Afvisning af klage over Brønderslev Kommunes indirekte afgørelse om byggetilladelse grundet overskredet klagefrist
Dato
2. marts 2021
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, retlig (efter 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afvisning af klage over Brønderslev Kommunes indirekte afgørelse om, at opførelse
Brønderslev Kommune meddelte den 25. januar 2019 byggetilladelse til opførelse af en tilbygning på ejendommen A1 i Brønderslev. Samtidig traf kommunen en indirekte afgørelse om, at tilbygningen var i overensstemmelse med partiel byplanvedtægt nr. 6 for Brønderslev Kommune. Afgørelsen var vedlagt en klagevejledning, der informerede om en klagefrist på 4 uger og krav om indsendelse via klageportalen.
Klageforløbet
Klageren sendte den 2. april 2019 en e-mail til kommunen vedrørende byggeriets lovlighed. Kommunen svarede samme dag og henviste til byggesagsarkivet. Den 15. april 2019 anmodede klageren om aktindsigt, som blev imødekommet den 16. april 2019, herunder i afgørelsen af 25. januar 2019. Klageren meddelte den 6. maj 2019 kommunen, at der påtænktes en klage over byggetilladelsen.
Klagen til Planklagenævnet
Den 2. juli 2019 sendte klageren en klage via e-mail til Byggeklageenheden, som den 11. oktober 2019 afviste at behandle klagen og oversendte den til Planklagenævnet. Planklagenævnet modtog klagen den 18. oktober 2019 via klageportalen.
Klagerens anbringender
Klageren anførte i klagen, at tilbygningen ikke overholder kravene til maksimalhøjde i byplanvedtægten. Desuden blev det anført, at byggeriet var i strid med en tinglyst deklaration (servitut) af 13. april 1974 vedrørende materialevalg og byggehøjde. Klageren fremhævede også, at servitutten gav klageren påtaleret, og at fravigelse kun var mulig efter indstilling fra ejerlaugets bestyrelse.
Planklagenævnet afviste at behandle klagen, da klagefristen var overskredet. Nævnet vurderede først sin kompetence og derefter klagefristen i den konkrete sag.
Planklagenævnets kompetence
Nævnet fastslog, at en kommunes afgørelser efter Planloven § 58, stk. 1, nr. 3 kan påklages til Planklagenævnet. Vedrørende privatretlige servitutter fremgår kommunens mulighed for at håndhæve disse af Planloven § 43. Nævnet understregede, at kommunen selv beslutter, om den vil anvende denne bestemmelse. Da Brønderslev Kommune ikke havde besluttet at håndhæve servitutten i forbindelse med byggetilladelsen, havde kommunen ikke truffet en afgørelse efter planloven i forhold til servitutten, som nævnet kunne prøve.
Regler om klagefrist
En klage skal indgives skriftligt inden 4 uger efter, at afgørelsen er meddelt, jf. Planklagebekendtgørelsen § 2, stk. 1. For indirekte afgørelser, der ikke offentliggøres eller meddeles direkte til klageren, regnes fristen fra det tidspunkt, hvor klageren har fået kendskab til afgørelsen, jf. Planklagebekendtgørelsen § 2, stk. 2. Det er et generelt forvaltningsretligt princip, at klagefristen ikke løber for en part, før afgørelsen er modtaget med begrundelse og klagevejledning. Dog må klageren ikke have udvist ubegrundet passivitet.
Vurdering af partsstatus
Planklagenævnet vurderede, om klageren havde partsstatus, hvilket er afgørende for, hvornår klagefristen begyndte at løbe. Partsstatus kræver en væsentlig og individuel interesse, der er værnet af de relevante bestemmelser. Naboskab alene er ikke tilstrækkeligt, men konkrete og væsentlige gener som lystab, indbliksgener eller lugtgener kan medføre partsstatus. Nævnet fandt ikke, at de nærmeste naboer (A2 og A3) var så væsentligt berørte af tilbygningen, at de havde partsstatus, idet der var tilstrækkelig afstand og beplantning, og ingen vinduer mod genboen. Ligeledes fandt nævnet ikke, at ejerlauget havde en væsentlig og individuel interesse, da der ikke var oplysninger om konkrete gener eller udgifter for ejerlauget.
Klagefrist i den konkrete sag
Da klageren ikke blev anset for part i sagen, var der ikke krav om individuel meddelelse af klagevejledning. Klagefristen begyndte derfor at løbe, da klageren fik kendskab til afgørelsen. Nævnet fastslog, at klageren senest fik kendskab til afgørelsen den 16. april 2019, da en kopi af afgørelsen blev tilsendt. Dette betød, at klagefristen udløb den 14. maj 2019. Klagen blev først indgivet til Byggeklageenheden den 2. juli 2019 og modtaget af Planklagenævnet den 18. oktober 2019. Nævnet fandt ikke, at der forelå undskyldelige omstændigheder, der kunne begrunde en overskridelse af klagefristen på mere end 2 måneder.
Afgørelse
Planklagenævnet afviste at behandle klagen, jf. Planklagebekendtgørelsen § 2. Afgørelsen blev truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Planklagenævnet § 4, stk. 1. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. Eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4.
Det indbetalte klagegebyr tilbagebetales.
Lignende afgørelser