Command Palette

Search for a command to run...

Stadfæstelse af afslag på lovliggørende landzonetilladelse til ridebaneanlæg i Furesø Kommune

Dato

5. november 2021

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, landzone (efter 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afgørelse i klagesag om Furesø Kommunes afslag på lovliggørende landzonetilladelse

Furesø Kommune traf den 10. november 2020 afgørelse om afslag på en lovliggørende landzonetilladelse til et ridebaneanlæg på ejendommen A1, 3460 Birkerød. Ejendommens ejer har efterfølgende klaget over denne afgørelse til Planklagenævnet. Sagen omhandler primært spørgsmålet om, hvorvidt der kan gives landzonetilladelse til det etablerede ridebaneanlæg i henhold til Planloven § 35, stk. 1.

Ejendommens karakter og placering

Ejendommen, der er på 6 hektar, ligger i landzone og er registreret som en landbrugsejendom. Ridebaneanlægget, som måler 20 x 60 meter og er omkranset af hegn med belysning, er placeret på den nordøstlige side af ejendommens øvrige bygningsmasse. Luftfotos indikerer, at ridebanen blev etableret omkring 2015 på et areal, der tidligere var kørefast, med en gyllebeholder og en landbrugsbygning.

Kommuneplanens retningslinjer

Området, hvor ejendommen er beliggende, er i Kommuneplan 2017 for Furesø Kommune udpeget som værdifuldt landskab, med økologiske forbindelser og til jordbrugsmæssig anvendelse. Kommuneplanen indeholder specifikke retningslinjer:

  • Værdifulde landskaber (§ 6.22): Tilstanden eller arealanvendelsen må ikke ændres, hvis det forringer områdets værdi.
  • Natur (§ 6.29): Ændringer, der overskærer, reducerer eller forringer økologiske forbindelsers biologiske værdi, er ikke tilladt uden kompenserende foranstaltninger.
  • Jordbrugsmæssig anvendelse (§ 6.34): Eksisterende landbrugsområder skal i videst muligt omfang opretholdes til landbrugsformål.

Ejendommen er desuden omfattet af kommuneplanramme 20L3, som udlægger området til landbrug, skovbrug og rekreative formål. I Fingerplan 2019 er området angivet som en ydre grøn kile (Furesø/Stavnsholtkilen). Kommuneplanens retningslinjer for grønne kiler (§§ 6.39 og 6.42) fastslår, at disse områder primært er forbeholdt almen, ikke-bymæssig friluftsanvendelse og skal friholdes for store areal- og bygningskrævende anlæg til fritidsformål, herunder ridecentre.

Fredningsforhold

Ejendommen ligger i det fredede område Stavnsholtkilen. Fredningsnævnet for København har den 24. maj 2021 givet afslag på en ansøgning om dispensation fra fredningen til ridebanen i dens nuværende form.

Kommunens begrundelse og klagerens indsigelser

Furesø Kommune begrundede afslaget med, at ridebaneanlægget strider mod det overordnede formål med landzonebestemmelserne, som er at friholde det åbne land for byggeri og anlæg, der ikke er nødvendige for landbrugsdriften. Desuden fandt kommunen, at anlægget var i strid med kommuneplanens retningslinjer for beskyttelse af områdets værdier.

Klageren anførte i sin klage, at ridebanen er etableret på et areal, der tidligere var kørefast (ca. 2.800 m²), og at den nuværende ridebane kun fylder 1.200 m². Klageren fremhævede, at den eneste ændring er et toplag af sand og flis, og at der ikke er hjemmel i planloven til at forbyde ridning på et kørefast areal eller en sand/flis-belægning.

Planklagenævnet stadfæster Furesø Kommunes afgørelse af 10. november 2020 om afslag på lovliggørende landzonetilladelse til ridebaneanlægget. Dette betyder, at kommunens afgørelse forbliver gældende.

Planklagenævnet har kompetence til at behandle kommunens afgørelse efter Planloven § 35, stk. 1 (landzone) og retlige spørgsmål i henhold til Planloven § 58, stk. 1, nr. 1 og Planloven § 58, stk. 1, nr. 3. Nævnet har dog ikke kompetence til at behandle spørgsmål vedrørende dispensation fra fredninger eller uenigheder om dræn og terrænændringer, da disse primært hører under Fredningsnævnet.

Krav om landzonetilladelse

Planklagenævnet fastslår, at etablering af ridebaneanlægget kræver landzonetilladelse i henhold til Planloven § 35, stk. 1, da ingen af undtagelserne i Planloven § 5 u eller Planloven §§ 36-38 finder anvendelse. Etablering af ridebaner anses generelt for at være en ændret anvendelse, der kræver landzonetilladelse.

Nævnets vurdering

Nævnet lægger vægt på følgende i sin vurdering:

  • Visuel markanthed: Ridebanen er et visuelt markant anlæg af betydelig størrelse, placeret ud mod det åbne land.
  • Strid med landzoneformål: Anlægget strider mod det overordnede formål med landzonebestemmelserne, som er at friholde det åbne land for byggeri og anlæg, der ikke er nødvendige for landbrugsdriften.
  • Kommuneplanens retningslinjer: Ridebanen er opført i et område med udpegninger og retningslinjer til beskyttelse af særlige værdier. Den strider mod kommuneplanens retningslinjer for landskab og natur, herunder bestemmelser om værdifulde landskaber og grønne kiler, som skal friholdes for store areal- og bygningskrævende anlæg til fritidsformål.
  • Fredningsforhold: Området er omfattet af en landskabsbevarende fredning, og Fredningsnævnet for København har tidligere givet afslag på dispensation til ridebanen i dens ansøgte form.

Planklagenævnet finder ikke grundlag for at tilsidesætte Furesø Kommunes skønsmæssige vurdering af, at det ansøgte forhold er i strid med kommuneplanens retningslinjer og landzonebestemmelsernes formål.

Afsluttende bemærkninger

Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne i henhold til Lov om Planklagenævnet § 4, stk. 1. Planklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal anlægges inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4. Det indbetalte klagegebyr tilbagebetales ikke, da nævnet ikke har givet klageren medhold, jf. Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Planklagenævnet § 3.

Lignende afgørelser