Stadfæstelse af Horsens Kommunes afgørelse om tilslutningspligt til fjernvarme
Dato
21. april 2020
Nævn
Energiklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Varmeforsyning
Tilknyttede dokumenter
Højdepunkt
Stadfæstelse af Horsens Kommunes afgørelse om tilslutningspligt
Lovreferencer
Energiklagenævnet har behandlet en klage fra en borger over Horsens Kommunes afgørelse om pålæg af tilslutningspligt til Fjernvarme Horsens A.m.b.a. for en ejendom i Hatting, Lund og Gedved. Sagen drejer sig om, hvorvidt kommunens afgørelse er i overensstemmelse med reglerne i tilslutningsbekendtgørelsen.
Baggrund for tilslutningspligten
Horsens Byråd godkendte den 26. november 2018 et projektforslag for tilslutningspligt for fjernvarme i det pågældende område. Den 18. december 2018 traf Horsens Kommune afgørelse om tilslutningspligt for klagers ejendom i henhold til Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg §§ 2, 12 og 16. Kommunen vurderede, at der ikke var grundlag for fritagelse eller dispensation efter Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg §§ 15 og 17. Kommunen lagde vægt på, at ejendommen opvarmes med naturgas, og at der ikke forelå særlige forhold, der kunne begrunde dispensation. Tilslutningspligten ville først indtræde ni år efter pålægget, medmindre naturgasfyret blev udskiftet inden da.
Klagers synspunkter
Klager anmodede om, at Horsens Kommunes afgørelse om tilslutningspligt blev ophævet, med følgende argumenter:
- Klager opfattede høringsbrevet således, at et høringssvar kun var nødvendigt, hvis man ønskede at blive omfattet af tilslutningspligten. Da klager ikke ønskede fjernvarme, blev der ikke afgivet et svar.
- Klager fandt den pålagte tilslutningspligt i modstrid med høringsbrevets ordlyd og var uforstående over for afgørelsen.
- Klager havde tillid til myndighedernes formuleringer og fulgte derfor brevet, hvilket nu blev til klagers ulempe.
- Klager mente, at kommunen burde have formuleret sig korrekt og ikke burde lægge klager til last for en misforståelse forårsaget af kommunens formulering.
- Klager vurderede, at kommunen under normale omstændigheder burde rette fejlen med en ny høring, men dette var ikke muligt, da muligheden for at pålægge tilslutningspligt ophørte den 1. januar 2019.
- Klager mente, at Energiklagenævnet burde ophæve tilslutningspligten for alle borgere, der havde modtaget det samme høringsbrev.
Horsens Kommunes svar
Horsens Kommune fastholdt sin afgørelse og anførte følgende:
- Kommunen havde gennemført en omfattende informationsproces, herunder et høringsbrev og informationsmøde, i overensstemmelse med Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 4.
- Kommunen mente, at klagers forståelse af høringsbrevet ikke stemte overens med brevets opbygning og indhold i øvrigt. Det fremgik klart, at borgere blev opfordret til at afgive høringssvar uanset ønske om tilslutningspligt, herunder ansøgning om dispensation eller fritagelse.
- Kommunen understregede, at betingelserne for dispensation og tilslutningspligt var detaljeret beskrevet i høringsbrevet, og at en samlet læsning af brevet ville klargøre, at manglende handling ville medføre tilslutningspligt for ejendomme med naturgasopvarmning.
- Kommunen havde ikke registreret, at klager havde henvendt sig for yderligere vejledning og fandt ikke, at høringsbrevet indeholdt en vejledningsfejl. Kommunen mente at have opfyldt sin vejledningspligt i henhold til Forvaltningsloven § 7, stk. 1 og endda ydet vejledning ud over den lovfastsatte pligt.
Fjernvarme Horsens A.m.b.a. fremsatte ingen bemærkninger til klagen.
Energiklagenævnet stadfæstede Horsens Kommunes afgørelse om pålæg af tilslutningspligt.
Begrundelse for afgørelsen
Energiklagenævnet var enig med Horsens Kommune i, at klagers ejendom ikke var omfattet af fritagelsesgrundene i Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 15, stk. 1. Disse fritagelsesgrunde omfatter blandt andet bygninger, hvor omstilling er uforholdsmæssig bekostelig, eller bygninger opvarmet med vedvarende energianlæg.
Vedrørende dispensation efter Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 17, stk. 1 bemærkede nævnet, at kommunalbestyrelsen har et vidt skøn. Klager har ikke et retskrav på dispensation, og kommunen kan inddrage saglige og lovlige kriterier, herunder hensynene i § 15 samt lokale forhold og værkets økonomi. Energiklagenævnet fandt, at Horsens Kommune havde inddraget saglige og lovlige kriterier og udøvet sit skøn inden for de gældende rammer.
Vejledningspligt
Energiklagenævnet fandt, at kommunen i høringsbrevet havde foretaget en korrekt vejledning i forhold til borgere, der måtte ønske at søge om fritagelse eller dispensation for tilslutningspligten. Nævnet lagde vægt på, at en samlet gennemgang af høringsbrevet ikke understøttede klagerens anførte misforståelse.
Energiklagenævnets afgørelse
Afgørelsen blev truffet i henhold til Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 22, stk. 1, jf. Varmeforsyningsloven § 26, stk. 1. Afgørelsen kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed. Søgsmål til prøvelse af afgørelsen skal anlægges inden 6 måneder efter meddelelse, jf. Varmeforsyningsloven § 26, stk. 4.
Lignende afgørelser