LBK nr 1248 af 24/10/2023
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Elforsyningsloven § 19
Transmissionsvirksomhed og netvirksomhed kan kun udøves efter bevilling, der kan gives til virksomheder, som opfylder kravene i kapitel 7 og 8. Transmissionsvirksomhed varetaget af Energinet eller denne virksomheds helejede datterselskaber i medfør af § 2, stk. 2 og 3, i lov om Energinet udføres dog uden bevilling.
Stk. 2. Bevilling, der gives for mindst 20 år, meddeles af klima-, energi- og forsyningsministeren for et nærmere afgrænset område.
Stk. 3. Bevillinger til at drive netvirksomhed, som eksisterer den 31. december 2020, forlænges uden forudgående ansøgning til og med den 31. december 2025.
Forarbejder til Elforsyningsloven § 19
RetsinformationVed bestemmelserne i stk. 1 indføres bevillingspligt for virksomheder, som udøver aktiviteter med henholdsvis transmissionsvirksomhed og netvirksomhed.
Efter forslagets stk. 2 gives bevillingen af miljø- og energiministeren for mindst 20 år og for et nærmere afgrænset område. Bevillingshaveren vil således kunne påregne at have bevilling for en periode, der er tilstrækkelig lang til, at i det mindste investeringer afholdt i begyndelsen af bevilingsperioden kan afskrives.
Det fremgår af bestemmelsen i § 97, at en virksomhed, der ved lovens ikrafttræden udøvede virksomhed, som fremover gøres bevillingspligtig, under visse objektive betingelser har ret til at få bevilling til sin virksomhed. Af § 19 fremgår det, at det er en betingelse for at opnå bevilling, at virksomheden opfylder bestemmelserne i kapitel 7 (om selskabskrav, forbrugerindflydelse m.m.,) bestemmelserne i kapitel 8 (om de generelle bevillingskrav) og § 97, stk. 2, i overgangsbestemmelserne (om særlige krav til placering af ejerandele).
Transmissionsvirksomhed og netvirksomhed er defineret i lovens § 5. Hvis en transmissionsvirksomhed har en forbruger direkte tilsluttet til sit net, følger det af de foreslåede bestemmelser, at virksomheden tillige er bevillingspligtig som netvirksomhed og skal udføre de opgaver over for forbrugeren, som påhviler en netvirksomhed. Omfanget af bevillingspligten i sådanne tilfælde vil blive præciseret i forbindelse med bevillingsudstedelsen.
Til § 20
Denne bestemmelse fastlægger en række fælles forpligtelser for både transmissions- og netvirksomheder. De særlige forpligtelser for henholdsvis transmissions- og netvirksomheder følger af §§ 21 og 22.
Bevillingshavere er forpligtet til at sikre en tilstrækkelig og effektiv transport af elektricitet gennem nettet og opretholde en forsvarlig og effektiv drift gennem vedligeholdelse samt udbygning af netinfrastrukturen inden for forsyningsområdet, herunder tilslutte producenter og forbrugere på de fastsatte vilkår. Nødvendig om- eller nybygning af transmissionsnet skal ske i samarbejde med den systemansvarlige virksomhed og i overensstemmelse med planlægningen for transmissionsnet, jf. herom § 28, stk. 3, nr. 7 og 8.
Bevillingshavere har pligt til at foretage målinger på levering og aftag af elektricitet i nettet på alle spændingsniveauer. Målingerne skal kunne opfylde de krav, den systemansvarlige virksomhed måtte have fastsat efter bestemmelsen i § 28, stk. 3, nr. 10, til måling og indsamling af data.
Efter forslagets stk. 2 kan miljø- og energiministeren, hvis en bevillingshaver ikke opfylder sin forpligtelser efter stk. 1, pålægge den systemansvarlige virksomhed at drage omsorg herfor, herunder at udføre nødvendige anlægsarbejder vedrørende det kollektive elforsyningsnet.
Ejendomsretten til det net hvorpå anlægsarbejderne udføres, overdrages ikke herved til den systemansvarlige virksomhed. De nødvendige udgifter dækkes efter bestemmelsen i § 9.
For at sikre at den systemansvarlige virksomhed kan udføre nødvendige anlægsarbejder i henhold til stk. 2, giver bestemmelsen i stk. 3 mulighed for, at den systemansvarlige virksomhed - evt. med politiets hjælp, kan skaffe sig adgang til den pågældende transmissions- eller netvirksomheds ejendom.
Til § 21
Bestemmelsen indebærer, at etablering af nye transmissionsnet beregnet for spændinger på over 100 kV og væsentlige ændringer i tilsvarende bestående net, kræver forudgående tilladelse fra miljø- og energiministeren. Bestemmelsen er en videreførelse af bestemmelserne i den gældende lov, hvor etablering af nye transmissionsnet og væsentlige ændringer i eksisterende net over 100 kV kræver miljø- og energiministerens godkendelse.
Tilladelse til et transmissionsnet kan kun gives, hvis ansøgeren kan dokumentere, at der er et tilstrækkeligt behov for udbygningen. Dette spørgsmål vil normalt blive afklaret i forbindelse med den planlægning af udbygningen af transmissionskapacitet, som skal finde sted efter bestemmelsen i § 28, stk. 3, nr. 7. Behovet kan endvidere være afklaret i forbindelse med behandlingen af en ansøgning om tilladelse til udnyttelse af vindenergi med vindmøller på havet.
I en tilladelse til transmissionsnet kan der stilles krav om anvendelse af specifikke teknologier. Tilladelsen kan ledsages af vilkår vedrørende indretningen og driften af nettet, herunder at der stilles sikkerhed for nedtagning af anlæg. Hermed sigtes dels til nedtagning af det pågældende anlæg, når det er udtjent, dels til nedtagning af andre, nærmere angivne ældre anlæg, som erstattes af det anlæg, som ansøgningen vedrører.
Efter forslagets stk. 2 skal bevillingshaveren stille transmissionsnettet til rådighed for den systemansvarlige virksomhed, i det omfang den systemansvarlige virksomhed finder det fornødent til varetagelse af de opgaver, som denne er pålagt. Bestemmelsen er en videreførelse af bestemmelser i den hidtil gældende lov.
Transmissionsvirksomhedernes priser og betingelser er i øvrigt reguleret i lovforslagets §§ 69 og 70.
Til § 22
I forslagets § 22 fastlægges de opgaver, der gælder specifikt for netvirksomheder. Bevillingshaverne skal ifølge stk. 1, nr. 1, sikre den tekniske kvalitet i distributionsnettet. Dette skal ske gennem en løbende revision og vedligeholdelse af bevillingshaverens net. Arbejdet skal i nødvendigt omfang ske i samarbejde med den systemansvarlige virksomhed for at sikre en koordinering af tekniske forhold.
Netvirksomheden skal ifølge bestemmelsens nr. 3 sikre opkrævningen af betalingen fra forbrugerne for de betalingsforpligtelser, der er fastsat ved denne lov, jf. § 9. Netvirksomheden skal tilrettelægge opkrævningen således, at forbrugerens samlede betalinger for levering af elektricitet, herunder opkrævning af energiafgifter m.v., sker mest hensigtsmæssigt.
Bevillingshaverne skal endvidere efter nr. 4 formidle og afregne elektricitet, som leveres ifølge den aftageforpligtelse, som er fastsat ved denne lov. Heri ligger, at netvirksomheden skal forestå afregningen med de prioriterede produktionsanlæg og i samarbejde med den systemansvarlige virksomhed sikre, at den prioriterede elektricitet fordeles forholdsmæssigt til forbrugerne, der er tilsluttet i forsyningsområdet samt forestå afregningen af den prioriterede elektricitet efter de fastsatte afregningsregler. Da udgifterne skal dækkes af alle elforbrugere i det sammenhængende elforsyningsystem efter § 9, skal netvirksomheden afregne udgifterne med den systemansvarlige virksomhed.
Netvirksomheden skal for at skabe større gennemsigtighed om markedsforholdene ifølge bestemmelsens nr. 5 udføre informationsaktiviteter, herunder oplyse om forbrugernes mulighed for at skifte leverandør, om de risici der kan være forbundet ved leverandørskift, om tariffer m.v. Informationsaktiviteterne kan koordineres med den systemansvarlige virksomhed.
Ifølge stk. 1, nr. 6, skal netvirksomhederne kortlægge energiforbruget, planlægge og sikre gennemførelsen af energibesparelser i forsyningsområdet. Bestemmelsen er en videreførelse af gældende principper for den hidtil gennemførte integrerede ressourceplanlægning. Netvirksomhederne skal ved kortlægningen og planlægningen vurdere de realistiske potentialer for besparelser og omkostningerne ved at gennemføre dem. Derved skabes der grundlag for, at indsatsen kan blive prioriteret, således at man får størst mulig miljøgevinst for midlerne.
Miljø- og energiministeren kan, jf. stk. 4, bestemme, at nærmere angivne forudsætninger skal lægges til grund for planlægningen. Derved kan det sikres, at der anvendes ensartede, samfundsmæssige kriterier i vurderingerne, og at aktiviteter med forholdsvis lave omkostninger - set i forhold til besparelsesmulighederne - bliver prioriterede.
Ifølge stk. 1, nr. 7, skal netvirksomhederne give energirådgivning og rådgivning om elsikkerhedsmæssige forhold til forbrugerne i forsyningsområdet. Bestemmelsen er en videreførelse af bestemmelser herom i den gældende elforsyningslov. Elforsyningsvirksomhederne udfører i dag en række elbesparelsesopgaver af ikke kommerciel art: informationskampagner og individuel rådgivning om energibesparende adfærd og indkøb og anvendelse af energieffektive apparater m.v. samt opsøgende virksomhed over for større forbrugere (institutioner, erhvervsvirksomheder etc.) for at motivere disse til at gennemføre energibesparelser. Aktiviteterne finansieres over elregningen som en del af betalingen for elforsyningens ydelser.
Ved den foreslåede bestemmelse fastholdes netvirksomhedernes rolle i forhold til disse aktiviteter. For at sikre at opgaverne løftes effektivt, kan miljø- og energiministeren efter stk. 4 fastsætte regler om, hvorledes opgaverne skal udføres herunder fastsætte mindstekrav til, hvad virksomhederne skal kunne tilbyde, eller udpege særlige indsatsområder. Samtidig skal der være plads til fleksibilitet og nye initiativer.
Indsatsen for energibesparelser skal være i overensstemmelse med planlægningen efter stk. 1, nr. 5, og resultaterne af de enkelte besparelsesinitiativer vil blive evalueret, således at netvirksomhederne og myndighederne har et samlet redskab for prioriteringen.
De aktiviteter, som således kan indregnes i forbrugerpriserne, skal være ikke-kommercielle, og hvis netvirksomhederne også udøver energibesparelsesaktiviteter af kommerciel art, skal de udskilles i selvstændige selskaber efter bestemmelserne i kap. 7. Energitilsynet skal påse, at netvirksomhederne overholder dette.
Netvirksomheden skal, jf. stk. 3, forsyne brugere af nettet med de nødvendige oplysninger om måling af elektricitet, der transporteres gennem virksomhedens net. Det følger heraf, at i det omfang leverandører, forsyningspligtvirksomheder, handelsselskaber og andre brugere af nettet har brug for måling til afregning af deres leverancer, skal netvirksomheden viderebringe de nødvendige oplysninger om måling af elektricitet.
Med hjemmel i stk. 4 kan miljø- og energiministeren fastsætte regler om gennemførelsen af bestemmelserne i stk. 1 3, herunder regler om fakturering og opkrævning af beløb. Ved hjælp af sådanne bestemmelser om fakturering vil det bl.a. kunne sikres, at forbrugernes betaling for de forskellige ydelser bliver gennemsigtige, og at udgifterne ved nærmere bestemte offentlige forpligtelser bliver specificerede på den enkelte forbrugers elregning.
Miljø- og energiministeren kan efter stk. 5 beslutte, at netbevillingshavere i samarbejde skal iværksætte forskning og udvikling med henblik på effektiv energianvendelse. Her sigtes særligt til udviklingsaktiviteter inden for energibesparelser (adfærd, tekniske udviklingsprojekter etc.), som de nuværende distributionsselskaber allerede til en vis grad er engageret i.
Miljø- og energiministeren kan fastsætte regler eller træffe bestemmelse om udarbejdelse af planer for forsknings- og udviklingsaktiviteterne og om godkendelse af disse. Det er hensigten, at de af ministeren fastsatte regler eller bestemmelser kun skal angå ikke-kommercielle udviklingsaktiviteter på miljømæssig væsentlige områder, og at de økonomiske midler, der afsættes hertil, fastsættes i overensstemmelse med fællesskabsbestemmelserne for statsstøtte til forskning og udvikling m.v. Det er hensigten, at bevillingshaverne skal udarbejde handlingsplaner, som skal godkendes af miljø- og energiministeren inden iværksættelsen.
Direkte elforsyningsnet