Forslag til Lov om rørført transport af CO2
Kort Titel
2023/1 SF.L L 117
Dato
29. februar 2024
Vedtaget
24. maj 2024
Ikraft
12. juni 2024
Lovudkast
Åbn LinkMinisterie
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
- Lovforslaget samler reguleringen af al rørført transport af CO2 i Danmark i én ny hovedlov, uanset formålet med transporten.
- Etablering og drift af CO2-rørledningsanlæg kræver en tilladelse fra klima-, energi- og forsyningsministeren.
- Der indføres en lovfæstet ret til tredjepartsadgang til rørledningsanlæg på objektive, gennemsigtige og ikke-diskriminerende vilkår.
- Forsyningstilsynet får til opgave at føre tilsyn med rimeligheden af priser og betingelser for tredjepartsadgang.
- Ansøgere skal fremlægge en plan for overvågning af anlægget samt en plan for afvikling med tilhørende økonomisk sikkerhedsstillelse.
- Loven giver hjemmel til at tillade ekspropriation af fast ejendom, når det er nødvendigt for etablering af CO2-rørledningsanlæg.
- Loven træder i kraft den 1. juli 2024.
Dette lovforslag har til formål at etablere en samlet og ensartet lovgivningsmæssig ramme for rørført transport af CO2 i Danmark. Formålet er at understøtte realiseringen af Danmarks CO2-reduktionsmål og skabe klare vilkår for en samlet værdikæde for fangst, anvendelse og lagring af CO2 (CCS).
Anvendelsesområde og Definitioner
Loven gælder for etablering og drift af alle rørledningsanlæg, der transporterer CO2, uanset om formålet er geologisk lagring, anvendelse i produktion (Power-to-X) eller mellemlagring. Lovens geografiske anvendelsesområde dækker både landjorden, dansk territorialfarvand, den eksklusive økonomiske zone og kontinentalsoklen.
Et rørledningsanlæg defineres som selve rørledningsinfrastrukturen samt alle funktionelt forbundne hjælpeanlæg som kompressorer, pumper og modtagefaciliteter ved rørets startpunkt.
Tilladelser og Krav
For at etablere og drive et CO2-rørledningsanlæg kræves en tilladelse fra klima-, energi- og forsyningsministeren. Undtaget fra dette krav er dog lokale rørledninger, som er en integreret del af f.eks. et fangst-, lagrings- eller anvendelsesanlæg.
For at opnå en tilladelse skal ansøgeren dokumentere at have den fornødne tekniske sagkundskab og økonomiske baggrund. Ministeren kan til enhver tid påbyde en rettighedshaver at dokumentere, at disse krav fortsat er opfyldt. Rettighedshaveren kan udpege en operatør til at varetage driften, men denne operatør skal godkendes af ministeren og leve op til de samme krav om teknisk og økonomisk formåen.
Tredjepartsadgang
Et centralt element i loven er sikringen af tredjepartsadgang. Hovedreglen er, at enhver har ret til at benytte rørledningsanlæg mod betaling. Adgangen skal gives på objektive, gennemsigtige og ikke-diskriminerende betingelser.
En rettighedshaver kan dog nægte adgang under visse omstændigheder:
- Hvis tekniske specifikationer er uforenelige.
- For at respektere dokumenterede, rimelige behov hos rettighedshaveren eller andre brugere.
- Hvis der ikke er den fornødne transportkapacitet.
Et afslag skal være skriftligt og begrundet. Hvis adgang nægtes pga. manglende kapacitet, skal rettighedshaveren foretage nødvendige udbygninger, hvis det er økonomisk forsvarligt, eller hvis en potentiel bruger vil betale for det.
Overvågning og Tilsyn
Lovforslaget introducerer en klar fordeling af tilsynsansvaret:
Myndighed | Ansvarsområde | Hjemmel i loven |
---|---|---|
Klima-, energi- og forsyningsministeren | Generelt tilsyn med lovens overholdelse, tilladelser, sikkerhed, miljø, overvågning og afvikling. | § 13 |
Forsyningstilsynet | Tilsyn med priser og betingelser for tredjepartsadgang samt behandling af klager over afslag på adgang. | § 10 |
Ansøgninger om tilladelse skal ledsages af et overvågningsprogram, der skal godkendes af ministeren. I tilfælde af udsivning eller væsentlige uregelmæssigheder skal rettighedshaveren straks underrette ministeren og træffe de nødvendige udbedrende foranstaltninger.
Ekspropriation, Erstatning og Afvikling
- Ekspropriation: Ministeren kan tillade ekspropriation af fast ejendom, hvis det er nødvendigt for at etablere rørledningsanlæg.
- Erstatningsansvar: Rettighedshaveren har et objektivt erstatningsansvar (ansvar uden skyld) for skader forvoldt af virksomheden. Dette ansvar skal være dækket af forsikring eller anden sikkerhedsstillelse.
- Afvikling: En ansøgning skal indeholde en plan for afvikling af anlægget ved driftens ophør. Planen skal inkludere en opgørelse over forventede udgifter og en beskrivelse af, hvordan der stilles økonomisk sikkerhed for disse udgifter.
- Overdragelse: En tilladelse kan kun overdrages med ministerens godkendelse. Ved overdragelse påtager sælgeren sig et subsidiært økonomisk ansvar for afviklingsomkostningerne for de anlæg, der eksisterede på overdragelsestidspunktet.
Klage, Straf og Ikrafttrædelse
Afgørelser truffet af ministeren eller Forsyningstilsynet kan påklages til Energiklagenævnet. Overtrædelse af loven, f.eks. drift uden tilladelse eller tilsidesættelse af påbud, kan straffes med bøde eller fængsel i op til 4 måneder.
Loven foreslås at træde i kraft den 1. juli 2024. Samtidig foretages der ændringer i anden lovgivning, bl.a. undergrundsloven, for at adskille reguleringen af CO2-transport fra reguleringen af CO2-lagring.
Lignende afgørelser