Command Palette

Search for a command to run...

Lov om udmøntning af CCUS-puljer og kommuners mulighed for at påtage sig økonomiske forpligtelser

Vedtaget

Kort Titel

2022/2 SF.L L 7

Dato

20. december 2022

Vedtaget

23. december 2022

Ikraft

29. december 2022

Lovudkast

Åbn Link

Ministerie

Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet

  • Lovforslaget giver klima-, energi- og forsyningsministeren hjemmel til at afholde udbud af statslig støtte til fangst, transport, anvendelse og lagring af CO2 (CCUS).
  • Kommuner får mulighed for at påtage sig økonomiske forpligtelser i forbindelse med CCUS-projekter, hvilket er en forudsætning for, at kommunalt ejede anlæg kan modtage statsstøtte.
  • Formålet er at implementere politiske aftaler om CCUS og bidrage til at indfri Danmarks klimamål.
  • Beslutninger om kommunale økonomiske forpligtelser i forbindelse med CCUS skal træffes af kommunalbestyrelsen i et møde og kan ikke delegeres.
  • Loven giver ministeren mulighed for at fastsætte en anden klageinstans end Energiklagenævnet for afgørelser i forbindelse med CCUS-udbuddene.
  • Støtteordningerne skal statsstøttegodkendes af Europa-Kommissionen, før støtte kan tildeles.
  • Loven træder i kraft den 1. januar 2023 og blev hastebehandlet for at sikre en hurtig udmøntning af CCUS-puljen.

Lovforslaget har til formål at skabe det juridiske grundlag for at udmønte statslige støttepuljer til fangst, anvendelse og lagring af CO2 (CCUS). Dette skal understøtte Danmarks klimamål ved at fremme teknologier, der kan reducere drivhusgasudledninger. Forslaget implementerer en række politiske aftaler og muliggør, at både private og kommunalt ejede virksomheder kan deltage i udbud om støtte.

Udmøntning af Støtte til CCUS (§ 7 a)

Lovforslaget indfører en ny bestemmelse, § 7 a, som giver klima-, energi- og forsyningsministeren bemyndigelse til at afholde udbud af støtte til hele CCUS-værdikæden, herunder:

  • Fangst af CO2
  • Transport af CO2
  • Anvendelse af CO2
  • Lagring af CO2

Ministeren kan fastsætte de specifikke kriterier og vilkår for hvert udbud. Dette kan omfatte:

  • Krav til ansøgere: Afgrænsning af, hvem der kan søge støtte (f.eks. i første fase kun affaldsforbrændinger og visse kraftværker).
  • Tekniske og finansielle krav: Betingelser for støttemodtagerens kapacitet.
  • Støttemodel: Støtten kan f.eks. gives pr. reduceret ton CO2 og justeres for udviklingen i CO2-kvotepriser og -afgifter for at undgå overkompensation.
  • Kontraktvilkår: Krav om idriftsættelse inden for en bestemt tidsramme, garantistillelse og overholdelse af EU-regler for geologisk lagring.

Administrationen af ordningen delegeres til Energistyrelsen. Alle støtteordninger under denne bestemmelse skal anmeldes til og godkendes af Europa-Kommissionen i henhold til EU's statsstøtteregler, før støtte kan udbetales.

Kommuners Økonomiske Forpligtelser (§ 7 b)

For at sikre lige konkurrencevilkår mellem private og kommunale aktører indføres § 7 b. Denne bestemmelse giver kommuner en udvidet mulighed for at engagere sig økonomisk i CCUS-projekter.

  • Hjemmel til økonomisk forpligtelse: En kommune, der deltager i CO2-fangst (typisk via et kommunalt ejet forsyningsselskab), kan påtage sig økonomiske forpligtelser for hele CCUS-kæden. Dette er en forudsætning for at kunne indgå en støttekontrakt med staten.
  • Dækning: Forpligtelsen dækker både selve CO2-fangsten og ydelser som transport og lagring, selvom disse varetages af tredjeparter.
  • Politisk godkendelse: Beslutningen om at påtage sig en sådan økonomisk forpligtelse skal træffes af kommunalbestyrelsen i et møde. Denne beslutning kan ikke delegeres, hvilket understreger den økonomiske risiko og betydning for kommunen.

Denne bestemmelse udvider kommunernes handlemuligheder, som tidligere var begrænset af reglerne i el- og varmeforsyningslovene.

Ændret Klageadgang (§ 20)

Lovforslaget ændrer klagereglerne for afgørelser truffet i forbindelse med CCUS-udbuddene.

  • Fleksibel klageinstans: Som udgangspunkt kan afgørelser påklages til Energiklagenævnet. Loven giver dog ministeren mulighed for i udbudsbetingelserne at fastsætte en anden klageinstans.
  • Begrundelse: Dette giver fleksibilitet til at vælge den mest egnede klageinstans afhængigt af udbuddets specifikke karakter. For den første CCUS-pulje er Klagenævnet for Udbud f.eks. blevet udpeget som klageinstans.

Ikrafttrædelse

Loven foreslås at træde i kraft den 1. januar 2023. Lovforslaget blev hastebehandlet i Folketinget for at sikre en hurtig og planmæssig udmøntning af den første CCUS-pulje og for at skabe sikkerhed for de bydende virksomheder.

Lignende afgørelser