Command Palette

Search for a command to run...

Stadfæstelse af afgørelse om økonomisk fripladstilskud - ansøgning indgivet for sent

Dato

3. maj 2017

Eksterne links

Læs hele sagen

Juridisk område

Dagtilbudsloven

Emner

Nyoptagelse, Ansøgning, Dagtilbud, Økonomisk fripladstilskud, Optagelsesdag

En borger ansøgte om økonomisk fripladstilskud til sit barn, A, der blev optaget i institution B den 15. januar 2016. Ansøgningen om fripladstilskud blev indsendt den 25. april 2016, cirka tre måneder efter optagelsen. Kommunen havde tidligere, den 5. november 2015, tilbudt pladsen, og borgeren accepterede tilbuddet den 11. november 2015. Det fremgik af tilbuddet, at der var mulighed for at søge friplads.

Borgeren havde tidligere modtaget økonomisk fripladstilskud frem til maj 2010 og var derfor bekendt med muligheden. Fra 23. december 2015 modtog borgeren opkrævninger og rykkere for betaling, hvilket indikerede, at der ikke var bevilget fripladstilskud. Borgeren oplyste at have søgt tidligere, men der forelå ingen dokumentation herfor.

Ankestyrelsen stadfæstede kommunens afgørelse og fastslog, at borgeren har ret til økonomisk fripladstilskud med virkning fra den 1. maj 2016. Dette skyldes, at ansøgningen ikke blev anset for at være indsendt "i forbindelse med nyoptagelse" i dagtilbuddet, da den ikke skete inden for rimelig tid efter optagelsen.

Ankestyrelsens principielle vurdering

Ankestyrelsen præciserer, at økonomisk fripladstilskud kan ydes med tilbagevirkende kraft til optagelsestidspunktet, hvis ansøgningen sker "i forbindelse med nyoptagelse". Dette indebærer, at ansøgningen skal indsendes inden for rimelig tid efter barnets optagelse i dagtilbuddet. Optagelsen defineres som den dato, hvor pladsen står til forældrenes rådighed, og der opkræves betaling, uanset om pladsen faktisk benyttes.

I denne sag blev ansøgningen indsendt tre måneder efter optagelsen. Ankestyrelsen vurderede, at dette ikke var inden for rimelig tid, især da borgeren:

  • Tidligere havde modtaget fripladstilskud og dermed var bekendt med muligheden.
  • Modtog opkrævninger og rykkere for betaling, hvilket gjorde borgeren bevidst om manglende tilskud.

Derfor blev tilskuddet bevilget fra måneden efter ansøgningen, jf. Dagtilbudsbekendtgørelsen § 30, stk. 2. Dette står i modsætning til Dagtilbudsbekendtgørelsen § 30, stk. 1, som tillader tilbagevirkende kraft ved ansøgning i forbindelse med nyoptagelse. Kommunen skal bevillige økonomisk fripladstilskud efter ansøgning, jf. Dagtilbudsloven § 43, stk. 1, nr. 2.

Lignende afgørelser