Lov om ændring af opkrævningsloven, skattekontrolloven og ligningsloven (Regulering af afgift for foreløbig fastsættelse, regulering af satserne for skattetillæg, modernisering af sanktionspraksis ved passiv skatteunddragelse og midlertidig lempelse af betingelserne for bundfradrag ved deleøkonomi for indkomstårene 2023-2025)
Kort Titel
2024/1 SF.L L 103
Dato
15. november 2024
Vedtaget
10. januar 2025
Ikraft
14. januar 2025
Lovudkast
Åbn LinkMinisterie
Skatteministeriet
- Afgiften for foreløbig fastsættelse af skatter og afgifter forhøjes fra 800 kr. til 1.400 kr.
- Satserne for skattetillæg ved manglende rettidig oplysningspligt fordobles for at bevare deres præventive virkning.
- Sanktionspraksis for groft uagtsom passiv skatteunddragelse moderniseres, så bødeniveauet svarer til det unddragne beløb.
- Betingelserne for at opnå et forhøjet bundfradrag ved udlejning via deleøkonomiske platforme lempes midlertidigt for indkomstårene 2023-2025.
- Lempelsen af bundfradragsbetingelserne skyldes tekniske udfordringer med implementering af EU's DAC7-regler om automatisk udveksling af oplysninger.
- Lovforslaget har forskellige ikrafttrædelsesdatoer, hvor deleøkonomi-tiltaget træder i kraft hurtigst muligt.
Dette lovforslag har til formål at justere og modernisere flere aspekter af skatte- og afgiftslovgivningen i Danmark. Det omfatter en regulering af afgifter og skattetillæg, en modernisering af sanktionspraksis for passiv skatteunddragelse samt en midlertidig lempelse af betingelserne for bundfradrag ved indkomst fra deleøkonomiske aktiviteter. Formålet er at sikre en fortsat præventiv virkning af afgifter og tillæg, at harmonisere sanktionspraksis og at imødekomme tekniske udfordringer i forbindelse med EU-regler om informationsudveksling.
Regulering af afgift for foreløbig fastsættelse
Lovforslaget ændrer opkrævningsloven for at regulere afgiften for en foreløbig fastsættelse af en virksomheds tilsvar af skatter og afgifter. Afgiften, som har været 800 kr. siden 2001, foreslås forhøjet til 1.400 kr. Formålet er at bevare afgiftens præventive virkning og dermed fremme rettidig indlevering af angivelser til Skatteforvaltningen.
Regulering af satserne for skattetillæg
Skattekontrolloven ændres for at regulere satserne for skattetillæg, der pålægges, når en skattepligtig ikke rettidigt har givet Skatteforvaltningen de pligtige oplysninger. Satserne foreslås fordoblet:
- For skattepligtige omfattet af skattekontrollovens § 5 (f.eks. selvstændigt erhvervsdrivende) ændres skattetillægget fra 200 kr. til 400 kr. pr. dag, dog højst fra 5.000 kr. til 10.000 kr. i alt.
- For fysiske personer, hvis skattepligtige indkomst ikke overstiger bundfradraget for topskatten, ændres skattetillægget fra 100 kr. til 200 kr. pr. dag, dog højst fra 2.500 kr. til 5.000 kr. i alt.
- For fonde og foreninger, der kan opfylde oplysningspligten med en særlig erklæring, ændres skattetillægget fra 500 kr. til 1.000 kr. i alt. Formålet er at sikre, at skattetillæggene fortsat har en præventiv virkning og fremmer rettidig oplysningspligt.
Modernisering af sanktionspraksis ved passiv skatteunddragelse
Lovforslaget moderniserer sanktionspraksis for groft uagtsom passiv skatteunddragelse under skattekontrollovens § 83. Den hidtidige praksis med en bøde på en tredjedel af det unddragne beløb ændres. Fremover vil bøden som udgangspunkt svare til unddragelsens størrelse. I de mindste sager, hvor unddragelsen i førstegangstilfælde ikke overstiger 40.000 kr., men overstiger 20.000 kr., er det forudsat, at der straffes med en fast bøde på 5.000 kr. Denne ændring harmoniserer bødepraksis med, hvad der generelt gælder for groft uagtsomme overtrædelser af den øvrige skatte- og afgiftslovgivning.
Midlertidig lempelse af betingelserne for bundfradrag ved deleøkonomi
Lovforslaget indeholder en midlertidig lempelse af betingelserne for at opnå et forhøjet bundfradrag ved beskatning af indkomst fra deleøkonomiske aktiviteter, såsom udlejning af fritidsbolig, helårsbolig eller andre aktiver (biler, campingvogne, lystbåde m.v.). Baggrunden er tekniske udfordringer med implementering af EU-regler (DAC7) om automatisk udveksling af oplysninger vedrørende indkomst fra digitale platforme. For at undgå, at disse udfordringer rammer skatteyderne, foreslås det, at for indkomstårene 2023-2025 kan det forhøjede bundfradrag anvendes, hvis udlejningen er sket gennem en indberetningspligtig platform, uanset om Skatteforvaltningen faktisk har modtaget indberetningen eller oplysningen.
- Fritidsboliger (§ 15 O i ligningsloven): Det høje bundfradrag på 36.500 kr. (2010-niveau) kan anvendes, hvis udlejningen er sket via en indberetningspligtig platform, selv uden modtaget indberetning.
- Helårsboliger (§ 15 Q i ligningsloven): Tilsvarende kan det høje bundfradrag på 25.550 kr. (2010-niveau) anvendes under samme betingelser.
- Andre aktiver (§ 15 R i ligningsloven): Fradragene for udlejning af biler, campingvogne, lystbåde m.v. kan anvendes, hvis udlejningen er sket via en indberetningspligtig platform, selv uden modtaget indberetning. Det forventes, at platformsoperatørerne fra og med 2026 vil være i stand til at opfylde kravene til indberetning efter DAC7, hvorefter de oprindelige betingelser for bundfradrag igen vil gælde.
Ikrafttrædelse
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende for så vidt angår lempelsen af betingelserne for bundfradrag ved deleøkonomi. Dette sker for at give borgerne mulighed for at anvende de forventede bundfradrag for indkomstårene 2023-2025 hurtigst muligt, da ændringen er af begunstigende karakter.
De øvrige dele af lovforslaget, herunder reguleringen af afgift for foreløbig fastsættelse og skattetillæg samt moderniseringen af sanktionspraksis, træder i kraft den 15. januar 2025. For fysiske personer har de regulerede satser for skattetillæg virkning fra og med indkomståret 2024. Afgiften for foreløbig fastsættelse har virkning for afgørelser truffet fra og med den 1. februar 2025.
Lignende afgørelser