Etablering af en forsøgsordning med kommunale tryghedsvagter
Kort Titel
2022/2 SF.L L 70
Dato
23. marts 2023
Vedtaget
2. juni 2023
Ikraft
14. juni 2023
Lovudkast
Åbn LinkMinisterie
Justitsministeriet
- Der etableres en treårig forsøgsordning fra 1. juli 2023 til 1. juli 2026, hvor kommuner frivilligt kan benytte tryghedsvagter.
- Tryghedsvagternes formål er at supplere politiets arbejde med at opretholde offentlig ro og orden på steder med almindelig adgang.
- Tryghedsvagter får beføjelse til at give henstillinger til personer, der forstyrrer den offentlige orden, og kan tilkalde politiet, hvis henstillingen ikke efterkommes.
- Tryghedsvagter kan anvende kropskameraer til at dokumentere hændelser og skal på politiets anmodning overdrage optagelserne.
- Kommunerne er ansvarlige for tryghedsvagternes handlinger og klagebehandling, uanset om vagterne er kommunalt ansatte eller fra en privat vagtvirksomhed.
- Tryghedsvagter skal gennemgå en særlig uddannelse og bære en landsdækkende, ensartet uniform, der adskiller sig fra politiets.
Lovforslaget etablerer en frivillig, treårig forsøgsordning, der giver kommuner mulighed for at anvende kommunale tryghedsvagter til at supplere politiets arbejde med at opretholde den offentlige orden og skabe tryghed. Formålet er at sætte ind over for utryghedsskabende adfærd i det offentlige rum, såsom i boligområder og på stationer.
Forsøgsordningens Rammer
Forsøgsordningen løber fra 1. juli 2023 til 1. juli 2026. Det er frivilligt for den enkelte kommune, om den vil deltage. Kommuner kan vælge mellem to modeller:
- Direkte ansættelse: Kommunen ansætter selv godkendte tryghedsvagter.
- Kontrakt med privat firma: Kommunen indgår aftale med en autoriseret vagtvirksomhed, der stiller godkendte tryghedsvagter til rådighed.
Uanset model sker tryghedsvagternes arbejde under kommunens instruktion og ansvar. Kommunen er også ansvarlig for at behandle eventuelle klager over tryghedsvagternes adfærd.
Tryghedsvagternes Opgaver og Beføjelser
Tryghedsvagterne får særlige beføjelser til at agere på steder med almindelig adgang (f.eks. parker, pladser, stationsområder) for at opretholde ro og orden. Deres beføjelser er dog klart afgrænsede fra politiets.
- Henstillinger: Tryghedsvagter kan henstille til personer at stoppe adfærd, der forstyrrer den offentlige orden. Hvis en henstilling ikke efterkommes, kan de tilkalde politiet. De har ikke magtbeføjelser ud over, hvad der tilkommer enhver borger (f.eks. civil anholdelse).
- Foto- og videooptagelser: De kan foretage foto- og videooptagelser (f.eks. med kropskameraer) for at dokumentere forstyrrelser af den offentlige orden eller andre strafbare forhold. Materialet skal overdrages til politiet på begæring, hvis det vurderes at have betydning for politimæssig opfølgning.
- Anvendelse af hunde: Brug af hunde kræver en særskilt tilladelse fra politiet og forventes kun at ske i yderst sjældne tilfælde.
Tryghedsvagternes indsatsområder aftales mellem kommunen og den lokale politikreds. De skal supplere, ikke erstatte, politiets patruljering.
Nedenstående tabel viser eksempler på situationer, hvor tryghedsvagter kan give henstillinger:
Forstyrrelse af Offentlig Orden | Hjemmel (bl.a. Ordensbekendtgørelsen) | Eksempel |
---|---|---|
Støjende, voldelig, fornærmelig optræden | § 3, stk. 1 | Slagsmål, råb, høj musik fra anlæg |
Uanstændig eller anstødelig opførsel | § 3, stk. 2 | Handlinger der vækker offentlig forargelse |
Beruselse til ulempe for andre | § 3, stk. 3 | Personer der er synligt påvirkede og generer andre |
Sammenstimlen | § 4, stk. 1 | Grupper der blokerer passager eller skaber utryghed |
Overtrædelse af lokale ordensregler | § 16 | Ignorering af opslåede regler i parker eller anlæg |
Henkastning af affald | Naturbeskyttelsesloven § 28 | Smide skrald på gaden eller i naturen |
Krav til Tryghedsvagter og Vagtvirksomheder
For at sikre en høj standard og ensartethed stilles der specifikke krav:
- Godkendelse og Uddannelse: Alle tryghedsvagter skal godkendes af politiet. De skal gennemgå en særlig supplerende uddannelse ud over den grundlæggende vagtuddannelse. Uddannelsen vil fokusere på relevant lovgivning, konflikthåndtering og samarbejde med politiet.
- Uniform og Legitimation: Der indføres en landsdækkende, ensartet uniform, som tydeligt adskiller tryghedsvagter fra både politi og almindelige vagter. De skal bære et synligt, særligt legitimationskort (vagtkort) udstedt af politiet.
- Autorisation: Vagtvirksomheder, der vil udbyde tryghedsvagtydelser, skal have en specifik autorisation fra politiet til netop denne opgave.
Straf og Tilsyn
Kommuner kan straffes med bøde, hvis de undlader at sikre, at deres tryghedsvagter er korrekt godkendte, eller at de benyttede vagtvirksomheder er autoriserede. Justitsministeren bemyndiges til at fastsætte de detaljerede regler for uddannelse, uniformering, legitimation m.v. i en bekendtgørelse.
Ikrafttrædelse og Evaluering
Loven foreslås at træde i kraft den 15. juni 2023. Justitsministeriet vil indsamle erfaringer fra de deltagende kommuner, politiet og relevante organisationer med henblik på en evaluering af forsøgsordningen.
Lignende afgørelser