Command Palette

Search for a command to run...

Lov om ændring af lov om forbrugeraftaler og lov om forsikringsaftaler (Øget forbrugerbeskyttelse ved fjernsalg af finansielle tjenesteydelser)

Vedtaget

Kort Titel

2024/1 SF.L L 185

Dato

29. marts 2025

Vedtaget

5. juni 2025

Ikraft

21. juni 2025

Lovudkast

Åbn Link

Ministerie

Justitsministeriet

  • Lovforslaget implementerer et EU-direktiv, der moderniserer og styrker forbrugerbeskyttelsen ved fjernsalg af finansielle tjenesteydelser.
  • Der indføres et krav om en ny, let tilgængelig "fortrydelsesfunktion" eller "fortryd-knap" på onlinegrænseflader, som gør det nemmere for forbrugere at fortryde en aftale.
  • Erhvervsdrivende forpligtes til at give "fyldestgørende redegørelser" for at sikre, at forbrugeren kan vurdere, om en finansiel ydelse passer til deres behov og økonomiske situation.
  • Der indføres et forbud mod visse former for vildledende design på onlinegrænseflader ("mørke mønstre"), der manipulerer forbrugerens valg.
  • Oplysningspligten før aftaleindgåelse udvides til at omfatte bl.a. personaliserede priser baseret på automatisering, eventuelle miljømæssige eller sociale mål og konsekvenser ved manglende betaling.
  • Hvis oplysninger gives mindre end én dag før aftaleindgåelse, skal den erhvervsdrivende sende en påmindelse om fortrydelsesretten.
  • Der fastsættes en absolut frist for fortrydelsesretten på 12 måneder og 14 dage, selvom den erhvervsdrivende har givet mangelfulde oplysninger, forudsat at forbrugeren er blevet oplyst om selve fortrydelsesretten.

Dette lovforslag har til formål at implementere EU-direktiv 2023/2673 i dansk ret. Formålet er at modernisere og styrke forbrugerbeskyttelsen ved aftaler om finansielle tjenesteydelser, der indgås ved fjernsalg (f.eks. online eller via telefon). Lovforslaget ændrer i lov om forbrugeraftaler og lov om forsikringsaftaler for at skabe en mere ensartet og høj beskyttelse for forbrugerne i et digitaliseret marked.

Formål og Anvendelsesområde

Lovforslaget ophæver det tidligere særskilte direktiv om fjernsalg af finansielle tjenesteydelser og integrerer reglerne i det generelle forbrugerrettighedsdirektiv. Dette medfører en række nye og skærpede krav til erhvervsdrivende, der sælger finansielle produkter og forsikringer på afstand. Reglerne er i vid udstrækning totalharmoniseret, hvilket betyder, at de vil være ens i hele EU.

Nye og Udvidede Oplysningskrav

Den erhvervsdrivendes pligt til at give oplysninger, inden en aftale indgås, udvides markant. Fremover skal der bl.a. oplyses om:

  • Kontaktoplysninger: Den erhvervsdrivendes telefonnummer og e-mailadresse skal oplyses for at sikre hurtig og effektiv kommunikation.
  • Personaliseret Pris: Det skal tydeligt fremgå, hvis prisen er blevet personaliseret på grundlag af automatiseret beslutningstagning.
  • Miljømæssige eller Sociale Mål: Hvis en finansiel tjenesteydelse markedsføres med sådanne mål, skal der gives oplysninger herom.
  • Konsekvenser ved Manglende Betaling: Forbrugeren skal informeres om de mulige konsekvenser af for sen eller manglende betaling.
  • Sprogkrav: Oplysninger skal som udgangspunkt gives på dansk, hvis ydelsen er markedsført på dansk, medmindre forbrugeren udtrykkeligt samtykker til et andet sprog.
  • Tilgængelighed: Forbrugere med handicap har ret til at modtage oplysningerne i et passende og tilgængeligt format efter anmodning.

Fyldestgørende Redegørelser og Personlig Betjening

En central nyskabelse er kravet om fyldestgørende redegørelser. Den erhvervsdrivende skal give forbrugeren information, der gør det muligt at vurdere, om den foreslåede aftale er tilpasset vedkommendes behov og finansielle situation.

  • Hvis den erhvervsdrivende anvender onlineværktøjer (som f.eks. chatbots eller robotrådgivning), får forbrugeren ret til at anmode om personlig betjening både før og i visse tilfælde efter aftalens indgåelse.

Forbud mod Vildledende Design ("Mørke Mønstre")

Lovforslaget indfører et specifikt forbud mod at designe, organisere eller drive onlinegrænseflader på en måde, der fremhæver bestemte valg tydeligere end andre. Dette skal forhindre, at forbrugere manipuleres til at træffe beslutninger, der ikke nødvendigvis er i deres interesse.

Ny Fortrydelsesfunktion

For aftaler indgået via en onlinegrænseflade (f.eks. en hjemmeside eller app) skal den erhvervsdrivende implementere en fortrydelsesfunktion.

  • Funktionen skal være let at finde, have en fremtrædende plads og være mærket med en utvetydig tekst som "Fortryd aftale".
  • Processen skal være simpel: Forbrugeren skal let kunne indtaste eller bekræfte sit navn og aftaleoplysninger.
  • Efter aktivering af en bekræftelsesknap (f.eks. "Bekræft fortrydelse") skal den erhvervsdrivende straks sende en kvittering for modtagelsen på et varigt medium (f.eks. e-mail).

Ændringer i Fortrydelsesretten

  • Påmindelse om fortrydelsesret: Hvis de obligatoriske oplysninger gives mindre end én dag før aftaleindgåelse, skal den erhvervsdrivende sende en påmindelse om fortrydelsesretten til forbrugeren mellem én og syv dage efter aftalen er indgået.
  • Absolut fortrydelsesfrist: Fortrydelsesfristen udløber senest 12 måneder og 14 dage efter aftalens indgåelse. Dette gælder også, selvom forbrugeren ikke har modtaget alle de påkrævede oplysninger, så længe forbrugeren er blevet korrekt informeret om selve eksistensen af fortrydelsesretten.

Ikrafttrædelse

Loven foreslås at træde i kraft den 19. juni 2026.

Lignende afgørelser