Command Palette

Search for a command to run...

Forslag til Lov om ændring af lov om sikring af kulturværdier i Danmark og om supplerende bestemmelser til forordning om indførsel og import af kulturgenstande

Vedtaget

Kort Titel

2024/1 SF.L L 137

Dato

7. februar 2025

Vedtaget

9. maj 2025

Ikraft

15. maj 2025

Lovudkast

Åbn Link

Ministerie

Kulturministeriet

  • Lovforslaget implementerer nye EU-regler for indførsel og import af kulturgenstande, der træder i kraft den 28. juni 2025.
  • Der indføres krav om importørerklæring for kulturgenstande over 18.000 euro og 200 år, samt importlicens for arkæologiske genstande og dele af historiske monumenter over 250 år.
  • Reglerne for tilbageholdelse og beslaglæggelse af kulturgenstande ændres, så politiet kan beslaglægge genstande efter anmodning fra den kompetente myndighed eller på eget initiativ.
  • Der indføres bødestraf for overtrædelse af reglerne om importlicens og importørerklæring, herunder for at give urigtige oplysninger.
  • Straffen kan stige til fængsel i op til to år under skærpende omstændigheder, især ved forsætlig eller groft uagtsom overtrædelse med økonomisk fordel.
  • Kulturministeren udpeger en kompetent myndighed, sandsynligvis Nationalmuseet, til at udstede importlicenser, og afgørelser om afslag på licens kan ikke påklages administrativt.

Dette lovforslag har til formål at ændre lov om sikring af kulturværdier i Danmark og om supplerende bestemmelser til forordning om indførsel og import af kulturgenstande. Formålet er at tilpasse dansk lovgivning til de yderligere regler i EU-forordning (EU) 2019/880 om indførsel og import af kulturgenstande, som træder i kraft den 28. juni 2025. Lovforslaget omhandler primært ændringer vedrørende tilbageholdelse og beslaglæggelse af kulturgenstande, indførelse af sanktioner for overtrædelse af forordningens bestemmelser om importørerklæringer og importlicenser, samt udpegning af en kompetent myndighed.

Ændringer i reglerne om tilbageholdelse og beslaglæggelse

Lovforslaget ændrer § 12 a i kulturværdiloven. Fremover skal den kompetente myndighed, som udpeges af kulturministeren, vurdere, om genstande, der er udtaget til kontrol af told- og skatteforvaltningen, er omfattet af indførselsforbuddet i forordningens artikel 3, stk. 1, eller af reglerne om importørerklæring og importlicens i artikel 3, stk. 2. Dette indebærer en vurdering af, hvilken del af forordningens bilag genstandene er omfattet af, om de er ulovligt udført fra oprindelseslandet, og om der er afgivet urigtige oplysninger.

Politiet får beføjelse til at beslaglægge genstande efter anmodning fra den kompetente myndighed, i overensstemmelse med retsplejelovens kapitel 74. Politiet kan også foretage en beslaglæggelse på eget initiativ, hvis formålet ellers ville forspildes, hvorefter genstandene skal forelægges den kompetente myndighed til vurdering. Skatteforvaltningen kan fortsat beslaglægge genstande efter toldlovens regler.

Sanktioner for overtrædelse af indførselsforordningens bestemmelser

Lovforslaget indfører nye straffebestemmelser i § 13:

  • Nyt stk. 4: Med bøde straffes den, der indfører en kulturgenstand, som er omfattet af reglerne om importlicens eller importørerklæring, uden at have den påkrævede licens eller erklæring.
  • Nyt stk. 5: Med bøde straffes den, der i en importørerklæring eller ved ansøgning om importlicens giver urigtige eller vildledende oplysninger eller dokumentation, eller undlader at fremlægge relevante oplysninger. Dette gælder, medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning.

Disse bestemmelser muliggør bødestraf, selvom overtrædelsen alene kan tilregnes gerningspersonen som uagtsom. Der tages dog højde for overtrædelser af bagatelagtig karakter eller tilfælde, hvor overtrædelsen ikke kan tilregnes som forsætlig eller uagtsom. Bødeniveauet forventes at svare til værdien af de ulovligt indførte genstande.

Skærpede straffe: Den eksisterende strafskærpelsesbestemmelse i § 13, stk. 4 (der bliver stk. 6), udvides til også at omfatte de nye bestemmelser. Det betyder, at straffen kan stige til fængsel i indtil 2 år, hvis overtrædelsen er begået forsætligt eller ved grov uagtsomhed, og der er opnået eller tilsigtet en økonomisk fordel, eller hvis der foreligger tilsvarende skærpende omstændigheder. Dette gælder især for professionelle handlende, der groft tilsidesætter pligten til at udvise omhu ved kontrol af proveniensoplysninger.

Udpegning af kompetent myndighed og klageadgang

Lovforslaget indsætter en ny § 14 a, der fastslår, at kulturministeren udpeger den kompetente myndighed i henhold til EU-forordningen. Denne myndighed skal behandle ansøgninger om importlicenser, primært for arkæologiske genstande. Det forventes, at Nationalmuseet vil blive udpeget som denne myndighed på grund af dets faglige kompetencer.

Afgørelser om afslag på importlicens, truffet af den kompetente myndighed, kan ikke påklages til anden administrativ myndighed. Dette begrundes med, at vurderingerne kræver betydelig faglig indsigt, som Kulturministeriet som rekursmyndighed ikke vurderes at besidde. Afgørelserne kan dog indbringes for domstolene.

Ikrafttrædelse

Loven træder i kraft den 28. juni 2025, samtidig med at forordningens regler om importlicenser og importørerklæringer træder i kraft. Der kan kun straffes for overtrædelser, der begås efter lovens ikrafttræden. Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.

Lignende afgørelser