Kompetence ved hjemvisning af sager - flytning under klagebehandling
Dato
22. december 2015
Eksterne links
Læs hele sagenJuridisk område
Retssikkerhedsloven
Emner
Opholds- og handlekommune, Stedlig kompetence, Hjemvisning
Ankestyrelsen har behandlet to sager principielt for at afklare, hvilken kommune der er stedlig kompetent til at behandle en hjemvist sag, når borgeren er flyttet til en anden kommune under klagesagens behandling. I den ene sag klagede A Kommune over B Kommunes afgørelse om at være stedlig inkompetent til at behandle en hjemvisning af en sygedagpengesag, efter borgeren flyttede fra A Kommune til B Kommune den 14. januar 2014. I den anden sag klagede en borger over A Kommunes afgørelse om hjælp til husleje og faste udgifter, og borgeren var flyttet fra A Kommune til B Kommune den 22. april 2015 under klagesagens behandling. Begge sager omhandlede spørgsmålet om, hvorvidt den oprindelige kommune eller den nye opholdskommune skulle færdigbehandle sagen efter hjemvisning fra Ankestyrelsen.
Ankestyrelsen fastslår, at det er borgerens aktuelle opholdskommune, der har pligt til at yde hjælp og dermed er stedlig kompetent til at behandle en hjemvist sag, selvom borgeren er flyttet under klagesagens behandling. Dette princip gælder, uanset at den oprindelige afgørelse blev truffet af fraflytningskommunen. Ved en hjemvisning ophæves den oprindelige afgørelse, og den har derfor ikke længere retsvirkning.
Ankestyrelsens principielle vurdering
Ankestyrelsen vurderer, at:
- Den aktuelle opholdskommune har kompetencen og pligten til at yde borgeren hjælp, herunder at færdigbehandle påbegyndte sager om hjælp.
- Stedlig inkompetence fra den tidligere kommunes side ville medføre ugyldighed af en eventuel ny afgørelse, da det svigter en væsentlig retssikkerhedsgaranti.
- Borgerens retssikkerhed sikres bedst ved, at der altid er en kommune, der har pligt til at give hjælp, så borgeren ikke risikerer at blive henvist mellem myndigheder.
- Den tidligere opholdskommune skal – med borgerens samtykke – overdrage sagens akter til den aktuelle opholdskommune.
I den første sag ændrede Ankestyrelsen B Kommunes afgørelse og fastslog, at B Kommune er aktuel opholdskommune og dermed handlekommune i forhold til behandlingen af sygedagpengesagen. I den anden sag hjemviste Ankestyrelsen sagen om hjælp til husleje og faste udgifter til ny behandling og afgørelse i B Kommune, som er borgerens aktuelle opholdskommune. Dette er i overensstemmelse med Retssikkerhedsloven § 9, stk. 1 og Retssikkerhedsloven § 9, stk. 2, som fastslår, at opholdskommunen har pligt til at yde hjælp, og at opholdskommune er der, hvor borgeren har sin bopæl eller sædvanligvis opholder sig.
Lignende afgørelser