Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse om miljøgodkendelse til udvidelse af svinebrug på [A1], Stege
Dato
27. september 2022
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Husdyrbrugloven
Højdepunkt
Stadfæstelse af miljøgodkendelse til udvidelse af et svinebrug i Vordingborg Kommune
Lovreferencer
Vordingborg Kommune meddelte den 27. november 2020 miljøgodkendelse til en udvidelse af et svinebrug. Husdyrbruget er et IE-husdyrbrug med over 2.000 stipladser til fedesvin, og den ansøgte udvidelse indebærer en mindre tilbygning på 144 m2 produktionsareal, hvilket bringer det samlede produktionsareal op på 3.564 m2. Godkendelsen blev meddelt med hjemmel i Husdyrbrugloven § 16 a, stk. 2, og den erstatter tidligere godkendelser fra 2010 og 2014, der var meddelt efter den dagældende Husdyrbrugloven § 12.
Klager over miljøgodkendelsen
En række omboende klagede den 28. december 2020 over afgørelsen til Miljø- og Fødevareklagenævnet. Klagerne anførte primært følgende punkter:
- Lugtgener fra åbne stalddøre: Klagerne mente, at åbne stalddøre, der anvendes som "nødventilation" i op til tre uger om sommeren, medfører markante lugtgener. De påpegede, at kommunens vilkår om service af ventilationsanlægget hvert andet år ikke var en tilstrækkelig skærpelse.
- Utilstrækkelig vurdering af bilag IV-arter: Klagerne mente, at kommunens undersøgelse af bilag IV-arter, herunder den grønbrogede tudse, var utilstrækkelig, da tudsens aktionsradius er over én kilometer, og kommunen kun havde undersøgt inden for 300 meter.
- Mangelfuldt tilsyn: Klagerne kritiserede kommunens tilsyn med husdyrbruget, især i forhold til afdækning af lugtgener, sundhedsmæssige aspekter som MRSA-smitte, og udbringning af gødning i strid med Østersøkonventionen.
Kommunens vurdering og vilkår
Vordingborg Kommune vurderede, at åbne stalddøre ikke i sig selv var en kilde til væsentlig lugtforurening, og at lugtberegninger i husdyrgodkendelse.dk viste, at genekriteriet for nabobeboelse var overholdt, selv ved naturlig ventilation. Kommunen fastsatte dog vilkår for at sikre forudsætningerne for lugtvurderingen og ventilationen, herunder:
- Husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen § 36, stk. 1 kræver, at kommunen fastsætter vilkår, der sikrer, at husdyrbruget ikke har væsentlig virkning på miljøet.
- Vilkår 9: Opretholdelse af god staldhygiejne og renholdelse af omgivelserne.
- Vilkår 10: Iværksættelse af foranstaltninger til lugtreduktion, hvis kommunen skønner, at der er væsentlige lugtgener.
- Vilkår 11: Logbogsføring af brug af åbne døre som supplement eller nødventilation.
- Vilkår 12: Regelmæssig rengøring og service af ventilationsanlægget minimum hvert andet år.
- Vilkår 13: Registrering af uheld og driftsnedbrud i ventilationsanlægget.
Kommunen vurderede desuden, at ammoniakdepositionen til omkringliggende naturområder var begrænset, og at bilag IV-arter ikke ville blive negativt påvirket, da hovedparten af vandhullerne i nærheden var under tilgroning og sandsynligvis ikke potentielle yngle- eller rastelokaliteter. Kommunen henviste til Husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen § 34, stk. 1 og Husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen § 34, stk. 2 for vurderingen af væsentlig miljøpåvirkning og inddragelse af tidligere ændringer. For IE-husdyrbrug skal kommunen sikre overensstemmelse med Husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen § 35.
Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede Vordingborg Kommunes afgørelse om miljøgodkendelse til udvidelse af svinebruget. Nævnet begrænsede sin prøvelse til klagepunkterne vedrørende ammoniakpåvirkning af bilag IV-arter og lugtgener, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 11, stk. 1. Klagepunkter vedrørende smittespredning (MRSA) og udbringning af gødning blev ikke behandlet, da disse falder uden for husdyrbruglovgivningens område, jf. Husdyrbrugloven § 48, stk. 2.
Ammoniakpåvirkning af bilag IV-arter
Nævnet efterprøvede den standardiserede beregning af ammoniakdepositionen, som kommunen havde foretaget i henhold til Husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen § 34, stk. 1, nr. 2 og nr. 3. Nævnet konstaterede, at der skulle korrigeres for ruhedskoder for visse naturområder og for inklusion af en bufferstald og en gyllebeholder i beregningerne for nudrift og 8-års drift. Efter en genberegning fandt nævnet, at beskyttelsesniveauet for kategori 1-, 2- og 3-natur, jf. Husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen § 26, Husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen § 27 og Husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen § 29, fortsat var overholdt. Nævnet vurderede, at projektet ikke ville beskadige eller ødelægge yngle- eller rasteområder for bilag IV-arter, som beskrevet i Rådets direktiv 92/43/EØF og Habitatbekendtgørelsen § 10, stk. 1, nr. 1 og Habitatbekendtgørelsen § 7, stk. 5, nr. 2. Dette skyldes den begrænsede forøgelse af ammoniakemission og projektets placering inden for eksisterende arealer.
Lugtgener
Nævnet kontrollerede lugtberegningerne, der var foretaget i henhold til Husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen § 24, stk. 1 og Husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen § 24, stk. 2, samt genekriterierne i Husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen § 31, Husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen § 32 og Husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen § 33 og Husdyrgodkendelsesbekendtgørelsens bilag 3, pkt. B. Nævnet fandt, at beregningerne var korrekte, og at lugtbeskyttelsesniveauet var overholdt. Der var derfor ikke grundlag for at kræve yderligere lugtreducerende tiltag. Nævnet understregede vigtigheden af god staldhygiejne og kommunens tilsynspligt i henhold til Husdyrbrugloven kapitel 5. Klager over kommunens tilsyn kan indbringes for Ankestyrelsen efter Kommunestyrelsesloven.
Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede Vordingborg Kommunes afgørelse af 27. november 2020. Godkendelsen bortfalder, hvis den ikke er udnyttet senest 6 år efter nævnets afgørelse, jf. Husdyrbrugloven § 59 a, stk. 1.
Lignende afgørelser