Command Palette

Search for a command to run...

Lov om ændring af lov om videreanvendelse af den offentlige sektors informationer (Udvidelse af lovens anvendelsesområde og indførelse af fri adgang til offentlige datasæt af høj værdi)

Vedtaget

Kort Titel

2020/1 SF.L L 160

Dato

11. februar 2021

Vedtaget

5. maj 2021

Ikraft

11. maj 2021

Lovudkast

Åbn Link

Ministerie

Finansministeriet

  • Lovforslaget udvider anvendelsesområdet for loven om videreanvendelse af offentlig information til også at omfatte visse offentlige virksomheder og offentligt finansierede forskningsdata.
  • Der indføres en ny kategori af 'datasæt af høj værdi', som skal stilles gratis til rådighed, være maskinlæsbare og tilgængelige via API'er.
  • Nye regler for 'dynamiske data' kræver, at de gøres tilgængelige umiddelbart efter indsamling via egnede API-grænseflader.
  • Videreanvendelse af forskningsdata og datasæt af høj værdi skal som udgangspunkt være gratis for brugerne.
  • Finansministeren bemyndiges til at føre en offentlig liste over myndigheder, der kan opkræve gebyrer ud over meromkostningerne for datalevering.
  • Lovforslaget implementerer EU's åbne data-direktiv (2019/1024) i dansk lovgivning for at fremme innovation og økonomisk vækst.
  • Loven træder i kraft den 1. juli 2021.

Dette lovforslag har til formål at implementere Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2019/1024 om åbne data og videreanvendelse af den offentlige sektors informationer (åbne data-direktivet) i dansk ret. Lovændringerne sigter mod at øge mængden af tilgængelige offentlige data for at skabe nye forretningsmuligheder og fremme innovation, især for små og mellemstore virksomheder.

Udvidelse af lovens anvendelsesområde

Lovens rækkevidde udvides markant til at omfatte nye typer af organisationer og data.

  • Offentlige virksomheder: Loven vil fremover også gælde for offentlige virksomheder, defineret som virksomheder, hvor offentlige myndigheder har en bestemmende indflydelse (f.eks. via majoritetsejerskab eller stemmerettigheder). Dette omfatter virksomheder inden for forsyningssektoren (gas, varme, el, vand), transport, havne, lufthavne og postvæsener. Udvidelsen gælder dog kun for dokumenter og data, der er produceret som led i levering af tjenesteydelser af almen interesse og inden for områder underlagt reglerne for offentlige udbud.

  • Forskningsdata: Loven omfatter nu også forskningsdata, der er helt eller delvist offentligt finansieret og gjort tilgængelige via institutionelle eller emnebaserede datasamlinger. Disse data skal kunne videreanvendes til både kommercielle og ikke-kommercielle formål. Uddannelses- og forskningsministeren får bemyndigelse til at fastsætte regler for format og standarder for disse data, f.eks. i overensstemmelse med FAIR-principperne (Findable, Accessible, Interoperable, Reusable).

Nye krav til specifikke datatyper

Lovforslaget introducerer nye kategorier og skærpede krav til tilgængeliggørelse af visse data.

  • Datasæt af høj værdi: Der indføres en ny kategori kaldet 'datasæt af høj værdi'. Disse datasæt, som har særligt potentiale for samfund og økonomi, skal stilles til rådighed gratis, i maskinlæsbart format, via API-grænseflader og, hvor relevant, som massedownload. Finansministeren bemyndiges til at udpege disse datasæt, som forventes at dække temaer som geospatiale data, miljødata, meteorologi, statistik, virksomhedsdata og mobilitet.

  • Dynamiske data: Der indføres specifikke regler for 'dynamiske data', som defineres som data, der opdateres hyppigt eller i realtid (f.eks. trafik- eller sensordata). Hovedreglen er, at disse data skal gøres tilgængelige for videreanvendelse umiddelbart efter indsamling via egnede API'er. Hvis dette udgør et uforholdsmæssigt stort arbejde for en myndighed, kan dataene gøres tilgængelige med en vis forsinkelse eller tekniske begrænsninger, så længe det ikke unødigt hæmmer deres potentiale.

Ændringer i regler for gebyrer

Reglerne for betaling for videreanvendelse af data justeres for at øge mængden af gratis data.

  • Gratis data: Som en ny hovedregel skal videreanvendelse af datasæt af høj værdi og forskningsdata være gratis for brugeren.

  • Gebyrer for øvrige data: Den generelle regel om, at gebyrer kun må dække meromkostningerne ved reproduktion og formidling, bibeholdes. Offentlige virksomheder samt indtægtsfinansierede myndigheder kan dog fortsat opkræve betaling, der dækker en del af produktionsomkostningerne.

  • Gennemsigtighed om gebyrer: For at øge gennemsigtigheden skal finansministeren føre en offentlig liste over de myndigheder, der har tilladelse til at opkræve gebyrer, der overstiger meromkostningerne. Både myndigheder og offentlige virksomheder skal på anmodning kunne redegøre for beregningsgrundlaget for deres gebyrer.

Øvrige ændringer

  • Standardaftaler: Standardaftaler for videreanvendelse skal gøres tilgængelige i elektronisk form.
  • Ophør af datadeling: Beslutninger om ikke længere at stille data til rådighed eller opdatere dem skal offentliggøres elektronisk snarest muligt.
  • Eneretsaftaler: Offentlige virksomheder får, ligesom offentlige myndigheder, mulighed for at indgå eneretsaftaler, hvis det er nødvendigt for at levere en tjenesteydelse i offentlighedens interesse.

Ikrafttrædelse og geografisk anvendelse

Loven træder i kraft den 1. juli 2021. Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan sættes i kraft for disse ved kongelig anordning.

Lignende afgørelser