Ændring af husdyrbrugloven vedrørende samlet godkendelse og miljøteknologier
Kort Titel
2023/1 SF.L L 88
Dato
8. december 2023
Vedtaget
23. februar 2024
Ikraft
28. februar 2024
Lovudkast
Åbn LinkMinisterie
Miljø- og Ligestillingsministeriet
- Reglerne for hvornår flere husdyrbrug skal miljøgodkendes samlet strammes for at forhindre omgåelse af loven.
- Kriteriet for samlet godkendelse ændres, så husdyrbrug skal godkendes samlet, hvis de er forureningsmæssigt forbundne og enten teknisk eller driftsmæssigt forbundne.
- Der indføres konkrete afstandskriterier for, hvornår husdyrbrug anses for at være forureningsmæssigt forbundne.
- Miljøministeren får bemyndigelse til at fastsætte regler, der i særlige tilfælde kan undtage husdyrbrug fra kravet om samlet godkendelse.
- Lovforslaget tydeliggør miljøministerens bemyndigelse til at fastsætte regler for miljøteknologier i husdyrproduktionen, herunder en godkendelsesordning.
- Der skabes klar hjemmel til at opkræve gebyrer for administration og godkendelse af disse miljøteknologier.
- Loven træder i kraft den 1. april 2024, med specifikke overgangsregler for verserende sager og klagesager.
Dette lovforslag har til formål at ændre husdyrbrugloven for at stramme reglerne for samlet godkendelse af husdyrbrug og for at tydeliggøre ministerens beføjelser vedrørende miljøteknologi. Hovedformålet er at forhindre, at husdyrproducenter omgår reglerne om samlet miljøvurdering ved f.eks. at udmatrikulere dele af en ejendom, selvom driften reelt er sammenhængende.
Ændrede regler for samlet godkendelse (§ 16 c)
Lovforslaget ændrer betingelserne for, hvornår flere husdyrbrug skal have en samlet miljøgodkendelse eller -tilladelse.
- Nuværende regel: Kræver, at husdyrbrugene er teknisk, forurenings- og driftsmæssigt forbundne (alle tre kriterier skal være opfyldt).
- Ny regel: Kræver, at husdyrbrugene er forureningsmæssigt forbundne og enten teknisk eller driftsmæssigt forbundne.
Formålet er at sikre en mere dækkende miljøvurdering og beskyttelse af naboer og miljø.
Kriterier for 'forbundethed'
Lovforslaget og bemærkningerne præciserer, hvordan de forskellige kriterier skal vurderes:
- Forureningsmæssigt forbundet: Vurderingen baseres på afstanden mellem husdyrbrugenes anlæg. Der indføres to konkrete afstandsregler, som vil blive fastsat i bekendtgørelsesform:
Afstand mellem anlæg | Vurdering |
---|---|
Op til og med 100 meter | Anses altid for forureningsmæssigt forbundet. |
Over 100 meter | Kan være forureningsmæssigt forbundet, hvis afstanden er lig med eller mindre end 50% af den beregnede geneafstand for lugt. |
-
Teknisk forbundet: Dette er opfyldt, hvis husdyrbrugene har fælles anlæg som f.eks. gyllesystemer, gødningsopbevaring, fodringsanlæg, malkeanlæg, eller fælles forsyninger (el, vand, varme).
-
Driftsmæssigt forbundet: Vurderingen ser på, om der er fælles daglig drift. Indikatorer kan være:
- Fælles ejer (fysisk eller juridisk person, inkl. nære familieforhold).
- Fælles CVR- eller CHR-nummer.
- Fælles medarbejdere, regnskaber, eller maskiner.
- Samarbejde om indberetninger eller flytning af dyr og varer mellem brugene.
Kommunerne skal fortsat foretage en konkret, samlet vurdering i hver enkelt sag.
Dispensationsmulighed
Miljøministeren får bemyndigelse til at fastsætte regler, der giver kommunalbestyrelsen mulighed for i helt særlige tilfælde at dispensere fra kravet om samlet godkendelse. Dette forventes at have et meget snævert anvendelsesområde, f.eks. for grænsetilfælde eller mindre udvidelser med miljøforbedrende tiltag.
Bemyndigelse vedrørende miljøteknologi (§ 34 b)
Lovforslaget indsætter en ny bestemmelse, der eksplicit giver miljøministeren bemyndigelse til at fastsætte regler om teknologier til husdyrproduktion med en dokumenteret miljøeffekt. Dette tydeliggør hjemlen til den eksisterende Teknologiliste. Bemyndigelsen omfatter:
- Fastsættelse af krav til teknologiernes indretning og drift.
- Regler for administration af en teknologiordning, herunder godkendelse, revurdering og tilbagekaldelse af godkendelser.
- Mulighed for at henlægge sagsforberedende arbejde til f.eks. et udvalg eller en organisation.
Gebyrer for teknologiordning (§ 72)
For at finansiere administrationen af teknologiordningen tydeliggøres det i loven, at miljøministeren kan fastsætte regler om gebyrer til at dække myndighedernes omkostninger ved administration, godkendelse og verifikation af miljøteknologier. Det sikres, at der skal være balance mellem gebyrindtægter og omkostninger.
Ikrafttrædelse og overgangsregler
- Ikrafttrædelse: Loven træder i kraft den 1. april 2024.
- Verserende sager: Ansøgninger, der er indgivet, men ikke afgjort før 1. april 2024, skal behandles efter de nye regler.
- Klagesager: Afgørelser truffet før 1. april 2024 behandles efter de hidtil gældende regler, også selvom sagen påklages efter ikrafttrædelsen. Hvis en sådan sag hjemvises til fornyet behandling i kommunen, skal den ligeledes behandles efter de hidtil gældende regler.
Lignende afgørelser