Command Palette

Search for a command to run...

Lov om fælles opkrævning af arbejdsgiverbidrag, udvidet modregningsadgang og nationale særregler for behandling af personoplysninger

Vedtaget

Kort Titel

2023/1 SF.L L 54

Dato

26. oktober 2023

Vedtaget

1. december 2023

Ikraft

13. december 2023

Lovudkast

Åbn Link

Ministerie

Beskæftigelsesministeriet

  • ATP-bidrag inkluderes i den fælles opkrævning (Samlet Betaling), hvilket forenkler administrationen for arbejdsgivere ved at halvere antallet af årlige opkrævninger.
  • Der indføres udvidet adgang til modregning, så en arbejdsgivers gæld til én ordning kan modregnes i udbetalinger fra andre ordninger, f.eks. fra Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB) og Barsel.dk.
  • Der etableres nationale særregler for behandling af personoplysninger for at undtage ATP og tilknyttede ordninger fra oplysningspligten i visse tilfælde, hvilket reducerer antallet af udsendte oplysningsbreve.
  • Beregningsgrundlaget for flere arbejdsgiverbidrag ændres fra indbetalt ATP-bidrag til indberettet ATP-bidrag for at tilpasse sig den nye fælles opkrævningsmodel.
  • Udbetaling Danmark får hjemmel til at opkræve gebyrer for erindringsskrivelser og renter ved for sen betaling fra juridiske personer, ikke kun borgere.
  • Loven træder i kraft den 1. januar 2024, med en overgangsperiode for de nye opkrævningsregler, som primært får virkning fra 1. juli 2024.

Dette lovforslag har til formål at forenkle og effektivisere administrationen af en række arbejdsgiverbidrag, som administreres af Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP). Forslaget indeholder fire hovedelementer: en fælles opkrævning af ATP-bidrag sammen med andre bidrag, en udvidet adgang til modregning, indførelse af nationale særregler for behandling af personoplysninger, samt justeringer for Udbetaling Danmark og ATP's regnskabspraksis.

Fælles Opkrævning af Arbejdsgiverbidrag

Lovforslaget muliggør, at ATP-bidrag kan opkræves i en fælles opkrævning sammen med otte andre arbejdsgiverfinansierede bidrag, der allerede administreres i ATP's løsning 'Samlet Betaling'.

  • Forenkling for arbejdsgivere: Antallet af årlige opkrævninger for ATP-bidrag halveres fra otte til fire, hvilket reducerer den administrative byrde for virksomheder.
  • Ændret beregningsgrundlag: For flere ordninger (bl.a. AUB, AES, LG) ændres beregningsgrundlaget for bidrag fra indbetalt ATP-bidrag til indberettet ATP-bidrag. Dette er en teknisk tilpasning til den nye opkrævningskadence, hvor ATP-bidrag og andre bidrag forfalder samtidig.
  • Prioritering af ATP-bidrag: Ved delvis betaling vil ATP-bidrag blive dækket forud for de øvrige bidrag i den fælles opkrævning. Dette skyldes, at ATP-bidraget delvist består af lønmodtagerens midler.
  • Renter og inddrivelse: Rentesatsen for forsinket betaling af ATP-bidrag ensrettes med de øvrige ordninger og følger fremover renteloven. Samtidig præciseres det, at ATP's udpantningsret også omfatter omkostninger forbundet med inddrivelse og ikke kun selve bidraget og renterne.

Udvidet Bemyndigelse til Modregning

Beskæftigelsesministeren får en udvidet bemyndigelse til at fastsætte regler om modregning.

  • Modregning på tværs af ordninger: Det bliver muligt at modregne en arbejdsgivers gæld i den fælles opkrævning med tilgodehavender, som arbejdsgiveren har fra andre ordninger, der ikke er en del af den fælles opkrævning.
  • Praktisk konsekvens: En arbejdsgiver, der skylder penge til f.eks. Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, kan få modregnet denne gæld i en refusion, vedkommende skulle have modtaget fra Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB) eller Barsel.dk. Dette skal sikre en mere effektiv inddrivelse af udeståender.

Nationale Særregler for Behandling af Personoplysninger

For at lette den administrative byrde forbundet med databeskyttelsesforordningen (GDPR) indføres der nationale særregler.

  • Formål: Reglerne skal undtage ATP og en række tilknyttede fonde og institutioner fra pligten til at oplyse registrerede personer (f.eks. arbejdsgivere), når der behandles oplysninger om dem, som er indhentet fra andre offentlige myndigheder som CPR- og CVR-registret.
  • Begrundelse: Dette skal forhindre udsendelse af et stort antal oplysningsbreve i situationer, hvor den registrerede allerede må forventes at være bekendt med behandlingen.
  • Omfang: Der fastsættes præcise rammer for, hvilke typer af almindelige personoplysninger der må behandles (f.eks. navn, CVR/CPR-nummer, kontaktoplysninger, bidragsoplysninger), til hvilket formål (administration og opkrævning) og fra hvilke kilder.
  • Berørte love: Der indsættes nye paragraffer om databehandling i bl.a. lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, lov om arbejdsskadesikring, lov om Lønmodtagernes Garantifond og ferieloven.

Øvrige Ændringer

  • Udbetaling Danmark: Får hjemmel til at opkræve gebyr for erindringsskrivelser og renter ved for sen betaling fra juridiske personer (virksomheder m.v.), hvor det tidligere kun var muligt over for borgere.
  • ATP's årsrapport: Finanstilsynets bemyndigelse til at fastsætte regnskabsregler for ATP præciseres. Det tydeliggøres, at reglerne skal tage højde for de særlige lovgivningsmæssige rammer for ATP's produkt, herunder opgørelsen af pensionsforpligtelser og den nye afdækningsstrategi.
  • Terminologi: Begrebet "ekspeditionsgebyr" erstattes konsekvent med "omkostninger forbundet med inddrivelse" i flere love for at afspejle den faktiske praksis.

Ikrafttrædelse og Overgangsregler

Loven træder i kraft den 1. januar 2024. Der er dog fastsat en række overgangsregler, især for den fælles opkrævning:

RegelområdeGammel Regel Gælder ForNy Regel Gælder For
Fælles opkrævning (AUB, AES, LG, m.fl.)Opkrævninger med forfald den 1. april 2024Opkrævninger med forfald den 1. juli 2024 og frem
ATP-bidragBidrag for perioder før 1. jan. 2024Bidrag for perioder fra 1. jan. 2024 og frem
ATP's årsrapport-Kan anvendes på regnskabsår, der starter 1. jan. 2023

Lignende afgørelser