Person 41]19.521
41[Person 42], [Person 43] og [Person 44]37.204
42[Person 45]0
43[Person 46] og [Person 47]68.349
44[Person 23]558.539,50
45[Person 48] og [Person 49]78.127
46[Person 50] og [Person 51]7.717
47[Person 52] og [Person 53]3.700
48[Person 54]6.137
49[Virksomhed 5]14.051
50[Person 55]146.547
51[Person 56]11.581
52[Person 57]11.450,50
53[Person 58]3.700
54[Person 59] og [Person 60]9.790
55[Person 61]13.626
56 og 60[Person 62]45.509,50
57[Person 63]62.240
58[Person 64]69.583
59[Person 65] og [Person 66]16.276
60[Person 62]0
61[Person 67]3.700
62[Person 68]12.814,50
63[Person 69] og [Person 70]0
64[Forening 2]3.700
65[Person 71] og [Person 72]0
66[Person 73] og [Person 74]53.227
67[Person 75] og [Person 76]93.626,50
68[Person 77]5.144,50
69[Person 78] og [Person 79]6.697,50
70[Person 80]4.032
71[Person 81]0
72[Person 82]3.700
73[Person 83] og [Person 84]3.700
74[Person 85] og [Person 86]48.944
75[Person 87]49.376,50
76 og 10b[Person 88] og [Person 89]37.938,50
79[Person 90] og [Person 91]3.700
80[Person 92]12.146
85Udgået
88[Person 93]3.700
89[Person 94] og [Person 95]3.700
90Udgået
91Udgået
92Udgået
95[Virksomhed 6]0
96Udgået
98[Person 96]3.700
99[Person 97]3.700
100[Person 98] og [Person 99]0
101[Person 100]0
102[Person 101]0
103 og 105a[Person 102]0
104[Person 103]3.700
105b[Person 104] og [Person 105]3.700
106a[Virksomhed 7]30.620
110[Virksomhed 8]35.035,50
111[Person 106]47.532
112[Virksomhed 9]161.924
113[Person 107]0
114[Person 108], [Person 109] og [Person 110]16.114
115[Person 111]21.840
116[Person 112]9.730
117[Person 113]4.270
119 og 121[Person 114]5.264
120[Person 115]21.238
122[Person 116] og [Person 117]7.788
123[Virksomhed 10]10.990
124[Person 118]3.700
126[Person 119]6.505,50
127[Person 120]3.700
128[Person 121], [Person 122] og [Person 123]3.700
129Udgået
130Udgået
131[Person 124]37.659
132[Person 125]3.700
133Udgået
135[Person 126]37.655,50

Miljø- og Fødevareklagenævnet fastsatte desuden en samlet godtgørelse på 72.000 kr. for nødvendig sagkyndig bistand til de lodsejere, der var repræsenteret af [Virksomhed 13], i henhold til Naturbeskyttelseslovens § 47. Godtgørelse for øvrig sagkyndig bistand, primært ejendomsmæglervurderinger, blev ikke tilkendt, da disse var indhentet til Fredningsnævnets afgørelse, og flere af kravene var allerede behandlet. Staten ved Miljøministeriet afholder ni tiendedele af den samlede erstatning og godtgørelse, mens Vejle Kommune afholder den sidste tiendedel, da fredningen af Vejle Ådal anses for at være af national betydning, jf. Naturbeskyttelseslovens § 49, stk. 5. Erstatningsbeløbet forrentes fra Fredningsnævnets afgørelse af 8. marts 2021 i henhold til Naturbeskyttelseslovens § 39, stk. 4.

Lignende afgørelser