Command Palette

Search for a command to run...

Lov om anlæg af Lynetteholm

Vedtaget

Kort Titel

2020/1 SF.L L 220

Dato

29. april 2021

Vedtaget

5. juni 2021

Ikraft

9. juni 2021

Lovudkast

Åbn Link

Ministerie

Transportministeriet

  • Bemyndiger Udviklingsselskabet By & Havn I/S til at anlægge den 2,8 km² store halvø Lynetteholm i Københavns Havn.
  • Projektet omfatter også anlæg af en adgangsvej, et modtageanlæg for jord, uddybning af sejlrender og klapning af havbundsmateriale i Køge Bugt.
  • Loven fraviger en række bestemmelser i anden lovgivning, herunder planloven, havmiljøloven og kystbeskyttelsesloven, for at muliggøre projektet.
  • Transportministeren får udvidede beføjelser, herunder muligheden for at afskære administrative klageadgange og overtage kommunale beføjelser for at sikre projektets fremdrift.
  • Etablerer en ramme for kompensation, genhusning eller overtagelse af boliger for beboere, der bliver særligt udsat for gener fra anlægsarbejdet.
  • By & Havn I/S afholder omkostningerne, mens Københavns Kommune stiller en garanti for finansieringen af et kystlandskab på den østlige del af halvøen.
  • Søgsmål til prøvelse af afgørelser efter loven skal anlægges inden for seks måneder.

Lovforslaget skaber det juridiske grundlag for anlæggelsen af Lynetteholm, en ny halvø i Københavns Havn. Projektet, som skal udføres af Udviklingsselskabet By & Havn I/S, har til formål at fungere som stormflodssikring, skabe et nyt byområde og etablere et deponi for overskudsjord fra byggeprojekter.

Bemyndigelse og Projektets Omfang (Kapitel 1)

Loven bemyndiger Udviklingsselskabet By & Havn I/S til at gennemføre et omfattende anlægsprojekt, der inkluderer:

  • Anlæg af Lynetteholm: En ca. 2,8 km² stor halvø etableres ved opfyldning i Københavns Havn.
  • Kystlandskab: Den østlige del af halvøen skal udformes som et rekreativt kystlandskab.
  • Modtageanlæg for jord: Etablering af et anlæg på Refshaleøen til modtagelse af ren og lettere forurenet jord, inklusiv en arbejdskaj.
  • Adgangsvej: Anlæg af en ny privat adgangsvej fra Prøvestenen til Refshaleøen via dæmninger og en oplukkelig bro.
  • Uddybning og klapning: Uddybning af sejlrender i Kronløbet og Svælget samt tilladelse til klapning (dumpning) af havbundsmateriale i Køge Bugt.

Det nye landareal, Lynetteholm, vil blive ejet af By & Havn I/S og får fra starten status som byzone, hvilket er en fravigelse af planlovens normale procedure.

Miljømæssige Rammer og Ændringer (Kapitel 2)

Projektet skal udføres inden for rammerne af de allerede gennemførte miljøkonsekvensvurderinger (VVM). Hvis By & Havn I/S ønsker at foretage ændringer eller udvidelser, der kan skade miljøet, gælder følgende procedure:

  • Ændringen skal anmeldes til og godkendes af Trafikstyrelsen.
  • Trafikstyrelsen afgør, om der er behov for en supplerende miljøkonsekvensvurdering.
  • Trafikstyrelsens afgørelser kan ikke påklages til anden administrativ myndighed.

Fravigelse af Anden Lovgivning (Kapitel 3)

For at sikre en smidig gennemførelse af projektet fraviger loven en række centrale bestemmelser i anden lovgivning. Det betyder, at projektet kan gennemføres uden særskilte tilladelser eller dispensationer efter bl.a.:

  • Lov om beskyttelse af havmiljøet (vedr. klapning)
  • Lov om kystbeskyttelse (vedr. uddybning)
  • Miljøbeskyttelsesloven (vedr. udledning og listevirksomhed)
  • Planloven (krav om kommune- og lokalplaner)
  • Museumsloven (beskyttelse af fortidsminder)

Hensynene bag den fravegne lovgivning varetages i stedet inden for rammerne af denne anlægslov. Transportministeren får desuden bemyndigelse til midlertidigt at afskære den administrative klageadgang for afgørelser truffet af andre myndigheder (f.eks. kommunen) i relation til projektet. Ministeren kan også i særlige tilfælde overtage en kommunes beføjelser i en konkret sag (call-in) for at undgå forsinkelser.

Kompensation for Gener (Kapitel 3, § 9)

Hvis transportministeren fastsætter særlige regler for støj og gener, der går ud over det normale, skal der samtidig fastsættes regler om kompensation til berørte beboere. Ordningen kan omfatte:

  • Økonomisk kompensation for gener.
  • Tilbud om genhusning eller overtagelse af bolig for de mest udsatte beboere, betalt af By & Havn I/S.
  • Uenigheder afgøres af Ekspropriationskommissionen.
  • Kompensationen er skattefri og påvirker ikke retten til offentlige ydelser.

Ledninger, Ekspropriation og Finansiering (Kapitel 5 & 6)

  • Ledningsarbejder: Loven fastlægger, at ledningsejere som udgangspunkt selv skal betale for flytning af deres installationer (gæsteprincippet).
  • Ekspropriation: Transportministeren bemyndiges til at ekspropriere de arealer og rettigheder, der er nødvendige for projektets gennemførelse og drift.
  • Finansiering: By & Havn I/S afholder projektets omkostninger. Dog stiller Københavns Kommune en garanti for finansieringen af kystlandskabet.

Tilsyn og Ikrafttrædelse (Kapitel 8 & 11)

Transportministeren fører det overordnede tilsyn med, at By & Havn I/S overholder loven. Dog får Københavns Kommune specifikt tilsynsansvaret for støj, vibrationer og støv fra anlægsarbejdet på søterritoriet. Ministeren kan udstede påbud for at sikre lovens overholdelse. Søgsmål mod afgørelser truffet i henhold til loven skal anlægges inden for seks måneder efter afgørelsen. Loven træder i kraft den 1. juli 2021.

Lignende afgørelser