Command Palette

Search for a command to run...

Forlængelse af 12-måneders perioden i 225-timersreglen som følge af covid-19

Vedtaget

Kort Titel

2019/1 SF.L L 169

Dato

15. april 2020

Vedtaget

22. april 2020

Ikraft

22. april 2020

Lovudkast

Åbn Link

Ministerie

Beskæftigelsesministeriet

  • Lovforslaget forlænger den 12-måneders periode, som modtagere af kontanthjælp m.fl. har til at opfylde 225-timersreglen, med 3 måneder.
  • Forlængelsen gælder for personer, der var omfattet af 225-timersreglen i perioden fra 9. marts 2020 til 9. juni 2020.
  • Formålet er at forhindre, at borgere får nedsat deres ydelse som følge af de begrænsede jobmuligheder under covid-19-nedlukningen.
  • Nye ansøgere om hjælp i perioden 9. marts til 9. juni 2020 bliver først omfattet af 225-timersreglen efter periodens udløb.
  • Kommuner skal tilbagekalde allerede trufne, men endnu ikke effektuerede, afgørelser om nedsættelse eller bortfald af hjælp.
  • Personer, der allerede fik nedsat hjælp før 9. marts 2020, får ikke deres ydelse sat op igen.
  • Loven træder i kraft straks efter vedtagelse og bekendtgørelse i Lovtidende på grund af dens hastende karakter.

Dette lovforslag har til formål midlertidigt at ændre reglerne for 225-timersreglen i lov om aktiv socialpolitik for at afbøde de negative økonomiske konsekvenser af covid-19-pandemien for modtagere af kontanthjælp, uddannelseshjælp og selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse.

Hovedformål og Baggrund

225-timersreglen er et skærpet rådighedskrav, der betyder, at modtagere af visse ydelser kan få nedsat eller helt miste deres hjælp, hvis de ikke har haft mindst 225 timers ordinært, ustøttet arbejde inden for de seneste 12 kalendermåneder. På grund af nedlukningen af samfundet som følge af covid-19 blev den beskæftigelsesrettede indsats og de generelle rådighedsregler midlertidigt suspenderet. Dette gjorde det vanskeligt for borgere at opfylde arbejdskravet. Lovforslaget skal sikre, at borgere ikke bliver økonomisk straffet for en situation, der ligger uden for deres kontrol.

Forlængelse af 12-måneders perioden

Lovforslaget indfører en ny bestemmelse, § 13 h, i lov om aktiv socialpolitik, som fastlægger følgende centrale ændringer:

  • Automatisk forlængelse: Perioden på 12 kalendermåneder, inden for hvilken arbejdskravet på 225 timer skal opfyldes, forlænges med 3 måneder.
  • Målgruppe: Forlængelsen gælder for alle personer (både ugifte og ægtefæller), der var omfattet af 225-timersreglen i perioden fra og med den 9. marts 2020 til og med den 9. juni 2020.
  • Samspil med andre regler: Denne forlængelse på 3 måneder gælder ud over de eksisterende muligheder for forlængelse, f.eks. på grund af sygdom, barsel eller pasning af nærtstående.

Eksempelvis vil en person, hvis ydelse skulle nedsættes den 1. april 2020, få udsat nedsættelsen til den 1. juli 2020. Arbejdstimer, der optjenes i suspensionsperioden, tæller fortsat med i opgørelsen af de 225 timer.

Nye Ansøgere om Hjælp

Personer, der ansøger om hjælp efter § 11 i perioden fra 9. marts til 9. juni 2020, bliver ikke omfattet af 225-timersreglen i denne periode. Begrundelsen er, at kommunerne under suspenderingen af beskæftigelsesindsatsen ikke kan foretage den nødvendige vurdering af borgerens arbejdsevne. Disse personer vil først blive omfattet af de almindelige regler fra den 10. juni 2020.

Administrative Konsekvenser for Kommunerne

Lovforslaget pålægger kommunerne en række administrative pligter:

  • Tilbagekaldelse af afgørelser: Hvis en kommune før lovens ikrafttræden har truffet en afgørelse om nedsættelse eller bortfald af hjælp, som endnu ikke er trådt i kraft, skal kommunen tilbagekalde afgørelsen.
  • Skriftlig orientering: Kommunen skal samtidig skriftligt orientere borgeren om, at datoen for en eventuel nedsættelse eller bortfald af hjælpen er udskudt som følge af lovændringen.

Andre Væsentlige Bestemmelser

  • Personer, hvis hjælp allerede var blevet nedsat som følge af 225-timersreglen før den 9. marts 2020, er ikke omfattet af lovændringen og vil ikke få deres ydelse sat op til det tidligere niveau.
  • Den nye 3-måneders forlængelse behandles på samme måde som andre forlængelsesgrunde i forhold til den gældende 3-årsgrænse for, hvor langt tilbage man kan medregne arbejdstimer.
  • Reglerne finder tilsvarende anvendelse for modtagere af uddannelses- eller kontanthjælp, som er omfattet af § 10 g, stk. 1, og § 10 i, stk. 1.

Ikrafttrædelse

Loven foreslås at træde i kraft straks ved bekendtgørelsen i Lovtidende. Grundlovens bestemmelse om hastebehandling (§ 42, stk. 7) tages i brug, da det anses for "særdeles påtrængende" at afbøde de negative økonomiske konsekvenser af covid-19 for de berørte borgere hurtigst muligt.

Lignende afgørelser