Ekstraordinær genoptagelse annulleret på grund af overskredet 6-måneders reaktionsfrist
Dato
2. juni 2022
Hoved Emner
Processuelle bestemmelser
Eksterne links
Læs hele sagenUnder Emner
Reaktionsfrist, Ekstraordinær genoptagelse, Kundskabstidspunkt, Skatteforvaltningsloven, Udenlandsk indkomst, Varslingsfrist
Sagen omhandler, hvorvidt Skattestyrelsen overholdt reaktionsfristen på 6 måneder i Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 2 for at foretage en ekstraordinær genoptagelse af klagerens skatteansættelser for indkomstårene 2012-2016.
Klagerens repræsentant fremsendte den 28. juni 2019 en orientering til Skattestyrelsen med detaljerede oplysninger om klagerens hidtil udeklarerede indkomster fra Italien for årene 2009-2018. Oplysningerne omfattede kapitalindkomst, afkast fra livsforsikringer og aktieindkomst.
Indkomstår | Kapitalindkomst (kr.) | Afkast livsforsikringer (kr.) | Aktieindkomst (kr.) |
---|---|---|---|
2012 | 2.145,67 | 53.030,59 | 834,40 |
2013 | 4.890,40 | 49.623,10 | 238,40 |
2014 | 25.203,64 | 59.559,17 | 3.002,35 |
2015 | 29.285,95 | 15.128,11 | 18.087,11 |
2016 | 91.233,51 | 35.546,61 | 5.412,87 |
Først den 24. september 2020, mere end 14 måneder senere, sendte Skattestyrelsen et varsel om ændring af skatteansættelserne. Skattestyrelsen argumenterede for, at 6-månedersfristen først begyndte at løbe, da de havde modtaget yderligere specifikationer af indkomsterne, som de havde anmodet om for at kunne vurdere sagen i henhold til dobbeltbeskatningsoverenskomsten. De mente, at de først havde et tilstrækkeligt grundlag efter at have modtaget svar i juni og september 2020.
Klageren anførte, at Skattestyrelsen havde alle nødvendige oplysninger allerede ved modtagelsen af orienteringen den 28. juni 2019. Dette underbyggedes af, at Skattestyrelsen i sin endelige afgørelse anvendte præcis de samme beløb, som var oplyst i den oprindelige henvendelse. Klageren mente derfor, at kundskabstidspunktet var den 28. juni 2019, og at 6-månedersfristen var klart overskredet.
Landsskatterettens afgørelse
Landsskatteretten fastslog, at de ordinære frister for at ændre skatteansættelserne for 2012-2016, jf. Skatteforvaltningsloven § 26, stk. 1, var udløbet. En ekstraordinær genoptagelse kunne ske efter Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1, nr. 5, hvis klageren groft uagtsomt havde givet et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.
En sådan ekstraordinær ændring skal dog varsles senest 6 måneder efter, at Skattestyrelsen har opnået kundskab om det forhold, der begrunder genoptagelsen, jf. Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 2. Kundskabstidspunktet indtræder, når myndigheden har tilstrækkelige oplysninger til at konstatere, at der er grundlag for en ekstraordinær ansættelse.
Landsskatteretten fandt, at Skattestyrelsen ved modtagelsen af klagerens orientering den 28. juni 2019 fik tilstrækkelige oplysninger til at fastslå, at der var grundlag for en ekstraordinær genoptagelse. Orienteringen indeholdt information om klagerens tilknytning til Danmark og Italien, opholdsdage og en detaljeret oversigt over de ikke-angivne indtægter. Retten lagde vægt på, at de indtægtsbeløb, som Skattestyrelsen anvendte i sin endelige afgørelse, var de samme som dem, der blev oplyst i orienteringen fra juni 2019.
Skattestyrelsens efterfølgende forsøg på at få indkomsterne yderligere specificeret med henblik på lempelse efter dobbeltbeskatningsoverenskomsten kunne ikke udskyde kundskabstidspunktet. Da Skattestyrelsen først varslede ændringen den 24. september 2020, var 6-månedersfristen overskredet.
Under klagesagsbehandlingen tiltrådte Skattestyrelsen denne vurdering. Landsskatteretten ændrede derfor afgørelsen, så den ekstraordinære genoptagelse for indkomstårene 2012-2016 blev annulleret.
Lignende afgørelser