Command Palette

Search for a command to run...

Forslag til lov om ændring af mediestøtten, herunder nye støtteordninger for ugeaviser og publicistiske magasiner

Vedtaget

Kort Titel

2023/1 SF.L L 36

Dato

5. oktober 2023

Vedtaget

29. november 2023

Ikraft

13. december 2023

Lovudkast

Åbn Link

Ministerie

Kulturministeriet

  • Lovforslaget omfordeler den redaktionelle produktionsstøtte ved at sænke støtteloftet for landsdækkende nyhedsmedier fra 17,5 mio. kr. til 12,5 mio. kr. årligt.
  • Lokale og regionale nyhedsmedier styrkes markant gennem et højere støtteloft på 18,5 mio. kr. og en favorabel vægtning af deres redaktionelle omkostninger.
  • Der indføres to helt nye støtteordninger: en for lokale ugeaviser og en for publicistiske magasiner med samfundsmæssigt, politisk eller kulturelt indhold.
  • Et nyt koncernloft på 90 mio. kr. årligt indføres for at begrænse den samlede produktionsstøtte, en enkelt mediekoncern kan modtage.
  • Støttekriterierne gøres mere teknologineutrale, så medier med lyd og levende billeder, som f.eks. podcasts, også kan modtage produktions- og projektstøtte.
  • Innovationspuljen (projektstøtte) moderniseres og målrettes virksomheder med en årlig omsætning under 250 mio. kr. for at fremme udvikling hos mindre aktører.
  • Supplementsordningen, der kompenserer visse trykte medier, reduceres gradvist fra 2024 til 2026.

Dette lovforslag implementerer dele af medieaftalen for 2023-2026 og har til formål at reformere mediestøtten for at styrke den lokale og regionale journalistik, fremme mediemangfoldigheden og tilpasse støtteordningerne til den digitale medieudvikling. Dette sker gennem en omfordeling af den redaktionelle produktionsstøtte, etablering af nye støttepuljer til ugeaviser og magasiner samt en modernisering af projektstøtten.

Hovedændringer i Redaktionel Produktionsstøtte

Lovforslaget foretager en markant omfordeling af den redaktionelle produktionsstøtte fra landsdækkende medier til lokale og regionale medier.

Nye støttelofter og vægtning:

  • Landsdækkende medier: Det maksimale årlige tilskud pr. medietitel (titelloftet) nedsættes fra 17,5 mio. kr. til 12,5 mio. kr.
  • Lokale og regionale medier: Der indføres et højere titelloft på 18,5 mio. kr. for medier, der opfylder en række kriterier for lokal eller regional forankring. For at styrke deres støttegrundlag yderligere, vil deres redaktionelle omkostninger blive vægtet med en faktor på 1,3 i beregningen af støtten.
  • Støtteandel: Tilskuddet kan for alle medier maksimalt udgøre 35% af de redaktionelle omkostninger.

Kriterier for lokale og regionale medier: For at opnå den forhøjede støtte skal et medie vurderes ud fra fem parametre:

  1. En væsentlig andel af stoffet behandler lokale/regionale forhold.
  2. En væsentlig andel af det selvstændigt producerede stof er lokalt/regionalt.
  3. Der er jævnligt redaktionelt stof fra hele dækningsområdet.
  4. Hovedredaktionen er placeret i dækningsområdet.
  5. Branding og profil afspejler en lokal/regional identitet.

Indførelse af et koncernloft: For at modvirke øget mediekoncentration og sikre mangfoldighed indføres et koncernloft på 90,0 mio. kr. Det betyder, at en enkelt mediekoncern samlet set maksimalt kan modtage dette beløb i redaktionel produktionsstøtte årligt.

Nye Støtteordninger

Lovforslaget etablerer to nye, målrettede støtteordninger.

Redaktionel Produktionsstøtte til Ugeaviser (§ 5 a):

  • Målgruppe: Trykte og digitale lokale ugeaviser.
  • Formål: At styrke produktionen af lokaljournalistik.
  • Støtte: Ydes i forhold til redaktionelle omkostninger, dog maksimalt 35% heraf.
  • Støtteloft: Maksimalt 0,35 mio. kr. pr. ugeavis årligt.
  • Begrænsning: Medier kan ikke modtage denne støtte samtidig med den generelle produktionsstøtte eller etableringsstøtte.

Redaktionel Produktionsstøtte til Publicistiske Magasiner (§ 5 b):

  • Målgruppe: Trykte og digitale magasiner med indhold af samfundsmæssig, politisk eller kulturel karakter, der bidrager til den offentlige debat.
  • Støtte: Ydes i forhold til redaktionelle omkostninger, dog maksimalt 35% heraf.
  • Støtteloft: Maksimalt 3 mio. kr. pr. magasin årligt.
  • Begrænsning: Samme begrænsning som for ugeaviser gælder.

Justering af Øvrige Støtteordninger

Reduktion af Supplementsordningen (§ 4): Supplementsordningen, som kompenserer visse trykte nyhedsmedier for tabt distributionsstøtte, bliver gradvist reduceret.

ÅrMaksimal kompensation (af tidligere distributionsstøtte)
202496%
202592%
2026 og frem88%

Modernisering af Projektstøtte (Innovationspuljen, §§ 6-8):

  • Teknologineutralitet: Puljen bliver fuldt platform- og teknologineutral, så projekter med lyd og levende billeder (f.eks. podcasts) kan modtage støtte uden krav om et skriftligt hovedindhold.
  • Fokus på innovation: Begrebet "omstilling" fjernes, så fokus udelukkende er på "udvikling" og innovation.
  • Omsætningsloft: For at målrette støtten mod mindre og mellemstore aktører kan udviklingsstøtte fremover kun søges af virksomheder med en årlig omsætning under 250 mio. kr. (inkl. koncernforbundne selskaber).

Generelle Ændringer

Øget Teknologineutralitet:

  • Den generelle produktionsstøtte åbnes for medier med lyd og levende billeder, så længe skrevne nyheder udgør mindst en tredjedel af det samlede indhold.

Digital Kommunikation (§ 16 a):

  • Kulturministeren får bemyndigelse til at fastsætte regler om, at al skriftlig kommunikation til og fra Medienævnet skal foregå digitalt.

Ikrafttrædelse

Lovens ikrafttrædelse afventer godkendelse fra Europa-Kommissionen. Kulturministeren fastsætter herefter datoen for ikrafttrædelse, som kan ske etapevis for de enkelte dele af loven. Tilsagn om støtte, der er givet før lovens ikrafttræden, fortsætter efter de hidtil gældende regler.

Lignende afgørelser