Forslag til Lov om ændring af lov om Det Centrale Virksomhedsregister, selskabsloven og forskellige andre love (Begrænsning af adgangen til oplysninger om reelle ejere som følge af 6. hvidvaskdirektiv)
Kort Titel
2024/1 SF.L L 192
Dato
10. april 2025
Vedtaget
12. juni 2025
Ikraft
21. juni 2025
Lovudkast
Åbn LinkMinisterie
Erhvervsministeriet
- Lovforslaget implementerer EU's 6. hvidvaskdirektiv ved at begrænse den generelle offentlige adgang til oplysninger om reelle ejere i Det Centrale Virksomhedsregister (CVR).
- Fremadrettet vil adgang til oplysninger om reelle ejere kun blive givet til tre specifikke grupper: kompetente myndigheder, forpligtede enheder (f.eks. banker og advokater) og personer med en dokumenteret legitim interesse.
- Kredsen af personer med legitim interesse omfatter blandt andet pressen, civilsamfundsorganisationer og forskere, der arbejder med at forebygge og bekæmpe hvidvask og terrorfinansiering.
- Erhvervsstyrelsen får bemyndigelse til at fastsætte de nærmere regler for adgang, udføre kontrol med anmodninger og kan afvise eller tilbagekalde adgangsrettigheder ved misbrug.
- Der indføres en ny straffebestemmelse, der gør det strafbart med bøde at videregive eller offentliggøre oplysninger om reelle ejere i strid med de nye regler.
- Reelle ejere får ret til at anmode Erhvervsstyrelsen om en fortegnelse over, hvilke personer med legitim interesse der har fået adgang til deres oplysninger.
- Lovens ikrafttrædelse afventer tekniske tilpasninger af Erhvervsstyrelsens IT-systemer og vil blive fastsat af erhvervsministeren.
Dette lovforslag har til formål at implementere dele af EU's 6. hvidvaskdirektiv i dansk lovgivning. Hovedformålet er at skabe en ny balance mellem beskyttelsen af personoplysninger og privatlivets fred for reelle ejere og behovet for transparens for at bekæmpe hvidvask af penge og finansiering af terrorisme. Dette opnås ved at begrænse den hidtidige generelle offentlige adgang til oplysninger om reelle ejere i Det Centrale Virksomhedsregister (CVR).
Begrænsning af adgang til oplysninger om reelle ejere
Den mest centrale ændring er indførelsen af en ny bestemmelse, § 18 a i CVR-loven, som afskaffer den frie offentlige adgang til oplysninger om reelle ejere. Fremover vil adgang kun blive givet efter anmodning til følgende tre kategorier:
- Kompetente myndigheder og Hvidvasksekretariatet: Myndigheder med en rolle i bekæmpelsen af hvidvask og terrorfinansiering, samt andre myndigheder med et sagligt behov i deres myndighedsudøvelse.
- Forpligtede enheder: Virksomheder og personer omfattet af hvidvaskloven (f.eks. banker, revisorer, advokater, ejendomsmæglere), når de udfører kundekendskabsprocedurer.
- Fysiske eller juridiske personer med legitim interesse: Personer og organisationer, der kan godtgøre en legitim interesse i at forebygge og bekæmpe hvidvask, de bagvedliggende kriminelle handlinger og terrorfinansiering. Dette omfatter bl.a.:
- Pressen: Journalister, researchers og andre medier, der arbejder med emner relateret til hvidvaskbekæmpelse.
- Civilsamfundsorganisationer: Ikke-statslige organisationer og den akademiske verden (f.eks. forskere).
- Andre parter: F.eks. tredjepartsdataleverandører, kuratorer, likvidatorer og virksomheder, der skal overholde EU-sanktioner.
Adgang vil typisk blive givet gennem en tillidsbaseret digital løsning hos Erhvervsstyrelsen, hvor man med MitID afgiver en tro- og loveerklæring om, at man tilhører en af de adgangsberettigede grupper.
Bemyndigelse til Erhvervsstyrelsen og kontrol
Lovforslaget giver Erhvervsstyrelsen en række nye beføjelser:
- Fastlæggelse af regler: Styrelsen bemyndiges til at udstede en bekendtgørelse, der i detaljer definerer, hvem der er omfattet af de adgangsberettigede kategorier, og hvilke betingelser der gælder for adgang.
- Kontrol: Styrelsen kan udføre både registreringskontrol (kontrol af anmodninger inden adgang gives) og efterfølgende risikobaseret kontrol for at sikre, at betingelserne for adgang overholdes. Styrelsen kan kræve nødvendige oplysninger for at vurdere en anmodning.
- Afslag og tilbagekaldelse: En anmodning om adgang kan afslås, eller en allerede givet adgang kan tilbagekaldes, hvis betingelserne ikke er opfyldt. Ved misbrug kan en brugers adgang til systemet lukkes.
Ny straffebestemmelse
For at håndhæve de nye begrænsninger indføres en ny straffebestemmelse i CVR-lovens § 22, stk. 3. Den gør det strafbart med bøde, hvis man forsætligt eller groft uagtsomt videregiver oplysninger om reelle ejere til uvedkommende eller offentliggør dem generelt. Bestemmelsen er dog ikke til hinder for, at f.eks. pressen kan anvende oplysningerne i deres journalistiske arbejde, eller at myndigheder kan videregive dem som led i deres opgavevaretagelse.
Reelle ejeres rettigheder
Med den nye § 18 b i CVR-loven får reelle ejere ret til ved henvendelse til Erhvervsstyrelsen at få en fortegnelse over, hvilke personer med legitim interesse der har fået adgang til oplysningerne om dem. For at beskytte kilder vil fortegnelsen for pressen og civilsamfundsorganisationer kun indeholde oplysninger om funktion og type af legitim interesse, ikke personnavne.
Følgeændringer i andre love
Lovforslaget medfører konsekvensændringer i en række andre love, herunder selskabsloven, erhvervsvirksomhedsloven, lov om erhvervsdrivende fonde, SE-loven og SCE-loven. Disse ændringer fjerner bestemmelser om generel offentliggørelse af oplysninger om reelle ejere for at bringe lovene i overensstemmelse med den nye, begrænsede adgangsmodel i CVR-loven.
Ikrafttrædelse
Erhvervsministeren fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden. Dette skyldes, at implementeringen kræver udvikling og tilpasning af Erhvervsstyrelsens IT-systemer. Indtil da vil de nuværende regler om offentlig adgang fortsat være gældende.
Lignende afgørelser