Forlængelse af frihedsgrader for folkeskolen vedrørende skoleugens længde og kompetencedækning i skoleåret 2024/25
Kort Titel
2023/1 SF.L L 131
Dato
15. marts 2024
Vedtaget
15. maj 2024
Ikraft
12. juni 2024
Lovudkast
Åbn LinkMinisterie
Børne- og Undervisningsministeriet
- Lovforslaget forlænger kommuners og skolers midlertidige frihed til at afkorte skoleugen for skoleåret 2024/25.
- Skoler kan konvertere al understøttende undervisning (UUV) til andre pædagogiske aktiviteter som f.eks. to-voksenordninger eller holddeling.
- Kommuner får fortsat mulighed for at fravige målsætningen om fuld kompetencedækning, hvor 95% af timerne varetages af lærere med linjefagskompetence.
- Formålet med fravigelsen af kompetencedækning er at prioritere pædagogiske hensyn, såsom at færre lærere er tilknyttet den enkelte klasse.
- De forlængede frihedsgrader er midlertidige og udløber automatisk den 1. august 2025.
- Loven træder i kraft den 1. august 2024.
Dette lovforslag udmønter en politisk aftale om at forlænge to midlertidige frihedsgrader i folkeskolen, så de også gælder for skoleåret 2024/25. Formålet er at give kommuner og skoler fortsat fleksibilitet til at tilrettelægge undervisningen på en måde, der vurderes at løfte fagligheden og sikre trivsel for elever og ansatte.
Forlængelse af frihed til at afkorte skoleugen
Lovforslaget ændrer folkeskolelovens § 16 e, så muligheden for at afkorte skoleugen forlænges til at omfatte skoleåret 2024/25. Konkret betyder det, at kommunalbestyrelsen kan godkende, at en skole fraviger reglerne om undervisningstidens mindste varighed. Dette kan ske ved at konvertere timer fra understøttende undervisning (UUV) til andre aktiviteter.
Betingelserne for denne ordning er:
- Aktiviteterne, der erstatter den understøttende undervisning, skal udløse et tilsvarende personaleforbrug. Eksempler herpå er to-voksenordninger, undervisning på små hold eller turboforløb.
- Skolens leder skal ansøge kommunalbestyrelsen om tilladelse efter at have indhentet en udtalelse fra skolebestyrelsen.
- Hvis undervisningstiden forkortes, skal kommunalbestyrelsen uden særskilt forældrebetaling tilbyde eleverne plads i skolens SFO eller et andet relevant fritidstilbud i de timer, hvor undervisningen bortfalder.
Forlængelse af frihed til at fravige kompetencedækningsmål
Lovforslaget ændrer ligeledes folkeskolelovens § 40, stk. 7, så kommunalbestyrelsen også i skoleåret 2024/25 kan beslutte at fravige målsætningen om fuld kompetencedækning.
- Kompetencedækningsmålsætningen indebærer normalt, at 95% af undervisningstimerne i folkeskolen skal varetages af lærere, der har undervisningskompetence (linjefag) i de fag, de underviser i.
- Fravigelsen giver skolerne mulighed for at prioritere pædagogiske hensyn, f.eks. ved at anvende "få-lærere-princippet", hvor eleverne har færre forskellige lærere i løbet af skoledagen for at skabe større kontinuitet og tryghed.
Ikrafttrædelse og ophør
Loven foreslås at træde i kraft den 1. august 2024.
Lovforslaget indeholder en såkaldt solnedgangsklausul. Det betyder, at de to forlængede bestemmelser (§ 16 e og § 40, stk. 7, 3. pkt.) automatisk ophæves igen den 1. august 2025. Fra og med skoleåret 2025/26 vil de oprindelige regler om skoleugens længde og fuld kompetencedækning således genindtræde, medmindre Folketinget vedtager en ny lovændring inden da.
Lignende afgørelser