Lov om ændring af lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension (Udvidelse af bestyrelsens indstillingsret vedrørende tarifgrundlaget m.v.)
Kort Titel
2020/1 SF.L L 196
Dato
25. marts 2021
Vedtaget
19. maj 2021
Ikraft
9. juni 2021
Lovudkast
Åbn LinkMinisterie
Beskæftigelsesministeriet
- Indfører en ny investeringsmodel for ATP, hvor op til 25% af garantibidraget kan placeres som et 'markedsbidrag' med højere investeringsrisiko og potentielt højere afkast.
- Giver ATP's bestyrelse mulighed for at tildele en 'udbetalingsbonus' specifikt til pensionister for at realværdisikre deres ydelser, selv når der ikke udbetales generel bonus.
- Giver ATP's bestyrelse bemyndigelse til at beslutte, at små pensioner skal udbetales som et engangsbeløb ved folkepensionsalderen i stedet for at kunne udskydes.
- Moderniserer reglerne for renter ved for sen betaling af ATP-bidrag, så rentesatsen bliver fleksibel og kan fastsættes af beskæftigelsesministeren.
- Fjerner de faste beløbsstørrelser for dødsfaldsydelser fra lovteksten, så de fremover fastsættes af ATP's bestyrelse.
- Opdaterer loven med tekniske og organisatoriske ændringer, herunder navneændringer fra LO og FTF til Fagbevægelsens Hovedorganisation.
- Loven træder i kraft den 1. juli 2021, men ikrafttrædelsen af centrale dele, herunder regler for små pensioner og renter, fastsættes særskilt af beskæftigelsesministeren.
Lovforslaget har til formål at modernisere og fremtidssikre ATP Livslang Pension for at fastholde dens rolle som en økonomisk grundtryghed for pensionister. Ændringerne skal optimere ATP's forretningsmodel i en tid med forventede lave renter og afkast ved at skabe et større investeringsmæssigt råderum, uden at ændre ved medlemmernes grundlæggende pensionsrettigheder, garantier og den livslange udbetaling.
Ændringer i ATP's Investeringsmodel
Den mest centrale ændring er en justering af, hvordan fremtidige garantibidrag investeres. Garantibidraget, som udgør 80% af det samlede ATP-bidrag, opdeles fremover i to dele for at øge det forventede afkast.
Komponent | Nuværende Model (før lovændring) | Ny Model (efter lovændring) |
---|---|---|
Garantibidrag | 80% af det samlede bidrag. Giver ret til en pension, hvor både levetid og forrentning er garanteret fra indbetalingstidspunktet (baseret på markedsrente). | Opdeles i to dele: Rentebidrag (mindst 75% af garantibidraget) og Markedsbidrag (maksimalt 25% af garantibidraget). |
Rentebidrag | (Ikke relevant) | Fungerer som det hidtidige garantibidrag. Både levetid og forrentning er garanteret. |
Markedsbidrag | (Ikke relevant) | Levetidsrisikoen er garanteret. Forrentningen er ikke garanteret, men afhænger af afkastet fra en portefølje med højere risiko. Konverteres gradvist til en fuldt garanteret pension op til folkepensionsalderen. |
Bonusbidrag | 20% af det samlede bidrag. Går til bonuspotentialet for at realværdisikre pensioner. | Forbliver 20% af det samlede bidrag. Går til det fælles bonuspotentiale. |
- Markedsbidrag: For denne del er kun levetidsrisikoen garanteret ved indbetaling. Forrentningen afhænger af afkastet fra en diversificeret portefølje af investeringsaktiver med højere risiko. Dette giver mulighed for et højere afkast, men indebærer også en risiko for tab.
- Indfasning: For at sikre stabilitet for kommende pensionister vil de markedsbaserede pensionsrettigheder gradvist blive konverteret til fuldt garanterede livrenter i en periode op til folkepensionsalderen. Denne indfasningsperiode skal være mindst 5 år.
- Ændret afdækningsstrategi: ATP får mulighed for at anvende en afdækningsstrategi med et langsigtet risikofokus, hvor der kan indgå aktiver med højere forventet afkast og risiko i afdækningsporteføljen.
Bonusudlodning til Pensionister
Lovforslaget kodificerer en praksis, der giver ATP's bestyrelse mulighed for at tildele udbetalingsbonus alene til pensionister. Dette kan ske i perioder, hvor det ikke er muligt at udlodde generel bonus til alle medlemmer. Formålet er at sikre, at de løbende pensioner kan følge med pris- og lønudviklingen. Beslutningen kan træffes, hvis det vurderes forsvarligt i forhold til ATP's samlede økonomi.
Håndtering af Små Pensioner og Dødsfaldsydelser
- Kapitalisering af små pensioner: Bestyrelsen for ATP får bemyndigelse til at beslutte, at pensioner, der er så små, at de ville blive udbetalt som et engangsbeløb, skal udbetales ved opnået folkepensionsalder. Medlemmer med små pensioner vil dermed ikke længere kunne udskyde udbetalingen. Forældelsesfristen for disse kapitaliserede engangsbeløb fastsættes til 15 år.
- Dødsfaldsydelser: De faste beløb for engangsydelser ved død til efterlevende ægtefælle/samlever og børn fjernes fra lovteksten. I stedet får ATP's bestyrelse bemyndigelse til at fastsætte beløbenes størrelse, hvilket giver større fleksibilitet.
Tekniske og Administrative Moderniseringer
- Renter ved for sen betaling: Den faste rentesats på 1,5% pr. påbegyndt måned for forsinket indbetaling af ATP-bidrag afskaffes. I stedet kan beskæftigelsesministeren, efter indstilling fra ATP's bestyrelse, fastsætte nærmere regler om rentesatsen. Dette muliggør en mere fleksibel og markedskonform rente.
- Organisatoriske ændringer: Som følge af fusionen af LO og FTF opdateres loven, så Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) overtager indstillingsretten til ATP's repræsentantskab og bestyrelse.
- Kommunikation med medlemmer: Begrebet 'kontoudskrift' moderniseres til 'underretning om bidragene i årsopgørelsen eller ved anden meddelelse' for at afspejle nutidens digitale kommunikationsformer.
- Efterregulering af indberetninger: Beskæftigelsesministeren får bemyndigelse til at fastsætte regler for efterfølgende reguleringer i arbejdsgiveres indberetninger.
Ikrafttrædelse
Loven træder som udgangspunkt i kraft den 1. juli 2021. Dog fastsætter beskæftigelsesministeren et senere ikrafttrædelsestidspunkt for en række bestemmelser, herunder:
- Reglerne om kapitalisering af små pensioner (§ 1, nr. 5, 7 og 24).
- De nye regler for renter ved for sen betaling (§ 1, nr. 14). Dette giver ATP tid til at foretage de nødvendige IT-systemændringer.
Lignende afgørelser