Delvis stadfæstelse af dom vedrørende ejendomsret til flymotorer i konkursbo
Sagstype
Skifteretlige tvister
Status
Endelig
Dato
19. juni 2015
Sted
Vestre Landsret
Sagsemner
AftalerKonkurs og insolvens
Eksterne links
Læs hele sagenDokument
Denne sag omhandler en række ankesager ved Vestre Landsret, der vedrører spørgsmålet om ejendomsret til leasede flymotorer, som var monteret i fly tilhørende Cimber Sterling A/S og Cimber Air-Leasing A/S, der begge er under konkurs. Tvisten opstod, da flere leasingselskaber – Nordic Aviation Capital A/S (NAC), Standard Aero Limited, Regional One Ltd., Willis Lease Finance Corporation, Lufthansa Technik Alzey GmbH, Magellan Aircraft Services LLLP og Vector Aerospace Engine Services - Atlantic Inc. – gjorde krav på ejendomsretten til specifikke flymotorer, som de havde udlejet til Cimber-selskaberne. Konkursboerne bestred disse krav, idet de mente, at motorerne var blevet en del af flyene og dermed omfattet af konkursboets aktiver.
Sagens Baggrund
Cimber Sterling A/S og Cimber Air-Leasing A/S, begge under konkurs, havde indgået leasingaftaler med forskellige selskaber om leje af flymotorer. Disse motorer blev ofte flyttet mellem Cimbers fly i forbindelse med vedligeholdelse og reparationer. Ved Cimber-selskabernes konkurs opstod der uenighed om, hvorvidt leasingselskaberne fortsat havde ejendomsret til motorerne, eller om de var blevet en integreret del af flyene og dermed faldt ind under konkursboets masse.
Parterne
Sagen involverede følgende parter:
- Nordic Aviation Capital A/S (NAC)
- Standard Aero Limited
- Regional One Ltd.
- Willis Lease Finance Corporation
- Lufthansa Technik Alzey GmbH
- Magellan Aircraft Services LLLP
- Vector Aerospace Engine Services - Atlantic Inc.
- Cimber Sterling A/S og Cimber Air-Leasing A/S (begge under konkurs, repræsenteret af kuratorerne)
- Brancheforeningen Dansk Luftfart (biintervenient til støtte for leasinggiverne)
Sagens Forløb i Skifteretten
Skifteretten i Sønderborg afsagde dom i første instans den 4. december 2013. De nuværende sager er ankesager af skifterettens afgørelser.
Anbringender og Supplerende Oplysninger
For landsretten gentog parterne i det væsentlige deres påstande fra skifteretten. Der blev fremlagt oversigter over motorvandringer, og vidner afgav supplerende forklaringer om flybranchens praksis for vedligeholdelse og motorudskiftning.
Vedligeholdelsespraksis
Det blev forklaret, at flymotorer kræver både planlagte og uplanlagte eftersyn og reparationer. Under reparationer er det almindeligt at montere en anden motor på flyet for at opretholde driften. Motorudskiftning er en dynamisk proces, og motorer sidder ofte på andre fly end deres oprindelige placering. En motorreparation kan tage 45-60 dage, og det tager 3-8 dage at afmontere og flytte en motor. Cimber anvendte et edb-system til vedligeholdelse, men dette viste ikke direkte motorernes bevægelser, som dog kunne spores ved at sammenholde med hangarvisitplaner.
Leasingaftaler og Ejendomsret
- NAC: Cimber leasede hele fly fra NAC, og motorerne var nævnt i bilag til kontrakterne. NAC havde fået anerkendelsesaftaler fra Cimber, der bekræftede NAC's ejendomsret til motorerne, selvom de blev flyttet mellem Cimbers fly.
- Standard Aero: Standard Aero udlejede motorer som midlertidige erstatninger for Cimbers motorer, der var til reparation. Standard Aero havde ikke fået anerkendelsesbreve fra Cimber, da de ikke anså det for nødvendigt i Danmark på grund af et langvarigt samarbejde.
- Regional One, Lufthansa, Magellan Aircraft, Vector: Disse selskaber havde også leasingaftaler med Cimber om specifikke motorer. I nogle tilfælde fremgik det af kontrakten, hvilken motor den leasede motor skulle erstatte, og at ejendomsretten forblev hos leasinggiver.
Flytning af Motorer
Der blev fremlagt detaljerede oplysninger om de enkelte motorers bevægelser mellem forskellige fly og tidspunkter for montering og afmontering. Dette var centralt for at vurdere, om motorerne var 'midlertidigt adskilt' fra et fly eller permanent udskiftet.
Landsretten har afsagt dom den 19. juni 2015 og har i flere tilfælde stadfæstet skifterettens domme, mens den i andre tilfælde har frifundet konkursboerne for krav om ejendomsret til flymotorer. Afgørelserne bygger på en fortolkning af Flyregistreringsloven § 22, stk. 1 om tilbehør til luftfartøjer og midlertidig adskillelse.
Retsgrundlag
Sagens afgørelse er baseret på Lov om registrering af rettigheder over luftfartøjer (flyregistreringsloven), særligt Flyregistreringsloven § 22, stk. 1. Denne paragraf fastslår, at panteretten i et luftfartøj også omfatter tilbehør, herunder motorer, der midlertidigt er adskilt fra luftfartøjet. Landsretten har fortolket bestemmelsen således, at hvis en motor midlertidigt adskilles, bevarer panthaveren sin ret over den. Hvis en motor derimod ikke blot midlertidigt adskilles, men erstattes permanent af en anden motor, omfatter panteretten den nye motor, ikke den gamle.
Landsrettens Begrundelse og Resultat
Landsretten har vurderet hver enkelt motor baseret på dens bevægelseshistorik og formålet med dens placering på flyene.
Generel Fortolkning af Flyregistreringsloven
Landsretten fastslog, at panteretten i et luftfartøj omfatter tilbehør, herunder motorer, der midlertidigt er adskilt fra luftfartøjet. Hvis en motor er midlertidigt adskilt, bevarer panthaveren sin panterettighed over den. I disse tilfælde får panthaveren ikke (tillige) pant i den motor, der midlertidigt anbringes som erstatning. Hvis en motor derimod ikke blot midlertidigt er adskilt, men permanent udskiftet, omfatter panteretten den motor, der er anbragt i flyet som erstatning.
Specifikke Afgørelser for Hver Motor
Part | Motor(er) | Værdi (DKK) | Afgørelse | Sagsomkostninger (DKK) | Bemærkninger |
---|---|---|---|---|---|
Nordic Aviation Capital A/S (NAC) | 807233 | 4.170.012 | Skifterettens dom stadfæstes (konkursboerne frifindes for NAC's påstand) | 800.000 (til konkursboerne) | Ingen grundlag for at fastslå, at motor var midlertidigt adskilt. |
807066, 807238 | 7.814.016 | Konkursboerne frifindes for NAC's påstand | Inkluderet i ovenstående | Ingen grundlag for at fastslå, at motorer var midlertidigt adskilt. | |
Standard Aero Limited | 872170 | 12.000.000 | Skifterettens dom stadfæstes (konkursboerne frifindes for Standard Aeros påstand) | 550.000 (til konkursboerne) | Ingen grundlag for at fastslå, at motor var midlertidigt adskilt. |
124515 | 3.798.480 | Konkursboerne frifindes for Standard Aeros påstand | 341.480 (til konkursboerne, solidarisk med Magellan Aviation) | Ingen grundlag for at fastslå, at motor var midlertidigt adskilt. | |
Regional One Ltd. | 872326 | 5.426.400 | Konkursboerne frifindes for Regional Ones påstand | 530.540 (til konkursboerne) | Ingen grundlag for at fastslå, at motor var midlertidigt adskilt. |
Willis Lease Finance Corporation og Lufthansa Technik Alzey GmbH | 124548 | 5.969.040 | Skifterettens dom stadfæstes (Willis og Lufthansa får medhold) | 300.000 (fra konkursboerne) | Motor anbragt som erstatning for midlertidigt adskilt motor. |
Magellan Aircraft Services LLLP | 872366 | 5.426.400 | Konkursboerne frifindes for Magellan Aircrafts påstand | 530.540 (til konkursboerne) | Ingen grundlag for at fastslå, at motor var midlertidigt adskilt. |
Vector Aerospace Engine Services - Atlantic Inc. | 124530 | 2.713.200 | Skifterettens dom stadfæstes (Willis og Vector får medhold) | 150.000 (fra konkursboerne) | Motor anbragt som erstatning for midlertidigt adskilt motor. |
Sagsomkostninger
Landsretten har fastsat sagsomkostningerne under hensyntagen til sagernes økonomiske værdi, omfang og kompleksitet. Omkostningerne forrentes efter Renteloven § 8a.
Lignende afgørelser