Lov om måltal og politik for kønssammensætningen i ledelse og bestyrelser i offentlige institutioner og virksomheder
Kort Titel
2021/1 SF.L L 124
Dato
10. februar 2022
Vedtaget
27. april 2022
Ikraft
11. maj 2022
Lovudkast
Åbn LinkMinisterie
Transportministeriet
- Lovforslaget udvider kravene om måltal og politik for ligestilling til at omfatte flere offentlige enheder, herunder ministerier, kommuner, regioner, regionale sygehuse og større kommunale fællesskaber.
- Der indføres en ny forpligtelse for offentlige institutioner med 50 eller flere medarbejdere til at opstille måltal og udarbejde en politik for en ligelig kønssammensætning på de øverste ledelsesniveauer.
- Kravet til kønssammensætning ensrettes, så alle omfattede enheder skal tilstræbe en 'ligelig' fordeling på mindst 40/60 pct., hvilket fjerner den tidligere skelnen mellem 'ligelig' og 'afbalanceret' sammensætning.
- Der etableres hjemmel til at offentliggøre de indberettede oplysninger om måltal og kønssammensætning på en offentligt tilgængelig hjemmeside for at øge gennemsigtigheden.
- Reglerne for indstilling af kandidater til statslige bestyrelser skærpes, og forældede bestemmelser, herunder undtagelser for koncerner, fjernes for at sikre, at alle enheder rapporterer individuelt.
- Loven træder i kraft den 1. januar 2023, og den første indberetning skal ske for regnskabsår, der begynder den 1. januar 2023 eller senere.
Dette lovforslag har til formål at fremme en mere ligelig kønssammensætning i ledelse og bestyrelser i den offentlige sektor. Dette opnås ved at udvide og skærpe de eksisterende regler i lov om ligestilling af kvinder og mænd, specifikt ved at omfatte flere institutionstyper og indføre nye forpligtelser vedrørende de øverste ledelsesniveauer.
Udvidet Anvendelsesområde
Lovforslaget udvider kredsen af institutioner, der er omfattet af reglerne om måltal og politik for kønssammensætning. De nye regler gælder nu for:
- Statslige institutioner og virksomheder, uanset om de har en bestyrelse.
- Kommuner og regioner (forvaltningen).
- Regionale sygehuse.
- Større kommunale fællesskaber (dem, der kræver godkendelse af Ankestyrelsen).
En central ændring er, at forpligtelserne vedrørende de øverste ledelsesniveauer kun gælder for enheder med 50 eller flere medarbejdere.
Nye Krav til Måltal og Politik
Lovforslaget introducerer nye og mere specifikke krav til de omfattede enheder:
1. Måltal og Politik for Øverste Ledelsesniveauer:
- Alle omfattede institutioner med 50+ medarbejdere skal nu opstille måltal for andelen af det underrepræsenterede køn på de øverste ledelsesniveauer.
- De skal også udarbejde en politik for, hvordan de vil øge antallet af det underrepræsenterede køn på disse niveauer.
- 'De øverste ledelsesniveauer' defineres som de to øverste ledelseslag under bestyrelsen (f.eks. direktion og afdelingschefer, der refererer til direktionen). Ministeren for ligestilling bemyndiges til at fastsætte nærmere regler for afgrænsningen.
2. Ensretning af Begreber:
- Kravet om en 'afbalanceret' kønssammensætning (typisk forstået som mindst 1/3) afskaffes.
- Fremover skal alle omfattede enheder tilstræbe en 'ligelig' sammensætning, hvilket defineres som en fordeling på mindst 40% af det ene køn og 60% af det andet.
- For organer med kun tre medlemmer anses en 1/2-fordeling som ligelig.
Nedenstående tabel sammenligner de gamle og nye regler for udvalgte enhedstyper:
Enhedstype | Gældende regler (før lovændring) | Nye regler (efter lovændring) |
---|---|---|
Statslige institutioner m. bestyrelse | Måltal for bestyrelse (ligelig/afbalanceret). Politik for 'øvrige ledelsesniveauer'. | Måltal for bestyrelse (kun ligelig). Måltal OG politik for 'øverste ledelsesniveauer'. |
Statslige institutioner u. bestyrelse | Kun krav om generel ligestillingsredegørelse. | Måltal OG politik for 'øverste ledelsesniveauer'. |
Kommuner og Regioner | Kun krav om generel ligestillingsredegørelse. | Måltal OG politik for 'øverste ledelsesniveauer' i forvaltningen. |
Større kommunale fællesskaber | Ingen specifikke krav i § 11. | Måltal for bestyrelse. Måltal OG politik for 'øverste ledelsesniveauer'. |
Indberetning og Øget Gennemsigtighed
For at sikre transparens og opfølgning justeres indberetningsproceduren:
- Indberetningspligt: Institutioner skal indberette status for opfyldelse af måltal og deres politik til deres respektive ansvarlige organ (f.eks. ressortminister, kommunalbestyrelse, regionsråd).
- Samlet Rapportering: Disse organer skal derefter indberette samlet til ministeren for ligestilling.
- Offentliggørelse: Ministeren for ligestilling får bemyndigelse til at fastsætte regler for offentliggørelse af oplysningerne på en hjemmeside. Dette skal gøre det muligt at sammenligne og følge udviklingen på tværs af den offentlige sektor.
Andre Væsentlige Justeringer
- Fjernelse af koncernundtagelse: Tidligere kunne datterselskaber undlade at lave egne måltal, hvis moderselskabet gjorde det for hele koncernen. Denne undtagelse fjernes, så alle enheder skal rapportere individuelt.
- Dispensationsmulighed: Ministeren for ligestilling kan i ekstraordinære situationer (f.eks. en pandemi som COVID-19) fravige fristerne for indsendelse af ligestillingsredegørelser.
- Oprydning i lovtekst: Der foretages en række tekniske rettelser i lovens § 12 for at rette op på forglemmelser fra tidligere lovændringer, hvilket bl.a. skærper kravene til myndigheder, der indstiller kandidater til bestyrelser.
Ikrafttrædelse
Loven træder i kraft den 1. januar 2023. De nye krav om indberetning af måltal og politikker gælder for regnskabsår, der begynder den 1. januar 2023 eller senere.
Lignende afgørelser