Command Palette

Search for a command to run...

Lov om ændring af ligningsloven og selskabsskatteloven vedrørende beskatningstidspunkt for covid-19-hjælp og minkerstatning samt særregel for andelsforeninger

Vedtaget

Kort Titel

2021/1 SF.L L 8

Dato

7. oktober 2021

Vedtaget

22. december 2021

Ikraft

29. december 2021

Lovudkast

Åbn Link

Ministerie

Skatteministeriet

  • Indfører valgfrihed for beskatningstidspunktet for foreløbigt udbetalte covid-19-hjælpepakker og forskud på minkerstatninger.
  • Modtagere kan vælge at blive beskattet i modtagelsesåret eller udskyde beskatningen til et senere år, dog senest det år, hvor der træffes endelig administrativ afgørelse.
  • Etablerer en særregel for andelsforeninger med minkavlere, så de midlertidigt kan bevare deres fordelagtige kooperationsbeskatning, selvom omsætningen med ikkemedlemmer overstiger de normale grænser.
  • Giver mulighed for at fradrage tilbagebetalingspligtige beløb i det år, hvor afgørelsen om tilbagebetaling træffes, eller at anmode om genoptagelse af skatten for det oprindelige beskatningsår.
  • Valget af beskatningsår bliver bindende efter oplysningsfristen, men der indføres en særlig engangsmulighed for at omvælge for beløb modtaget i 2020.
  • Loven har tilbagevirkende kraft for at dække hele perioden med covid-19-restriktioner og konsekvenserne af minkaflivningen.

Dette lovforslag har til formål at skabe klarhed og fleksibilitet omkring beskatningen af økonomisk støtte udbetalt i forbindelse med covid-19-pandemien og aflivningen af mink. Forslaget introducerer nye regler i ligningsloven og selskabsskatteloven for at imødekomme de særlige økonomiske situationer, som virksomheder og andelsforeninger befinder sig i.

Fleksibelt Beskatningstidspunkt for Hjælpepakker og Minkerstatning

Lovforslaget indfører en ny bestemmelse, § 8 Q i ligningsloven, som giver modtagere af visse hjælpepakker og erstatninger en betydelig fleksibilitet i forhold til, hvornår indtægten skal beskattes. Baggrunden er usikkerheden forbundet med det skatteretlige retserhvervelsesprincip, når beløb udbetales foreløbigt eller som forskud.

  • Valgfrihed: Skattepligtige kan vælge at medregne beløbet i den skattepligtige indkomst i enten:
    • Det indkomstår, hvor beløbet fysisk modtages.
    • Et efterfølgende indkomstår, dog senest det indkomstår, hvor der træffes endelig administrativ afgørelse om retten til beløbet.
  • Anvendelsesområde: Reglen gælder for:
    • Foreløbigt udbetalte beløb fra covid-19-hjælpepakker, hvor der efterfølgende skal træffes en endelig afgørelse (f.eks. lønkompensation).
    • Forskudsvist udbetalte erstatninger og kompensationer som følge af loven om aflivning af mink.

Valget skal træffes samlet for hvert enkelt udbetalt beløb, der vedrører én kompensationsordning og én periode. Beløbet kan altså ikke fordeles over flere indkomstår.

Valg, Binding og Omvalg

For at sikre forudsigelighed er der fastsat regler for, hvornår valget af beskatningsår bliver endeligt:

  • Bindende valg: Et valg (eller fravalg) af beskatning i et givent år bliver bindende efter udløbet af oplysningsfristen for det pågældende indkomstår.
  • Særlig omvalgsregel for 2020: For beløb modtaget i indkomståret 2020 gives der en særlig mulighed for at ændre det oprindelige valg én gang. Dette omvalg skal foretages inden udløbet af oplysningsfristen for indkomståret 2021 (dvs. senest 1. juli 2022 for de fleste). Herefter er omvalget bindende.

Håndtering af Tilbagebetalingskrav

Lovforslaget adresserer også situationer, hvor et allerede beskattet beløb senere skal tilbagebetales. Den nye § 8 Q, stk. 5, giver den skattepligtige to muligheder:

  1. Fradrag i afgørelsesåret: Fradrage det beløb, der skal tilbagebetales, i den skattepligtige indkomst i det indkomstår, hvor der træffes endelig afgørelse om tilbagebetalingen.
  2. Genoptagelse: Anmode om genoptagelse og nedsættelse af skatteansættelsen for det indkomstår, hvor beløbet oprindeligt blev beskattet. Dette skal ske inden for fristerne i skatteforvaltningsloven.

Særregel for Andelsforeninger med Minkavlere

For at undgå utilsigtede skattemæssige konsekvenser for andelsforeninger, der er hårdt ramt af minkerhvervets nedlukning, indføres en særregel i selskabsskattelovens § 1, stk. 3.

  • Baggrund: Andelsforeninger nyder en favorabel kooperationsbeskatning, som forudsætter, at omsætningen med ikkemedlemmer ikke overstiger 25 % (eller 35 % i et enkelt år). Da omsætningen med minkavler-medlemmer er ophørt, risikerer disse foreninger at miste deres status og overgå til almindelig, og potentielt meget byrdefuld, selskabsbeskatning.
  • Løsning: De berørte andelsforeninger anses for at opfylde omsætningskravet i perioden frem til og med det indkomstår, hvor der træffes afgørelse om erstatning til foreningen.
  • Betingelser:
    • Fritagelsen gælder kun, hvis foreningen viderefører sine aktiviteter uden at ændre karakter eller øge omfanget væsentligt efter 29. december 2020.
    • Omsætning fra afvikling af virksomheden, salg/udleje af eksisterende aktiver eller fortsat produktion i hidtidigt omfang (også til ikkemedlemmer) betragtes som en acceptabel videreførelse.

Ikrafttrædelse og Virkning

Loven træder i kraft den 1. januar 2022, men har tilbagevirkende kraft for at dække de relevante perioder. Denne tilbagevirkning er udelukkende til fordel for de skattepligtige.

BestemmelseGældende forVirkning fra
§ 1 (Ligningsloven) - Valgfrit beskatningstidspunktBeløb modtaget fra covid-19-hjælpepakker og minkerstatninger11. marts 2020
§ 2 (Selskabsskatteloven) - AndelsforeningerOmsætning hos andelsforeninger berørt af minkaflivningIndkomståret 2020

Lignende afgørelser