Forslag til Lov om CO2-kvoter
Kort Titel
2023/1 SF.L L 81
Dato
15. november 2023
Vedtaget
15. december 2023
Ikraft
29. december 2023
Lovudkast
Åbn LinkMinisterie
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
- Lovforslaget implementerer reviderede EU-direktiver og erstatter den hidtidige lov om CO2-kvoter med en ny hovedlov.
- EU's kvotehandelssystem (EU ETS) udvides til at omfatte udledninger fra søfart for skibe over 5.000 bruttoton fra 2024.
- Der etableres et nyt, særskilt kvotehandelssystem for brændstoffer anvendt til vejtransport og opvarmning af bygninger, som træder i kraft fra 2027.
- Nye operatørtyper introduceres: 'søfartsoperatører' og 'brændstofoperatører', som pålægges pligt til at overvåge, rapportere og returnere kvoter for deres udledninger.
- Loven fastsætter rammerne for udledningstilladelser, tilsyn, og sanktioner, herunder en afgift på 100 euro pr. ton CO2-ækvivalent ved manglende kvotereturnering.
- Loven træder i kraft den 1. januar 2024, med en trinvis indfasning for det nye kvotesystem for brændstoffer.
Dette lovforslag etablerer en ny hovedlov for Danmarks administration af EU's system for handel med drivhusgaskvoter (EU ETS). Formålet er at implementere de seneste ændringer i EU's kvotedirektiv (2003/87/EF), som udvider systemets omfang markant for at styrke Unionens klimaindsats.
Lovforslaget erstatter den eksisterende lov om CO2-kvoter for at skabe en samlet og opdateret retlig ramme.
Formål og Anvendelsesområde
Lovens primære formål er at bidrage til reduktionen af drivhusgasemissioner gennem et markedsbaseret kvotesystem. Loven omfatter de aktiviteter og drivhusgasser, der er reguleret af EU's kvotedirektiv. De væsentligste udvidelser er:
- Søfart: Emissioner fra søtransport på skibe over 5.000 bruttoton inkluderes i det eksisterende kvotesystem fra 2024.
- Bygninger og Vejtransport: Et nyt, separat kvotesystem (ofte kaldet ETS2) indføres for brændstoffer, der anvendes til opvarmning af bygninger og til vejtransport. Dette system træder i kraft i 2027.
Klima-, energi- og forsyningsministeren har beføjelse til at afgøre, om en specifik aktivitet er omfattet af loven.
Nye Operatørtyper og Forpligtelser
Lovforslaget introducerer og definerer nye operatørkategorier ved siden af de eksisterende driftsledere (stationære anlæg) og luftfartsoperatører:
- Søfartsoperatører (rederier): Ansvarlige for skibes drift og skal overholde kvotepligten for deres emissioner.
- Brændstofoperatører (regulerede enheder): Typisk distributører af brændstof, som bliver ansvarlige for at returnere kvoter for det brændstof, de frigiver til forbrug i vejtransport og bygningsopvarmning.
Tilladelser, Forbud og Sanktioner
- Udledningstilladelse (§ 4-6): Driftsledere og brændstofoperatører skal have en tilladelse fra klima-, energi- og forsyningsministeren for at måtte udlede drivhusgasser. Tilladelsen kan nægtes eller tilbagekaldes ved grove eller gentagne overtrædelser af reglerne. En afgørelse om tilbagekaldelse skal træffes ved domstolene.
- Sanktioner mod luft- og søfart (§ 7): Ved manglende overholdelse kan ministeren anmode EU-Kommissionen om at nedlægge driftsforbud for en luftfartsoperatør. For søfartsoperatører kan ministeren tilbageholde danske skibe eller bortvise udenlandske skibe fra dansk havn.
Administration af Kvoter
- Auktionering (§ 8): Klima-, energi- og forsyningsministeren er ansvarlig for at auktionere Danmarks andel af kvoter. Indtægterne tilfalder statskassen.
- Gratis Tildeling (§ 9): Operatører, der er berettiget til gratis kvoter i henhold til EU-regler, får meddelelse herom. Uretmæssigt modtagne kvoter skal tilbageføres.
- Returnering af Kvoter (§ 10): Alle operatører skal årligt returnere et antal kvoter, der svarer til deres verificerede udledning fra det foregående år. Fristerne for returnering er blevet opdateret:
Operatørtype | Årlig returneringsfrist for kvoter |
---|---|
Driftsledere, luftfartsoperatører og søfartsoperatører | 30. september |
Brændstofoperatører | 31. maj |
Konsekvenser ved Manglende Returnering
Hvis en operatør ikke returnerer tilstrækkeligt med kvoter, pålægges en afgift på 100 euro pr. ton CO2-ækvivalent, der mangler (§ 11). Afgiften er inflationsreguleret og fritager ikke operatøren fra pligten til at returnere de manglende kvoter. Ejeren af det udledende aktiv (f.eks. et anlæg eller et skib) hæfter solidarisk med operatøren for betalingen.
Tilsyn, Administration og Klageadgang
- Myndighedsroller: Klima-, energi- og forsyningsministeren har det overordnede ansvar for tilsyn, tilladelser og håndhævelse. Erhvervsministeren administrerer de danske konti i EU's kvoteregister og Kyotoregisteret.
- Oplysningspligt og Offentlighed (§ 16-17): Operatører skal give myndighederne de nødvendige oplysninger. Navne på operatører, der ikke overholder deres returneringspligt, offentliggøres.
- Digitalisering (§ 19): Al skriftlig kommunikation med myndighederne skal foregå digitalt, og der åbnes for automatiseret sagsbehandling.
- Klageadgang (§ 24): Afgørelser kan som hovedregel påklages til Energiklagenævnet.
- Straf (§ 26): Overtrædelser kan straffes med bøde. Grove eller forsætlige overtrædelser, f.eks. udledning uden tilladelse, kan straffes med fængsel i op til 2 år.
Ikrafttrædelse
Loven træder i kraft den 1. januar 2024. For det nye kvotesystem for brændstoffer gælder en særskilt indfasning:
Bestemmelse for brændstofoperatører | Virkning fra |
---|---|
Generelle bestemmelser | 1. juli 2024 |
Krav om udledningstilladelse (§ 4) | 1. januar 2025 |
Første kvotereturnering (for 2027-udledninger) | 31. maj 2028 |
Lignende afgørelser