Command Palette

Search for a command to run...

Principiel afgørelse om Udbetaling Danmarks pligt til genvurdering og klagebehandling

Ankestyrelsen har behandlet to sager principielt for at belyse Udbetaling Danmarks forpligtelse til at genvurdere afgørelser og oversende klager til Ankestyrelsen. Begge sager omhandlede klager over Udbetaling Danmarks afgørelser, hvor borgerne oplevede fejl i sagsbehandlingen og manglende oversendelse af klager til Ankestyrelsen.

I den ene sag klagede en borger over beregningen af et restkrav på 1.950,96 kr. vedrørende tilbagebetaling af barselsdagpenge. Borgeren mente, at der manglede en udbetaling på 3.267,04 kr., og at Udbetaling Danmark ikke havde redegjort tilstrækkeligt for beregningen eller foretaget en egentlig afgørelse forud for modregning. Udbetaling Danmark havde desuden bedt borgeren om at fastholde klagen, selvom afgørelsen ikke var ændret, før sagen blev sendt til Ankestyrelsen.

I den anden sag klagede en borger over Udbetaling Danmarks afgørelse om endelig nedsættelse og tilbagebetaling af ungeydelse for 2014. Borgeren skulle tilbagebetale 5.778 kr., men mente, at nedsættelsen var forkert, da ydelsen kun var modtaget en del af året. Også i denne sag havde Udbetaling Danmark bedt borgeren om at fastholde klagen, før den blev sendt til Ankestyrelsen, og havde desuden undladt at partshøre borgeren før afgørelsen.

Ankestyrelsen har behandlet sagerne principielt for at fastslå Udbetaling Danmarks pligt til at genvurdere afgørelser og oversende klager. Ankestyrelsen kritiserer Udbetaling Danmarks sagsbehandling i begge sager, især den manglende oversendelse af klager og krav om fastholdelse af klage.

Principielle retningslinjer for klagebehandling

Ankestyrelsen fastslår, at Udbetaling Danmark har pligt til at genvurdere en afgørelse, når en klage modtages inden for klagefristen. Hvis afgørelsens resultat fastholdes, skal klagen sendes til Ankestyrelsen senest fire uger efter modtagelsen. Dette gælder, selvom begrundelsen ændres eller uddybes, eller genvurderingen sker mundtligt. Udbetaling Danmark kan ikke kræve en ny klage eller en gentagen tilkendegivelse om fastholdelse af klagen, da dette er i strid med Retssikkerhedsloven § 66, stk. 2.

Der er ingen formkrav til en klage. En henvendelse, hvor borgeren tilkendegiver uenighed eller utilfredshed, skal som udgangspunkt betragtes som en klage. Hvis der er tvivl, skal Udbetaling Danmark afklare, om henvendelsen er en klage, og hvad der klages over.

Afgørelser i de konkrete sager

I den første sag om tilbagebetaling af barselsdagpenge hjemviser Ankestyrelsen sagen til Udbetaling Danmark med henblik på en ny beregning af restkravet. Ankestyrelsen kritiserer, at begrundelsen for restkravet ikke opfyldte forvaltningslovens krav, og at Udbetaling Danmark ikke havde truffet en egentlig afgørelse om tilbagebetaling forud for modregning. Fejlene i sagsbehandlingen havde dog ikke betydning for afgørelsens resultat.

I den anden sag om ungeydelse stadfæster Ankestyrelsen Udbetaling Danmarks afgørelse om nedsættelse og tilbagebetaling. Ankestyrelsen finder, at den samlede ungeydelse skal nedsættes med 2 pct. af ægtefællens topskattegrundlag, der overstiger 712.600 kr., uanset om ydelsen kun er modtaget en del af året. Ankestyrelsen kritiserer dog, at Udbetaling Danmark ikke partshørte borgeren før afgørelsen, men denne fejl medførte ikke ugyldighed, da der ikke fremkom nye oplysninger, der kunne ændre resultatet.

Lignende afgørelser