Command Palette

Search for a command to run...

Principiel afklaring af praksis vedrørende dansk-jugoslavisk konvention om social sikring

Dato

4. november 2015

Eksterne links

Læs hele sagen

Juridisk område

Lov om social pension

Emner

Førtidspension, Brøkpension, Dansk-jugoslavisk konvention, Bopæl

Denne principielle sag omhandler to klager over afgørelser vedrørende beregning af førtidspension, hvor den centrale problemstilling er fortolkningen og anvendelsen af Konventionen af 22. juni 1977 med Jugoslavien om social sikring og dens succession af de tidligere jugoslaviske stater. Begge sager vedrører spørgsmålet om, hvordan forsikrings- og bopælsperioder i det tidligere Jugoslavien skal medregnes ved beregning af dansk førtidspension. Konventionen finder anvendelse på lovgivningen om folkepension og invalidepension i Danmark, jf. konventionens artikel 2, nr. 2, litra h og i. Ifølge konventionens artikel 4 er statsborgere fra de kontraherende stater omfattet af den danske lovgivning og har samme rettigheder og pligter som danske statsborgere, medmindre andet er bestemt i konventionen. Dette er også muliggjort af Pensionsloven § 11, som giver ministeren bemyndigelse til at fravige bestemmelser om indfødsret, bopæl og optjening efter overenskomster med andre stater. Makedonien, Serbien og Montenegro samt Bosnien-Herzegovina har statssuccederet i konventionen, mens Slovenien og Kroatien har andre aftaler, og Kosovo ikke har statssuccederet.

I den ene sag havde en dansk statsborger søgt om førtidspension, og Udbetaling Danmark havde truffet afgørelse om en brøkpension. Borgeren havde optjent forsikringsperioder i Bosnien, men havde ikke ret til pension derfra. I den anden sag havde en bosnisk statsborger søgt om førtidspension, og Herning Kommune havde afventet en afgørelse om ret til pension fra Bosnien, før den traf afgørelse om beregning af brøkpension. Borgeren havde ret til pension fra Bosnien.

Ankestyrelsen har behandlet sagerne principielt for at afklare praksis vedrørende Konventionen af 22. juni 1977 med Jugoslavien om social sikring, herunder fortolkningen af reglerne om ret til og beregning af pension.

Afgørelse i sag nr. 1 (dansk statsborger)

Ankestyrelsen ændrede Udbetaling Danmarks afgørelse og fastslog, at borgeren havde ret til en højere brøkpension. For perioden fra 1. maj 2011 til 31. januar 2012 var der ret til 37/40 brøkpension, og fra 1. maj 2013 var der ret til 38/40 brøkpension.

Begrundelsen var, at borgeren var omfattet af konventionen, og da der ikke var ret til førtidspension fra Bosnien, skulle de tilbagelagte forsikringsperioder i Bosnien medregnes ved beregningen af den danske førtidspension, som om det drejede sig om bopælsperioder tilbagelagt efter dansk lovgivning. Dette er i overensstemmelse med Pensionsloven § 6, stk. 2 og Pensionsloven § 7 om beregning af brøkpension, samt konventionens artikel 28 om beregning af pension for danske statsborgere.

Afgørelse i sag nr. 2 (bosnisk statsborger)

Ankestyrelsen ændrede Herning Kommunes afgørelse og fastslog, at borgeren havde ret til en brøkpension på 32/40 med virkning fra 1. marts 2010.

Det blev vurderet, at kommunen ikke skulle have afventet en afgørelse om ret til pension fra Bosnien, før den traf afgørelse om beregningen af brøkpensionen. Da borgeren efterfølgende fik ret til pension fra Bosnien, skulle den danske pension fastsættes efter konventionens artikel 32. Denne artikel fastslår, hvordan beregningen af pensioner skal foretages, når der er ret til folke- eller førtidspension i både Danmark og en af de kontraherende stater i det tidligere Jugoslavien. Beregningen indebærer, at man først beregner det beløb, borgeren ville have krav på, hvis alle forsikrings- og bopælsperioder var tilbagelagt i Danmark (her 32/40 af en fuld pension). Derefter beregnes det faktiske beløb ud fra forholdet mellem længden af den danske bopælsperiode og den samlede længde af forsikrings- og bopælsperioder i begge stater. Borgeren havde ret til et beløb, der udgjorde 146/336-dele af 32/40 af en fuld dansk pension. Konventionens artikel 26 fastsætter betingelserne for ret til førtidspension for statsborgere i de tidligere jugoslaviske stater, og Pensionsloven § 2 og Pensionsloven § 4 fastsætter de generelle betingelser for ret til pension i Danmark.

Lignende afgørelser