Command Palette

Search for a command to run...

Lov om kommunale særlige grundskoler for børn og unge, der er fordrevet fra Ukraine

Vedtaget

Kort Titel

2021/1 SF.L L 201

Dato

13. maj 2022

Vedtaget

20. maj 2022

Ikraft

25. maj 2022

Lovudkast

Åbn Link

Ministerie

Børne- og Undervisningsministeriet

  • Loven giver kommuner mulighed for at oprette og drive særlige grundskoler for børn og unge, der er fordrevet fra Ukraine og har midlertidig opholdstilladelse.
  • Undervisningen skal stå mål med folkeskolen, men tilbyder fleksibilitet i undervisningssprog (dansk, engelsk eller ukrainsk) og brug af ukrainske undervisningsmaterialer.
  • Formålet er at sikre elevernes faglige og sociale udvikling, forberede dem til livet i Danmark og samtidig bevare deres tilknytning til ukrainsk sprog og kultur.
  • Loven etablerer rammer for skolernes styring, herunder muligheden for fælles ledelse med folkeskoler, oprettelse af forældreråd og elevråd.
  • Finansiering påhviler kommunerne, og undervisningen er gratis, mens der kan opkræves betaling for skolefritidsordning (SFO) efter regler, der ligner folkeskolens.
  • Loven er midlertidig og ophæves automatisk den 17. marts 2024, med mulighed for forlængelse til 17. marts 2025.

Dette lovforslag skaber en midlertidig juridisk ramme, der giver kommunalbestyrelser mulighed for at oprette og drive særlige grundskoler for børn og unge, der er fordrevet fra Ukraine som følge af krigen. Formålet er at give kommunerne øget fleksibilitet til at håndtere den store tilstrømning af elever og sikre et relevant undervisningstilbud, der både understøtter integration i det danske samfund og bevarer elevernes tilknytning til ukrainsk sprog og kultur.

Oprettelse og Målgruppe

  • Kommunal beslutning: Kommunalbestyrelsen kan på et møde beslutte at oprette en særlig grundskole. Beslutningen kan også omfatte en tilknyttet skolefritidsordning (SFO) (§ 1).
  • Målgruppe: Tilbuddet er for undervisningspligtige børn og unge med opholdstilladelse efter særloven for fordrevne fra Ukraine. Optagelse forudsætter en samlet vurdering af, at den særlige grundskole bedst sikrer elevens faglige og sociale udvikling, sprogstøtte i dansk og tilknytning til ukrainsk sprog og kultur (§ 2, stk. 1-2).
  • Unge op til 25 år: Kommunen kan også tilbyde plads til unge under 25 år, som ikke er undervisningspligtige, hvis det vurderes at være det mest relevante tilbud (§ 2, stk. 3).
  • Frit skolevalg: Forældre har frit valg blandt særlige grundskoler i bopælskommunen eller en anden kommune, forudsat der er plads (§ 3).

Skolernes Struktur og Indhold

  • Niveau og formål: Skolerne dækker børnehaveklasse til 9. klassetrin og skal levere undervisning, der står mål med, hvad der kræves i folkeskolen. De skal forberede eleverne til videre uddannelse og til at leve i et samfund med frihed og folkestyre (§ 4).
  • Undervisningssprog: Undervisningssproget kan efter kommunens bestemmelse være dansk, engelsk eller ukrainsk. I faget dansk er sproget dog altid dansk. Undervisningen skal lede frem mod aflæggelse af prøver på dansk (§ 4, stk. 3).
  • Læreplaner og materialer: Kommunalbestyrelsen kan fastsætte egne slutmål og delmål. Hvis ikke, gælder folkeskolens Fælles Mål. Det er tilladt at bruge undervisningsmateriale og virtuel undervisning stillet til rådighed af de ukrainske myndigheder (undtagen i faget dansk) (§ 5).
  • Specialundervisning og støtte: Skolerne kan tilbyde specialundervisning, supplerende undervisning, personlig assistance og sygeundervisning. Reglerne fra folkeskoleloven om bl.a. pædagogisk-psykologisk rådgivning (PPR) og klageadgang til Klagenævnet for Specialundervisning finder anvendelse (§ 6).
  • Prøver: Elever på 8. og 9. klassetrin skal aflægge folkeskolens afgangseksamen og øvrige prøver på lige fod med elever i folkeskolen (§ 8).
  • Befordring: Kommunen skal sørge for befordring af elever efter samme afstandskriterier som i folkeskolen (§ 11).

Personale og Styring

  • Personale: Undervisningen varetages af lærere, pædagoger og andet personale ansat i det kommunale skolevæsen. Personalet skal beherske enten dansk, engelsk eller ukrainsk. Virtuel undervisning fra Ukraine kan varetages af ukrainsk personale (§ 12).
  • Kommunalbestyrelsens ansvar: Kommunalbestyrelsen fastlægger de overordnede mål og rammer, herunder bevillinger, skolestruktur, timetal og eventuelle madordninger (§ 13).
  • Fælles ledelse: En særlig grundskole kan have fælles ledelse og bestyrelse med en almindelig folkeskole eller et særligt dagtilbud for ukrainske børn (§ 13, stk. 3-7).
  • Skoleledelse: Hver skole har en leder med det pædagogiske og administrative ansvar. Lederens konkrete beslutninger om elever kan som hovedregel ikke behandles af kommunalbestyrelsen (§ 14).
  • Forældre- og elevindflydelse: Forældre kan oprette et forældreråd, men det er ikke obligatorisk (§ 15). Elever fra 5. klassetrin og op har ret til at danne et elevråd (§ 16).

Økonomi og Finansiering

  • Kommunal finansiering: Alle udgifter til de særlige grundskoler påhviler kommunen. Nødvendige undervisningsmidler skal stilles gratis til rådighed for eleverne (§ 17, stk. 1-2).
  • Forældrebetaling: Der kan opkræves betaling for deltagelse i SFO. Reglerne for søskendetilskud og økonomisk friplads følger reglerne fra dagtilbudsloven. Der kan også opkræves betaling for forplejning på lejrskoler og for deltagelse af unge over den undervisningspligtige alder (§ 17).
  • Mellemkommunal betaling: Hvis en elev går i skole i en anden kommune end bopælskommunen, skal bopælskommunen betale skolekommunen for pladsen. Hvis der ikke indgås en aftale, anvendes faste takster baseret på folkeskolens regler (§ 18).

Ikrafttrædelse og Ophævelse

  • Ikrafttrædelse: Loven træder i kraft dagen efter offentliggørelse i Lovtidende (§ 27).
  • Ophævelse (solnedgangsklausul): Loven er midlertidig og ophæves automatisk den 17. marts 2024. Børne- og undervisningsministeren kan dog udskyde ophævelsen til den 17. marts 2025 (§ 30).

Lignende afgørelser