Command Palette

Search for a command to run...

Lov om ændring af lov om sikkerhed ved bestemte idrætsbegivenheder (Styrket indsats mod hooligans)

Vedtaget

Kort Titel

2022/2 SF.L L 86

Dato

30. marts 2023

Vedtaget

2. juni 2023

Ikraft

14. juni 2023

Lovudkast

Åbn Link

Ministerie

Justitsministeriet

  • Udvider listen over lovovertrædelser, der kan føre til en generel karantæne fra idrætsbegivenheder, til bl.a. at omfatte angreb med genstande mod politiet, fremkaldelse af opløb og overtrædelse af knivloven.
  • Fjerner kravet om gentagelsesrisiko for at kunne idømme karantæne ved visse grovere lovovertrædelser, såsom slagsmål, røveri og ulovlig tvang.
  • Giver politiet hjemmel til at videregive personoplysninger som navn, adresse og fødselsdato til klubbernes autoriserede kontrollører for at hjælpe med at udstede og håndhæve private klubkarantæner.
  • Indfører en ny beføjelse for politiet til ved højrisikokampe at bortvise personer, der udviser utryghedsskabende adfærd, fra et område på op til 500 meter fra idrætsbegivenheden.
  • Giver politiet mulighed for at påbyde arrangører at tilbageholde tilskuere i bestemte sektioner i op til en time efter afviklingen af en højrisikokamp for at forhindre uroligheder.
  • Indfører bødestraf for personer, der ikke efterkommer et påbud om bortvisning, og for arrangører, der ikke efterkommer et påbud om tilbageholdelse af tilskuere.
  • Loven træder i kraft den 1. juli 2023.

Dette lovforslag har til formål at styrke indsatsen mod hooliganisme og øge sikkerheden i forbindelse med idrætsbegivenheder, primært fodboldkampe. Forslaget er baseret på anbefalinger fra en ekspertgruppe og en bred politisk aftale. Hovedformålet er at give politiet og klubberne mere effektive værktøjer til at håndtere de få personer, der skaber uro og kriminalitet, for at sikre en tryg oplevelse for alle tilskuere.

Udvidede muligheder for generel karantæne

Lovforslaget udvider politiets mulighed for at meddele en generel karantæne, som forbyder en person adgang til alle stadioner i Danmark under afvikling af bestemte idrætsbegivenheder.

  • Flere lovovertrædelser kan give karantæne: Listen over strafbare handlinger, der kan danne grundlag for en karantæne, udvides markant. Nye overtrædelser inkluderer:

    • Straffelovens § 119 b, stk. 1: Angreb med genstande mod personer i offentlig tjeneste.
    • Straffelovens § 133: Fremkaldelse af opløb.
    • Straffelovens § 260, stk. 1: Ulovlig tvang.
    • Straffelovens § 288: Røveri.
    • Overtrædelse af lov om knive og blankvåben m.v.
    • Restaurationslovens § 32: Forstyrrelse af den offentlige orden.
  • Lempelse af krav om gentagelsesrisiko: For de mest alvorlige af de nye og eksisterende overtrædelser (f.eks. opløb, slagsmål, ulovlig tvang, røveri og overtrædelse af knivloven) kan politiet meddele karantæne, uden at der skal påvises en konkret risiko for gentagelse, hvis selve handlingens grovhed tilsiger det. Dette gør det lettere at udelukke personer efter en enkelt, alvorlig hændelse.

Styrket samarbejde mellem politi og klubber

For at understøtte klubbernes eget arbejde med sikkerhed indføres nye regler for deling af oplysninger.

  • Videregivelse af personoplysninger: Politiet får hjemmel til at videregive navn, adresse og fødselsdato på en person til en idrætsklubs autoriserede kontrollører. Dette kan ske, hvis oplysningerne er nødvendige for, at klubben kan tildele eller håndhæve en privat karantæne (klubkarantæne) mod en person, der har overtrådt klubbens ordensreglement.
  • Betingelser for videregivelse: Videregivelse forudsætter, at kontrolløren forgæves har forsøgt at få oplysningerne fra personen selv. Politiet er ikke forpligtet til at foretage større efterforskning for at identificere personen.
  • Behandling af oplysninger: Autoriserede kontrollører får en lovfæstet ret til at behandle de modtagne oplysninger til det specifikke formål at administrere private karantæner. De pålægges samtidig tavshedspligt for de modtagne oplysninger.

Nye politibeføjelser ved højrisikokampe

Lovforslaget giver politiet to nye, målrettede beføjelser, der kun kan anvendes ved kampe, som politiet har vurderet som højrisikokampe.

  • Bortvisning fra stadionområdet (§ 8 d): Politiet kan meddele en person et påbud om at forlade og holde sig væk fra et område på op til 500 meter fra det sted, hvor idrætsbegivenheden afholdes.

    • Betingelser: Påbuddet kan gives for at afværge fare for den offentlige orden og sikkerhed, baseret på personens utryghedsskabende adfærd (f.eks. maskering, afbrænding af pyroteknik, optræk til konfrontation). Adfærden behøver ikke at være strafbar.
    • Varighed: Påbuddet gælder fra meddelelsen (tidligst 6 timer før kampstart) og indtil 6 timer efter kampens afslutning.
    • Klageadgang: Politiets afgørelse om bortvisning kan ikke påklages til en anden administrativ myndighed.
  • Tilbageholdelse af tilskuere efter kampen (§ 8 e): Politiet kan forud for en højrisikokamp påbyde arrangøren at tilbageholde tilskuere på bestemte tilskuersektioner i op til 1 time efter kampens afslutning.

    • Betingelser: Påbuddet kan gives, hvis der er en særlig risiko for uroligheder efter kampen, f.eks. baseret på efterretninger eller tidligere erfaringer med de involverede fangrupper.
    • Implementering: Arrangøren er ansvarlig for at gennemføre tilbageholdelsen ved f.eks. at lukke udgange og have tilstrækkeligt med vagter. Både politi og arrangør skal offentliggøre påbuddet, bl.a. i forbindelse med billetsalg.

Straf og ikrafttrædelse

  • Straf for overtrædelse:
    • En person, der ikke efterkommer et påbud om bortvisning (§ 8 d), kan straffes med bøde. Bødeniveauet forventes som udgangspunkt at være 3.000 kr.
    • En arrangør, der ikke efterkommer et påbud om tilbageholdelse af tilskuere (§ 8 e), kan straffes med bøde.
  • Ikrafttrædelse: Loven træder i kraft den 1. juli 2023.

Lignende afgørelser