Command Palette

Search for a command to run...

Forslag til Lov om ændring af lov om luftfart (Luftfartøjers adgang til luftfart inden for dansk område, delegation til private af visse opgaver på droneområdet og ændring af rammerne for Havarikommissionen for Civil Luftfart og Jernbanes undersøgelser, m.v.)

Vedtaget

Kort Titel

2023/1 SF.L L 20

Dato

5. oktober 2023

Vedtaget

1. december 2023

Ikraft

13. december 2023

Lovudkast

Åbn Link

Ministerie

Transportministeriet

  • Luftfartøjer fra EU- og EØS-lande får eksplicit ret til at flyve i dansk luftrum, hvilket bringer loven i overensstemmelse med EU-retten.
  • Der indføres en meddelelsespligt til Trafikstyrelsen for ejere eller brugere af EU/EØS-registrerede luftfartøjer, der primært anvendes til privatflyvning i Danmark i mere end to måneder.
  • Transportministeren får bemyndigelse til at delegere opgaver og afgørelser på droneområdet til private organisationer, virksomheder og sagkyndige.
  • Havarikommissionens undersøgelsespligt udvides til at omfatte alle havarier med dødelig eller alvorlig personskade, der involverer luftfartøjer op til 2.250 kg, herunder ultralette fly.
  • Havarikommissionens uafhængighed præciseres ved at ændre ministerens beføjelse fra at kunne 'pålægge' til at 'anmode' om yderligere undersøgelser.
  • Der indføres en generel hjemmel til at kræve obligatorisk digital kommunikation med Trafikstyrelsen for ansøgninger, klager og andre henvendelser på hele luftfartområdet.
  • Loven træder i kraft den 1. januar 2024.

Lovforslaget har til formål at opdatere og præcisere luftfartsloven på flere centrale områder. Hovedformålene er at tilpasse reglerne for luftfartøjers adgang til dansk luftrum i overensstemmelse med EU-retten, at skabe mulighed for at uddelegere visse opgaver på det voksende droneområde til private aktører, at udvide og præcisere rammerne for Havarikommissionens undersøgelser for at styrke flyvesikkerheden, samt at modernisere kommunikationen med Trafikstyrelsen gennem øget digitalisering.

Luftfartøjers adgang til dansk luftrum

Lovforslaget ændrer § 2 i luftfartsloven for at tydeliggøre, hvilke luftfartøjer der har adgang til at operere i dansk luftrum. Den nye bestemmelse er en modernisering og tilpasning til EU-retten.

De tilladte kategorier af luftfartøjer er:

KategoriBeskrivelse
Dansk nationalitetLuftfartøjer registreret i det danske nationalitetsregister.
EU- eller EØS-nationalitetLuftfartøjer registreret i et andet EU- eller EØS-land. Dette er en præcisering for at sikre overensstemmelse med EU-retten.
Tredjeland med overenskomstLuftfartøjer fra lande uden for EU/EØS, som Danmark har en luftfartsaftale med (f.eks. via Chicagokonventionen).
Særlig tilladelseLuftfartøjer, der ikke falder ind under de øvrige kategorier, kan få en særlig tilladelse fra transportministeren. Dette gælder f.eks. tredjelandsfly, der ønskes permanent stationeret i Danmark til privatflyvning.

Som noget nyt indføres der i § 2, stk. 2 en meddelelsespligt. Ejere eller brugere af et luftfartøj med nationalitet i et EU- eller EØS-land skal give meddelelse til Trafikstyrelsen, hvis fartøjet primært anvendes til privatflyvning i Danmark i en periode på mere end to måneder. Meddelelsen skal indeholde kontaktoplysninger, oplysninger om luftfartøjets type, registrering og base i Danmark. Manglende overholdelse af denne pligt kan straffes med bøde eller fængsel i op til 4 måneder.

Delegation af opgaver på droneområdet

Med et nyt § 152, stk. 2 får transportministeren bemyndigelse til at overlade afgørelser og opgaver på droneområdet til andre end Trafikstyrelsen. Dette kan omfatte:

  • Andre offentlige myndigheder
  • Private organisationer
  • Virksomheder
  • Sagkyndige

Formålet er at skabe en mere fleksibel administration af de EU-baserede droneregler. Det kan f.eks. dreje sig om at uddelegere afholdelse af teoretiske prøver for dronepiloter, udstedelse af certifikater, vurdering af droneprodukter eller udpegning af tjenesteydere i såkaldte U-space luftrum.

Ændringer vedrørende Havarikommissionen

Lovforslaget justerer rammerne for Havarikommissionen for Civil Luftfart og Jernbane for at styrke flyvesikkerheden og sikre kommissionens uafhængighed.

  • Udvidet undersøgelsespligt (§ 136): Havarikommissionens pligt til at undersøge havarier udvides markant. Fremover skal kommissionen undersøge alle havarier med civile luftfartøjer med en maksimal startvægt på 2.250 kg eller derunder, når der opstår fatal eller alvorlig personskade. Dette omfatter nu også de ultralette luftfartøjer, som tidligere var undtaget. Undtaget er dog havarier, der udelukkende involverer faldskærm, dragefly, glideskærm eller paratrike.
  • Præcisering af uafhængighed (§ 144 b): For at understrege Havarikommissionens uafhængighed i overensstemmelse med EU-reglerne, ændres transportministerens beføjelse fra at kunne 'pålægge' kommissionen at foretage yderligere undersøgelser til at kunne 'anmode' om det. Dette tydeliggør, at ministeren ikke har instruktionsbeføjelse over kommissionens arbejde.
  • Lovtekniske rettelser: Der foretages en række sproglige rettelser i loven for at sikre en ensartet brug af navnet 'Havarikommissionen'.

Obligatorisk digital kommunikation

Den gældende § 153 b om digital kommunikation erstattes af en ny, bredere bemyndigelsesbestemmelse. Den nye bestemmelse giver transportministeren hjemmel til at fastsætte regler om obligatorisk brug af digitale løsninger for alle typer ansøgninger, klager og andre henvendelser til Trafikstyrelsen på hele luftfartsområdet.

Bemyndigelsen omfatter muligheden for at:

  • Afvise henvendelser, der ikke indgives digitalt.
  • Fastsætte alternative procedurer for borgere eller virksomheder, der er undtaget fra digital kommunikation.
  • Håndtere ekstraordinære situationer, f.eks. ved systemnedbrud.
  • Kræve brug af specifikke elektroniske identifikationsordninger som f.eks. MitID.

Ikrafttrædelse og anvendelsesområde

Loven træder i kraft den 1. januar 2024. Tilladelser, der er udstedt før denne dato under de gamle regler, bevarer deres gyldighed, indtil de udløber. Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan sættes i kraft for disse områder ved kongelig anordning.

Lignende afgørelser