Command Palette

Search for a command to run...

Forslag til Lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik, ligningsloven og forskellige andre love (Præcisering af retten til ydelser under kortvarige udlandsophold, afskaffelse af skærpet rådighedssanktion for aktivitetsparate m.v.)

Vedtaget

Kort Titel

2024/1 SF.L L 108

Dato

28. november 2024

Vedtaget

21. februar 2025

Ikraft

26. februar 2025

Lovudkast

Åbn Link

Ministerie

Beskæftigelsesministeriet

  • Lovforslaget præciserer reglerne for modtagelse af ydelser under kortvarige udlandsophold for at harmonisere med EU-retten.
  • Den skærpede rådighedssanktion afskaffes for aktivitetsparate modtagere af ydelser efter lov om aktiv socialpolitik.
  • Skattemæssigt fradragstidspunkt for tilbagebetalingspligtige ydelser ændres til det faktiske tilbagebetalingstidspunkt.
  • En række tekniske konsekvensændringer foretages i ligningsloven, skatteindberetningsloven og lov om et indkomstregister.
  • Kapitel 13a i lov om aktiv socialpolitik om registerbaseret sagsbehandling opdateres for at fjerne forældede bestemmelser.
  • Loven træder i kraft den 1. februar 2025, dog med senere ikrafttrædelse for skattereglerne den 1. januar 2026.
  • Afgørelser om skærpet rådighedssanktion truffet over for aktivitetsparate bortfalder ved lovens ikrafttræden.

Dette lovforslag har til formål at opdatere og præcisere flere bestemmelser i lov om aktiv socialpolitik, ligningsloven og andre relaterede love. De primære ændringer omfatter en præcisering af retten til ydelser under kortvarige udlandsophold, afskaffelse af den skærpede rådighedssanktion for aktivitetsparate borgere samt en ændring af det skattemæssige fradragstidspunkt for tilbagebetalingspligtige ydelser. Derudover indeholder forslaget en række tekniske og konsekvensmæssige justeringer.

Præcisering af retten til ydelser under kortvarige udlandsophold

Lovforslaget præciserer § 5, stk. 3, i lov om aktiv socialpolitik for at bringe reglerne i overensstemmelse med EU-rettens principper om fri bevægelighed og formalisere den praksis, der har været gældende siden december 2022. Den nuværende praksis var for restriktiv og førte til tilbagebetalingskrav og sanktioner selv ved meget korte udlandsophold.

Med de foreslåede ændringer vil modtagere af ydelser efter lov om aktiv socialpolitik:

  • Kunne opholde sig kortvarigt i udlandet uden overnatning (f.eks. i forbindelse med indkøbsture, jobsøgning, familiebesøg eller fritidsaktiviteter) uden at miste retten til hjælp.
  • Kunne overnatte i udlandet højst én gang pr. kalendermåned, forudsat at overnatningen ikke sker i forbindelse med påbegyndelse eller afslutning af en ferieperiode, og kommunen er informeret senest 2 dage før udlandsopholdet. Denne del er en omformulering af eksisterende regler uden materielle ændringer.

Afskaffelse af skærpet rådighedssanktion for aktivitetsparate

Lovforslaget afskaffer den skærpede rådighedssanktion for aktivitetsparate modtagere af selvforsørgelses- og hjemrejseydelse, overgangsydelse, uddannelseshjælp eller kontanthjælp. Denne ændring er et resultat af en politisk aftale fra maj 2024.

  • Efter de gældende regler i § 40 a i lov om aktiv socialpolitik kan kommunen træffe afgørelse om, at en person mister retten til hjælp i op til 3 måneder, hvis vedkommende gentagne gange uden rimelig grund tilsidesætter pligten til at stå til rådighed.
  • Med lovforslaget vil § 40 a fremover kun omfatte uddannelses- eller jobparate personer.
  • Som en konsekvens heraf ophæves § 40 a, stk. 3, som regulerer kommunens pligt til partshøring af aktivitetsparate modtagere af hjælp forud for en skærpet rådighedssanktion, da denne bestemmelse bliver overflødig.

Ændring af skattemæssigt fradragstidspunkt for tilbagebetalingspligtige ydelser

Lovforslaget ændrer ligningslovens § 8 O, så det skattemæssige fradragstidspunkt for tilbagebetalingspligtige ydelser rykkes til det tidspunkt, hvor borgerne faktisk tilbagebetaler de skattepligtige ydelser. Dette gælder for en bredere vifte af ydelser end hidtil.

  • Hidtil har fradraget for skattepligtig kontanthjælp og introduktionsydelse m.v. først fundet sted ved tilbagebetalingen, mens andre ydelser krævede en regulering af indkomstansættelsen for udbetalingsåret.
  • Fremover vil alle skattepligtige ydelser udbetalt efter lov om aktiv socialpolitik (f.eks. selvforsørgelses- og hjemrejseydelse, uddannelseshjælp, kontanthjælp, ressourceforløbsydelse, revalideringsydelse, ledighedsydelse) og §§ 123, 126 og 136 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats (fleksløntilskud, tilskud til selvstændigt erhvervsdrivende med nedsat arbejdsevne) blive fradraget i det indkomstår, hvor beløbet faktisk tilbagebetales. Dette forventes at gøre processen mere gennemskuelig for borgerne og lette sagsbehandlingen for kommunerne.

Konsekvensændringer i skatteindberetningsloven og lov om et indkomstregister

Som en direkte følge af ændringen i ligningslovens § 8 O foretages der konsekvensændringer i skatteindberetningslovens § 33 og § 3, stk. 1, nr. 5, i lov om et indkomstregister. Disse ændringer sikrer, at kommunerne skal indberette tilbagebetalinger af alle de nu omfattede ydelser til indkomstregisteret, hvilket understøtter fortryk af fradragene på årsopgørelsen.

Opdatering af regler om registerbaseret sagsbehandling

Lovforslaget rydder op i kapitel 13 a i lov om aktiv socialpolitik, som omhandler registerbaseret sagsbehandling. Den gældende overskrift og en bestemmelse (§ 98 b) er forældede, da § 98 b aldrig er trådt i kraft og er overflødiggjort af lov om Digital Post.

  • Overskriften til kapitel 13 a ændres til ”Registerbaseret sagsbehandling”.
  • § 98 c, som indeholder en bemyndigelse til beskæftigelsesministeren, ophæves, og den relevante del af bemyndigelsen flyttes til § 98 a som et nyt stk. 2. Dette sikrer, at lovteksten afspejler gældende ret og fjerner inaktive bestemmelser.

Ikrafttrædelse og overgangsbestemmelser

Loven træder i kraft den 1. februar 2025. Dog træder ændringerne i ligningsloven, skatteindberetningsloven og lov om et indkomstregister (§§ 3-5) først i kraft den 1. januar 2026 for at give tid til tilretning af IT-systemer, der understøtter skatteberegningen og årsopgørelserne.

En vigtig overgangsbestemmelse er, at afgørelser om skærpet rådighedssanktion, der er truffet over for aktivitetsparate modtagere af hjælp før lovens ikrafttræden, bortfalder ved lovens ikrafttræden. Dette betyder, at de berørte personer igen vil være berettiget til hjælp, hvis de almindelige betingelser er opfyldt. Kommunerne skal informere de pågældende borgere herom.

Lovforslaget gælder ikke for Færøerne eller Grønland.

Lignende afgørelser