Kritik for utilstrækkelig sikkerhed ved levering af inkassobreve
Dato
11. juni 2020
Eksterne links
Læs hele sagenKategorier
Sagen omhandler en klage over, at inkassobureauet Alektum A/S har afleveret inkassobreve til en borger ved at placere dem ved borgerens hoveddør. Alektum A/S havde en databehandleraftale med RoestNielsen ApS, som stod for at levere brevene. Klageren modtog to breve på denne måde i september 2019. Klageren oplyste, at hun bor i et sommerhusområde, hvor postkasserne er samlet centralt, og at hun forud for besøget havde gjort Alektum A/S opmærksom på, at hun ikke ønskede besøget. Alektum A/S anførte, at det ikke var i overensstemmelse med deres instruktioner til RoestNielsen ApS at aflevere breve foran hoveddøren. RoestNielsen ApS forklarede, at deres konsulent ikke kunne finde en postkasse og vurderede, at brevene var placeret sikkert. RoestNielsen ApS har oplyst, at det ikke er fast praksis at aflevere breve ved hoveddøren, og at der er sket en fejl. Datatilsynet har vurderet, om RoestNielsen ApS har overholdt kravene til behandlingssikkerhed i forbindelse med leveringen af brevene.
Afgørelse
Datatilsynet udtaler kritik af RoestNielsen ApS for ikke at have overholdt kravene til et passende sikkerhedsniveau i forbindelse med behandlingen af personoplysninger, jf. Databeskyttelsesforordningen artikel 32, stk. 1.
- Datatilsynet lagde vægt på, at RoestNielsen ApS ikke afleverede brevene i klagerens postkasse, selvom klageren havde en postkasse.
- Datatilsynet vurderede, at RoestNielsen ApS burde have undersøgt, om der var centralt placerede postkasseanlæg i sommerhusområdet.
- Placeringen af brevene ved hoveddøren var så tilgængelig, at der var øget risiko for, at de ville gå tabt eller blive tilgået af uvedkommende.
- Brevene indeholdt oplysninger om klagerens gæld, og eksponering af sådanne oplysninger kunne indebære alvorlige krænkelser.
Lignende afgørelser