Command Palette

Search for a command to run...

Gennemførelse af protokol til ændring af dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Tyskland

Vedtaget

Kort Titel

2021/1 SF.L L 5

Dato

7. oktober 2021

Vedtaget

26. november 2021

Ikraft

1. december 2021

Lovudkast

Åbn Link

Ministerie

Skatteministeriet

  • Indfører beskatningsret for kildelandet (f.eks. Danmark) til offentligt finansierede ydelser som SU, legater og kunstnerstøtte, der udbetales til modtagere i Tyskland.
  • Opdaterer dobbeltbeskatningsoverenskomsten til at inkludere internationale standarder mod skatteundgåelse (BEPS), herunder en ny anti-misbrugsregel (Principal Purpose Test).
  • Moderniserer reglerne for udveksling af oplysninger og gensidig bistand til inddrivelse af skattekrav i overensstemmelse med OECD's modeloverenskomst.
  • Ophæver den særskilte artikel om frit erhverv, så indkomst herfra fremover behandles under reglerne for fortjeneste ved erhvervsvirksomhed.
  • Fjerner forældede særbestemmelser vedrørende SAS-konsortiet.
  • Tydeliggør overenskomstens formål om ikke kun at undgå dobbeltbeskatning, men også at forhindre skatteunddragelse og -omgåelse.
  • Loven træder i kraft efter udveksling af ratifikationsinstrumenter, og ændringerne får virkning fra det efterfølgende kalenderår.

Lovforslaget har til formål at gennemføre protokollen af 1. oktober 2020, som ændrer den eksisterende dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem Danmark og Tyskland fra 1995. Formålet er at modernisere overenskomsten, tilpasse den til gældende internationale standarder for at bekæmpe skatteundgåelse (BEPS-projektet), og at indføre en væsentlig ændring vedrørende beskatning af visse offentlige ydelser.

Formål og Baggrund

Regeringens prioritet er at sikre, at Danmarks dobbeltbeskatningsoverenskomster er tidssvarende og effektive i forhold til at forhindre skatteunddragelse. Protokollen opdaterer den dansk-tyske aftale for at afspejle den seneste udvikling i international skatteret, herunder OECD/G20's BEPS-minimumsstandarder. Titlen og præamblen (indledningen) til overenskomsten ændres for eksplicit at nævne formålet om at forhindre skatteunddragelse og -omgåelse (Artikel 1 og 2).

Væsentligste Ændringer

Protokollen indeholder en række substantielle og tekniske ændringer:

1. Beskatning af Offentlige Ydelser (Artikel 13) Den mest markante materielle ændring vedrører beskatningen af uddannelseslegater, SU-stipendier og kunstnerstøtte fra offentlige midler.

YdelsestypeGældende Regel (før protokol)Ny Regel (efter protokol)
SU, legater, kunstnerstøtte fra DK til modtager i TysklandKun beskatningsret i bopælslandet (Tyskland). Da Tyskland ofte ikke beskatter disse, opstod der utilsigtet skattefrihed.Kildelandet (Danmark) får beskatningsretten. Bopælslandet (Tyskland) skal give lempelse for den danske skat.

Der indføres også en regel om, at bopælslandet ikke må beskatte ydelsen, hvis den ville have været skattefri i kildelandet, hvis den var udbetalt til en person bosat dér. Dette sikrer, at f.eks. dansk SU beskattes i Danmark, uanset om modtageren bor i Danmark eller Tyskland.

2. Implementering af BEPS-standarder

  • Principal Purpose Test (PPT) (Artikel 19): Der indføres en generel anti-misbrugsregel. Denne regel betyder, at fordele under overenskomsten (f.eks. lavere skat) kan nægtes, hvis det er rimeligt at antage, at opnåelsen af fordelen var et af hovedformålene med et arrangement eller en transaktion. Dette skal forhindre misbrug af overenskomsten.
  • Gensidig Aftaleprocedure (Artikel 18): Proceduren for at løse tvister mellem landene opdateres for at sikre en mere effektiv proces, hvor en skatteyder kan indbringe en sag, hvis vedkommende mener at blive beskattet i strid med overenskomsten.

3. Modernisering af Overenskomsten

  • Fortjeneste ved Erhvervsvirksomhed (Artikel 7): Artiklen opdateres til at følge OECD's model fra 2010. Dette præciserer, hvordan overskud skal henføres til et fast driftssted baseret på armslængdeprincippet.
  • Ophævelse af "Frit Erhverv" (Artikel 8): Den særskilte artikel 14 om frit erhverv (f.eks. læger, advokater) ophæves. Indkomst fra disse aktiviteter vil fremover blive behandlet under reglerne for fortjeneste ved erhvervsvirksomhed (artikel 7) og faste driftssteder.
  • Ophævelse af SAS-bestemmelser (Artikel 9, 11, 12, 15): Forældede særregler for SAS-konsortiet fjernes fra overenskomsten, da de ikke længere er relevante.

Udveksling af Oplysninger og Bistand ved Inddrivelse (Artikel 17)

De eksisterende bestemmelser om administrativ bistand (artikel 29-40) erstattes med nye, moderniserede artikler, der er i fuld overensstemmelse med OECD's modeloverenskomst:

  • Ny Artikel 29 (Udveksling af oplysninger): Udvider og styrker muligheden for at udveksle oplysninger, der er relevante for administrationen af landenes skattelove. Dette gælder for alle skatter og omfatter også bankoplysninger.
  • Ny Artikel 30 (Bistand ved inddrivelse): Indfører omfattende regler, der forpligter landene til at hjælpe hinanden med at inddrive skattekrav. Dette styrker bekæmpelsen af skatterestancer på tværs af grænserne.

Ikrafttrædelse og Anvendelsesområde

  • § 2: Skatteministeren fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden. Dette vil ske, når både Danmark og Tyskland har gennemført deres interne ratifikationsprocedurer og udvekslet ratifikationsinstrumenterne.
  • Protokollens Artikel 22: Ændringerne vil have virkning fra den 1. januar i det kalenderår, der følger efter protokollens ikrafttræden.
  • § 3: Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.

Lignende afgørelser